Virtuální hledači pokladů: Jak archeologové využívají 3D technologii

Francouzští archeologové objevili zachovalý vrak válečné lodi ze 17. století. Aby ho mohli bezpečně vytáhnout na hladinu, přizvali si na pomoc tým 3D grafiků.

GALERIE: 3D archeologie v akci a věrná simulace z aplikace

Dno oceánu ukrývá spoustu pokladů. Biologové žasnou nad jedinečnými živočichy, kteří ho obývají, archeology pro změnu fascinuje potopená lidská historie, zakonzerovaná ve slané vodě. Podle odhadů UNESCO leží pod hladinou až tři miliony ztroskotaných lodí. Ale nanejvýš tisícovka z nich má nějakou hodnotu – většina jsou jen bezvýznamné trosky rybářských bárek, vorů a podobně. Když se někomu podaří objevit zachovalý velký vrak, jde o velkou událost.

Cesta na měsíc

Takový objev se podařil francouzským archeologům. Na dně Středozemního moře u města Toulon narazili na potopenou válečnou fregatu jménem La Lune, která bojovala v polovině 17. století pod vlajkou krále Ludvíka XIV. proti pirátům. Loď nebyla zničená v bitvě – potopila se kvůli konstrukčním problémům a její inventář se zachoval ve výjimečném stavu. Vylovit ji ale nebude jednoduché. Leží ve hloubce 90 metrů, což je pro potápěče příliš hluboko. Ti se proto musí k pokladům dostat pomocí speciálního hlubinného skafandru a miniaturní ponorky.

Podívejte se, jak projekt vypadá na videu:

Cesta do hlubin Měsíce: Archeologové a kouzelné 3D

Nebezpečný průzkum

Příprava na takový ponor představuje pro posádku spoustu starostí. Každé škobrtnutí může znamenat poškození špičkového vybavení či dokonce ohrozit života potápěče. Archeologové se proto spojili s programátory z grafického studia Dassault Systèmes, které se specializuje na 3D simulace reálných situací (například pro automobilky nebo výrobce letadel). Společně nasnímali speciálními kamerami místo, kde se loď potopila, a podle získaných záběrů připravili jeho trojrozměrný model, na kterém se dá průzkum vraku bezpečně trénovat.

Virtuální simulace

Počítačové prostředí vizuálně věrně kopíruje mořské dno s vrakem zavátým pískem. Potápěč si nasadí speciálu přilbu a rukavice s virtuální realitou a může vrak zkusmo prozkoumávat. Program dokonale imituje fyzikální podmínky prostředí, např. rychlost pohybu ve skafandru či prostor, který odhalí svítilna. Je tak možné si každou záchrannou misi dopředu vyzkoušet a co nejlépe naplánovat. Virtuální systém je k dispozici na lodi, ze které se připravují ponory k vraku, takže ho má posádka kdykoli k ruce. Celá myšlenka ukazuje možnou budoucnost takových simulací. Mnoho dnešních projektů (ať už průzkum moře, vesmíru či vývoj vozidel) vyžaduje nákladnou a složitou technologii. Trénink ve virtuálním světě, který věrně napodobuje podmínky reality, může připravit členy výpravy na misi a minimalizovat riziko jejího selhání.

Simulace sice grafikou nedožene nejmodernější hry, zato ale nabízí zcela realistickou fyziku a dokonale věrnou imitaci reality •  abicko.cz

Chtěli byste se stát archeologem? Jak na to? Dozvíte se tady.

Objevy ve ztraceném městě: Čeští archeologové v Súdánu