Minivozítka do maximěst: Malá, slabá, pomalá

Minivozítka do maximěst: Malá, slabá, pomalá
Sdílej
 
Jak budeme jezdit za 20 let? Jestli se budou auta zvětšovat pořád stejným tempem, tak nejspíš v osobních náklaďácích. Pokud ovšem žezlo nepřevezmou úsporná autíčka dělaná na míru moderním městům.

Je zajímavé, jak jsou některé věci objevovány vícekrát po sobě. Po druhé světové válce si většina lidí nemohla dovolit velký vůz, a tak začala zlatá éra miniaut. Pro jednoho i dva lidi, se sedadly za sebou i vedle sebe, s odklápěcí bublinou jak u stíhačky nebo třeba s otevírací přední stěnou. Válečné rány se časem zahojily, lidé zbohatli a malá auta zmizela. Dnes jim ale nahrává nová situace. Na auto má téměř každý, takže pro samé teréňáky, sporťáky, rodinné vozy i menší auta pomalu není kam šlápnout. A všechna ta auta, místo aby jezdila, stojí v kolonách. Povětšinou obsazená jedním člověkem a hromadou prázdného místa. A tak se znovu objevují miniauta. Ne, nemyslíme nové Mini, které není o moc menší než Fabie. Skutečná miniauta jsou stejně malá nebo dokonce menší než jejich jediný zástupce v sériové výrobě – Smart.

 

Do města

Ale možná se blýská na lepší časy. Letošní autosalon ve Frankfurtu představil hned dva zajímavé minikoncepty budoucnosti. Prvním je Volkswagen NILS – jednomístné elektrické, no... řekněme auto. Aspoň pokud autem nazýváme věc, co má čtyři kola a volant. Je široký jen metr dvacet a na délku měří tři metry. Délka není úplně z kategorie mini, vždyť trabant, který odveze čtyři lidi, měří jen o půl metru víc. Na šířku ale bez problémů dostanete dva nilsy do jednoho jízdního pruhu, takže jich městem projede dvakrát tolik. Trabantu se tenhle prcek podobá i tím, že neváží ani půl tuny. Ovšem pokud NILS pospíchá, vytáhnou ze sebe jeho elektromotory až 34 koní a slušnou maximální rychlost 130 km/h. To je do města více než dost.
Podobné parametry má i Audi Urban Concept, které i s baterkami váží 480 kilogramů. Má prostor pro dva cestující, což dělá z mrňavého audi kapku praktičtější auto, než je Volkswagen NILS. Jeho rychlost je omezená na rovnou stovku. Jinak je ale idea stejná jako u nilse – co nejmenší šířka, v mezích bezpečnosti, co nejmenší délka a samozřejmě hodně designových vychytávek, jak se na studii sluší.

Hledá se autostezka

Otázkou zůstává, kdy budou města pro taková auta přichystaná. S metr dvacet širokým vozítkem se kolonou po vzoru motorek proplétat nemůžete, takže stojíte stejně jako všichni ostatní. Jestli ale časem vznikne něco jako miniautostezky, začne to být zajímavé. O pohodlnějším parkování nemluvě. Nehledě na to, že s malým spalovacím motorem místo módního elektromotoru pojede autíčko podobně rychle, tedy pomalu, životní prostředí o moc více nezatíží, ale budete se moci díky většímu odjezdu vydat i k babičce na chalupu. Tahle vozítka se však nezačnou ve velkém prodávat dřív, dokud nebudou potřeba. A to se nestane, dokud se budou města přizpůsobovat autům, místo aby to bylo opačně.

 

Mise na Mars: Nový vesmírný tulák úspěšně odstartoval

Mise na Mars: Nový vesmírný tulák úspěšně odstartoval

Messerschmitt na silnicích

Slavná letecká továrna Messerschmitt měla po válce zakázáno vyrábět letadla a vrhla se tedy mimo jiné na výrobu aut. Tak vznikl Messerschmitt KR 175 a KR200. Letadlo z nich čiší každým coulem, ale rozměry jako by z oka vypadly Volkswagenu NILS – Messerschmitt byl dlouhý 2,8 m, široký 1,2 metru. Poháněl jej motor o objemu 172 respektive 190 cm3, který dosahoval maximální rychlosti 80 nebo 90 km/h. Zajímavostí byla zpátečka. Dvoutaktní motor před couváním „chcípnul“ a nastartoval v opačném směru. Díky tomu mělo autíčko čtyři rychlosti vpřed i vzad.

 

Ponorka Triton: Za hodinu na dně světa

Ponorka Triton: Za hodinu na dně světa

Mega chopper Detonator jezdí na elektřinu

Mega chopper Detonator jezdí na elektřinu

 

Články odjinud