Obří kamera objevila 11 zbytků galaxií, které pozřela Mléčná dráha

Astronomové nedávno uveřejnili první výsledky rozsáhlého průzkumu oblohy. Přístroj Dark Energy Camera, který se nachází na dalekohledu v Chile, pořídil za první tři roky svého provozu 40 tisíc snímků a zmapoval osminu oblohy.

Úkolem Dark Energy Camera je výzkum skryté energie, která tvoří většinu vesmíru, ale stále pořádně nevíme, o co přesně se jedná. Skrytá energie je pomůckou, kterou se vědci snaží vysvětlit zrychlování rozpínání vesmíru. Podle některých vědců ale možná vůbec neexistuje.

Zbytky galaxií

Jedním z nových z prvních výsledků průzkumu je objev 11 novách hvězdných proudů v okolí naší galaxie Mléčné dráhy. Jedná se o zbytky trpasličích galaxií, které Mléčná dráha v minulosti roztrhala. V důsledku pohlcování těchto menších hvězdných ostrovů naše galaxie postupně roste. Jak jsou menší galaxie roztrhávány, vytváří hvězdné proudy napříč oblohou.

Nově objevené proudy nám přinesly informace o utváření a struktuře Mléčné dráhy a okolním halo tvořeného skrytou hmotou, která je po skryté energii další velkou záhadou vesmíru. Skrytou hmotu tvoří zřejmě několik druhů částic, ale její původ zatím nebyl zcela vysvětlen.

Dark Energy Camera

Dark Energy Camera se nachází na dalekohledu Victora M. Blanca na observatoři Cerro Tololo v chilských Andách. Přístroj se skládá z několika hlavních komponent: pěti čoček, polohovacího a vyrovnávacího systému Hexapod, uzávěru, sady barevných filtrů a kamery.

Některé komponenty patří k těm největším a nejlepším na světě. Kamera má rozlišení 570 megapixelů. První z čoček má průměr metr a hmotnost 176 kg. Astronomové běžně používají pro pozorování oblohy barevné filtry. Dark Energy Camera používá největší filtry na světě. Jejich průměr je 62 cm.

Mechanismus Hexapod je sada šesti pneumaticky poháněných pístů, které ovládají přesné zarovnání optických prvků mezi expozicemi.

Na videu můžete vidět stavbu Dark Energy Camera v laboratořích Fermilab nedalo Chicaga. Video vzniklo ze snímků pořízených mezi lednem a říjnem roku 2010. Kamera byla poté rozebrána a dopravena do Chile.

Druhé video zachycuje pohled do kopule dalekohledu Victora M. Blanca.

Den poté: Protokol kontaktu s mimozemšťany

Hvězdné rádio: Nalaďte si galaxii

Zábava astronomů? Střílet laserem do oblohy!