Největší a nejtěžší: S Macíkem na Dakar

Největší a nejtěžší: S Macíkem na Dakar
Sdílej
 
Od roku 2015 je Martin Macík nejmladším pilotem kamionu v historii Rallye Dakar. Na nejobtížnější rallye ze všech vyrazí počátkem příštího roku už potřetí.  

 

O nejmladším dakarském kamioňákovi Martinovi Macíkovi jste si v ábíčku mohli přečíst už dříve. Letos mu fandíme ještě víc: Od čísla 23/2016 vychází série vystřihovánek Minibox 1:87 s jeho kamiony. Série skončila ve druhém lednovém čísle roku 2017, kdy vyvrcholil závod Rallye Dakar 2017. Pro Martina to je třetí závod za volantem a zároveň pátá účast na Dakaru. Ve svých dvou prvních ročnících totiž plnil úlohu navigátora.

Martinův nový tým 

Na připravovaný ročník 2017 vyráží Martin s posádkou osvědčenou z loňského ročníku Rallye Dakar: Navigátorem je František Tomášek a mechanikem Michal Mrkva. Kromě závodní posádky jede s týmem pět mechaniků a další doprovod. Doprovodná vozidla a celý bivak najdete i v našich vystřihovánkách Minibox 1:87. Ještě do letošního podzimu byl Martinův tým známý pod názvem KM Racing, na novou dakarskou rallye však vyráží pod novým jménem BIG SHOCK RACING.

V týmu také nově nebude závodit pouze Martinův kamión. V jeho barvách vyráží na Dakar i motocyklista Lukáš Kvapil, pro nějž bude závod premiérový. Jaké má očekávání? Hlavním cílem je závod dokončit.  

Zleva mechanik Michal Mrkva, navigátor František Tomášek a pilot Martin Macík

Vše podle plánu

To zkušená posádka kamionu míří výš. V polovině listopadu při představení nového vozu s přiděleným číslem 518 to Martin dal jasně najevo: "Před třemi lety jsme si s tátou řekli, že pojedeme na Dakar společně. Já jako pilot a on jako šéf týmu. Já jsem tehdy už měl za sebou dva ročníky jako navigátor. Stanovili jsme si tříletý plán, bez kterého není možné propracovat se mezi nejlepší. Dnes jsme na začátku třetího Dakaru a jsme připraveni nejlépe, jak jsme kdy byli, i naše ambice jsou teď nejvyšší. Vím, že letos bude ve startovním poli minimálně 20 vlčáků, kteří půjdou po vítězství a všichni mají odjeto víc než já, přesto mě to neodrazuje. Mám naježděno, natrénováno a hlavně mám super truck, který funguje jako nikdy předtím." Posádka míří do první desítky, a to vůbec není jednoduchý úkol.

720p 480p 360p 240p

Martin Macík na dakaru 2 • Zdroj: Martin Macík

Vytuněný speciál

Nový závodní kamion Martina Macíka dostal přezdívku Franta. Mechanici týmu pod vedením Michala Mrkvy a týmového šéfa Martina Macíka staršího na něm pracovali do poslední chvíle a výsledek stojí za to. Oproti předchozímu modelu má Franta podstatně upravený tvar. Důvodem změny byla potřeba účelněji rozložit rozložení váhu celého vozu. To by mělo zlepšit možnost zrychlení, hlavně v techničtějších pasážích jízdy. V kamionu budou zároveň otestovány nové tlumiče, na které se v náročném terénu dakarských závodů kladou vysoké nároky. Sám pilot uvádí, že Franta se chová spíš jako bugina, ale přitom si zachovává předepsané parametry závodního kamionu.

Martin v jihoamerické pampě

Dakar vysoko nad mořem

Rallye Dakar se jezdí od roku 1977 a cíl měl tradičně v Dakaru, hlavním městě západoafrického státu Senegal. V roce 2009 se z bezpečnostních důvodů přesunul do Jižní Ameriky. Africké státy na trase byly politicky nestabilní a hrozilo ozbrojené přepadení závodních posádek. Jihoamerický závod si však zachoval původní název. Rallye Dakar 2017 poprvé v historii odstartuje z Paraguaye a významná část dvoutýdenního závodu se pojede ve vysokých nadmořských výškách kolem 5000 metrů nad mořem. A to je největší strašák všech posádek. V takových výškách se špatně dýchá kvůli nedostatku kyslíku ve vzduchu a fyzická zátěž je extrémní. Druhá půlka trasy už by ale neměla být pro členy týmu překvapením: Vrátí se do míst, která v minulosti několikrát projeli, takže vědí, co mohou očekávat. Držíme palce!

Harmonogram RALLYE DAKAR 2017

24. a 25. listopadu, Le Havre – závodní stroje se po základních přejímkách ve francouzském přístavu nalodily k 21denní cestě do Buenos Aires.

27. prosince – Závodní a doprovodný tým odlétá z Prahy do Buenos Aires 

28. a 29. prosince, Buenos Aires – Vyzvednutí techniky a následný přesun 1250 km do Asunciónu, hlavního města Paraguaye, kde budou přejímky a start Rallye Dakar 2017.

30. a 31. Prosince, Asunción, Paraguay – administrativní a technické přejímky

1. ledna, Asunción, Paraguay – pódium

Nový kamion přezdívaný Franta má za sebou měsíce závodů a testování

Etapy

2. 1. Asunción (Par) - Resistencia (Arg)

3. 1. Resistencia (Arg) - San Miguel de Tucuman (Arg)

4. 1. San Miguel de Tucumán (Arg) - San Salvador de Jujuy (Arg)

5. 1. San Salvador de Jujuy (Arg) - Tupiza (Bol)

6. 1. Tupiza (Bol) - Oruro (Bol)

7. 1. Oruro (Bol) - La Paz (Bol)

8. 1. Volný den, La Paz

9. 1. La Paz (Bol) - Uyuni (Bol)

10. 1. Uyuni (Bol) - Salta (Arg)

11. 1. Salta (Arg) - Chilecito (Arg)

12. 1. Chilecito (Arg) - San Juan (Arg)

13. 1. San Juan (Arg) - Río Cuarto (Arg)

14. 1. Río Cuarto (Arg) - Buenos Aires (Arg)

17. 1. Přílet do ČR (kolem 16:00)


720p 480p 360p 240p

V garáži nejmladšího jezdce Dakaru • Zdroj: ABC/Pavel Dobrovský

Martin Macík

Narodil se 23. 4. 1989 v Benešově. Vystudoval gymnázium, Střední odbornou školu ekonomickou a poté bakaláře na Unicorn College v oboru ekonomie a management. Martin závodí na kamionech tovární značky LIAZ. Šéfem závodního týmu je jeho otec Martin Macík starší, který se jako pilot kamionu (rovněž LIAZ) účastnil Rallye Dakar v letech 2003 až 2010. Martina a jeho tým můžete sledovat na Facebooku: 

www.facebook.com/martinmacikjrdakar

www.facebook.com/bigshockracing

 

Elektrické náklaďáky: Razí si cestu vpřed

Elektrické náklaďáky: Razí si cestu vpřed

Kamión nebo angličák? Prcek převáží obra

Kamión nebo angličák? Prcek převáží obra

Kamion Golem: Ostrov bezpečí při hromadných neštěstích

Kamion Golem: Ostrov bezpečí při hromadných neštěstích

Řidiči bez volantu: jak se naviguje v ralley Dakar

Řidiči bez volantu: jak se naviguje v ralley Dakar