F 22 Raptor

Sdílej
 
Supermoderní zbraň Říkají mu Raptor, což volně přeloženo do češtiny znamená dravec. A dravec to skutečně je. Stíhačka F 22 je zbraň pro 21. století. Za tři roky, kdy bude zařazena do výzbroje amerického letectva, nebude mít mezi soudobými letouny vážnější konkurenci.

Stíhačka F 22 má sloužit k vybojování a udržení vojenské nadvlády ve vzduchu. Zatím létá pouze několik modelů předsériové výroby. Už z těchto letounů je však jasné, že se jedná o superzbraň nového století. Jako jediná stíhačka současnosti i blízké budoucnosti dosahuje F 22 nadzvukové cestovní rychlosti až 1,5 M (1 M - 1 mach - 1062,5 kilometru za hodinu) bez použití přídavného spalování (tj. let s výrazně vyšší spotřebou paliva a s větším přehříváním motoru, který může trvat jen po dobu nezbytně nutnou k manévrům v boji). Při boji je F 22 schopna dosahovat rychlostí až 2 M. Je hbitá a snadno manévrovatelná. Je možné ji použít jako stíhačku i jako bombardér, a to s neuvěřitelným doletem přes 2500 kilometrů.

Dlouhý vývoj

Jeden z prototypů F 22První prototyp vzlétl 29. září 1990. Předcházelo tomu téměř desetileté období diskusí, návrhů, projektů a zkoušek. Měl vzniknout letoun, jenž by po všech stránkách nahradil stíhačku F 15 Eagle, která se používá už od roku 1973. Vývoje se po vítězství v konkurzu ujala firma Lockheed, která se o výrobu dělí s firmami Boeing a General Dynamics. V průběhu devadesátých let probíhaly přípravy k sériové výrobě. V té době došlo k úpravám draku (těla) letounu, ale i ke snížení finančních dotací na výrobu. Tak se plán výroby - 760 stíhaček změnil - na 438 kusů. Sériová výroba začne roku 2002 a měla by být dokončena do roku 2015 při roční produkci 48 strojů. Předpokládaná životnost raptorů je čtyřicet let, přičemž první letka by měla být bojeschopná v roce 2003.

Neviditelná a nebezpečná

Ruská stíhačka SU-37, která je v současnosti ve stadiu vývoje, by mohla být pro F 22 rovnocenným soupeřemJedním z hlavních požadavků na stíhačku F 22 bylo, aby byla schopna vyhledat protivníka a zaútočit dříve, než on stačí zareagovat. Říká se tomu metoda first-look, first shot, first kill (první vidět, první vystřelit, první zabít). Umožňuje jí to mimo jiné i technologie stealth (neviditelný), kterou už využívají některé současné letouny (např. americké bombardéry F 117 a B-2B či ruská stíhačka Su-35). Tato technologie znemožňuje protivzdušné obraně letoun zaměřit radarem (ten může zaměřit jen kovové části stroje). Celý plášť letounu F 22 je proto natřen speciálním nátěrem pohlcujícím radarové vlny. Tomu jsou uzpůsobeny i palubní přístroje, které jsou schopny pracovat v pasivním režimu. I tvar letounu musí být konstruován tak, aby měl co nejmenší radarový odraz, případně aby vlny odrážel neškodným směrem.

Výzbroj letounu

Hlavní zbraní stíhačky F 22 je šestihlavňový kanon M61A2 ráže 20 mm, což je zmodernizovaná verze kanonu M61A1, který se používá již od padesátých let. V centrální trupové pumovnici jsou umístěny rakety vzduch-vzduch, které se vzhledem k zachování neviditelnosti letounu budou vysouvat až těsně před útokem. V bočních pumovnicích budou umístěny další dvě rakety. Stíhačku F 22 bude možné použít také proti pozemním cílům. Jednak jako bombardér, který by unesl dvě pumy samostatně naváděné na cíl pomocí družicového navigačního systému, a také jako nosič raket vzduch-země, které by však musely být neseny na vnějších závěsnících pod křídly, čímž by se výrazně snížila neviditelnost letounu.

Hi-Tech

První letka raptorů by měla být bojeschopná v roce 2003Většinu funkcí letadla bude ovládat počítač na bázi procesoru Intel 80960 s operační pamětí 650 MB, který bude zpracovávat 9 miliard operací za vteřinu. Ten bude vyhodnocovat data přicházející ze všech kontrolních senzorů letounu. Během boje bude také pilotovi navrhovat postup a modelovat různé bojové situace. Součástí palubního systému bude i vícefunkční radiolokátor, který bude sledovat až 20 cílů najednou na vzdálenost až 240 km a až na čtyři cíle současně bude schopen navádět řízené rakety. Počítač tak obstará většinu funkcí letounu a pilot se bude moci plně soustředit na vedení boje. Přístrojová deska v F 22 už nevypadá jako u klasických stíhaček. Je zde minimum přístrojů. Všechny hlavní informace se zobrazují na čtyřech barevných LCD displejích. Na čelním průhledném displeji se zobrazují všechny údaje o řízení boje i letu. Pomocí ostatních displejů může pilot sledovat pohyb letounů v bojovém prostoru i s rozlišením jednotlivých strojů, stav munice, mapu a povely naváděcího systému. Důležité informace dostává pilot i pomocí syntetického hlasu do sluchátek v přilbě. Řízení stroje i všech zbraní ovládá pilot pomocí kniplu.

TECHNICKÁ DATA

Délka 18,9 m Výška 5 m Rozpětí křídel 13,56 m Hmotnost prázdného letadla 15 422 kg Max. vzletová hmotnost 28 123 kg Max. cestovní rychlost 1 590 km/h Max. bojová rychlost 2 655 km/h Dolet 2 500 km Dostup 19 800 m

Autor

Zdeněk Ležák Kresba a foto archiv