Letecké rekordy: Sokolův pád rychlostí 20 machů

Letecké rekordy: Sokolův pád rychlostí 20 machů
Sdílej
 
Rozžhavený trup experimentálního letounu padající do atmosféry dvacetkrát překonal rychlost zvuku. Dokážeme letět ještě rychleji?

 

Rychlost, rychlost... čím více, tím lépe. Rychlost zvuku je kolem 330 kilometrů za vteřinu, tedy něco přes 1000 kilometrů za hodinu. To není málo. I když jsme jí dosáhli už po druhé světové válce, pořád to není nic pro běžné smrtelníky. Poté, co Concorde skončil v muzeu, nemůžete si ji v podstatě mimo armádu vyzkoušet.

Zahozené letadlo

Ale co když je někomu rychlost zvuku málo? Co když je někomu málo i desetinásobek rychlosti zvuku, na kterou před pár lety nakopl náporový motor černou bezpilotní „vlaštovku“ X-43? Mach 10, to je nějaká rychlost, slušných 12 144 km/h. Také není legrace jí dosáhnout. Vezmete bezpilotní letadlo, přiděláte mu na záda raketu, pověsíte ho pod křídlo bombardéru, poletíte, co to dá, a pak ho i s raketou zahodíte. Raketa chytí, opět poletí, jak nejrychleji dokáže, až se jí podaří zažehnout motor na palubě X-43. Ten pak letadlo popožene až k závratné rychlosti mach 10. V té chvíli vědcům vrtá hlavou: Dalo by se letět ještě rychleji? A šlo by to vůbec řídit?

Když atmosféra nezdržuje

Dalo, a vlastně docela jednoduše. Prostě letadlo necháme padat z opravdu velké výšky. Rychlost padajícího tělesa neurčuje jeho hmotnost, ale pouze odpor vzduchu. Kulečníková koule i peříčko budou ve vakuu padat stejně rychle. Brzdí je atmosféra. Ta atmosféra, o kterou při návratu zpomalovaly raketoplány. „Když ale brzdit nebudeme, poletíme sakra rychle,“ řekli si vědci a také tak udělali. Vznikl projekt Falcon (Sokol). Lepší jméno než podle ptáka schopného řítit se k zemi jako kámen mu snad vybrat nemohli.

 

Vzhůru dolů

Princip je jednoduchý. Postavíte složitý kluzák, nacpete ho senzory a řídicí elektronikou, raketou ho vynesete vysoko nad zem a... hodíte ho dolů. Falcon začne padat a nabírat stále větší a větší rychlost. Nebude brzdit o atmosféru, naopak se jí bude probíjet svým na 2000 stupňů rozžhaveným špičatým trupem. Když dosáhne rychlosti kolem 20 machů, což je nějakých
21 000 km/h, začne ta náročná část. Sokol zvedne čumák a přejde do klouzavého řízeného letu, stále v rychlostech kolem 20 machů, pak postupně zpomalí a spadne do oceánu, kde už si ho vědci najdou. Vypadá to jednoduše, ale první test provedený loni v dubnu nevyšel úplně podle plánu – komunikace s řídícím střediskem byla přerušena brzy po oddělení od nosné rakety a Falcon zmizel v oceánu.

Na druhý pokus?

Druhý pokus proběhl letos v srpnu. Falcon HTV-2 (Hypersonic Technology Vehicle – nadzvukové technologické vozidlo) byl po předchozím nezdaru vylepšen a opět vynesen třístupňovou raketou Minotaur vysoko nad zemský povrch. Tam se oddělil a začal padat. Rychlost stoupala závratným tempem. Všechno šlo podle plánu až... až do chvíle, kdy měl Falcon přejít ze střemhlavého do klouzavého letu. Komunikace ustala a stroj byl po 36 minutách letu ztracen.

Povede se to?

Létat takhle rychle opravdu není legrace. Ovládat zařízení, které během dvanácti minut přeletí celé Spojené státy napříč a přitom se koupe ve žhavé plazmě, jak před sebou tlačí vzduch, se ukázalo složitějším, než se zdálo. Druhý pokus byl podle všeho i posledním. Tak jako tak, Falcon letěl rychlostí kolem 22 machů, což skutečně není málo a blíží se to první kosmické rychlosti (7,9 km/s)! Doufejme, že se mu časem podaří nejen padat, ale i letět. Vědce touha po rychlejší a rychlejších strojích nepřejde, takže nástupce Sokola se jednou vrátí. Doufejme, že brzy.

 

Moderní vojenská technika: F-35 Lightning II

Moderní vojenská technika: F-35 Lightning II

Ze země na zem

Vynášet letadla nahoru letadly a raketami a pak je házet dolů, není úplně ideální. Také se jedná jen o experimenty na cestě ke skutečnému hypersonickému letadlu. Tím měl být HTV-3X Blackswift – experimentální letoun schopný vystartovat z letiště jako letadlo, přejít na náporový motor jako X-43, dosáhnout obrovské rychlosti a zase bezpečně přistát. Bylo to náročné a drahé, a proto byl výzkum zastaven.

 

 

Články odjinud