Recenze: Hrdina z mangy Bleach vymítá duchy zatraceně velkým mečem

Rozjíždí se velkolepý příběh plný duchů, příšer, roztomilých holčiček a prokletých papoušků… zkrátka, vítejte na japonské střední škole.

Ičigo Kurosaki je normální japonský středoškolák. Tedy skoro. Účes jako punker, mladistvé gangstery seřeže i ve školní uniformě a vidí duchy. Přesto ale nečekal, že se najednou setká s Rukio Kučiki. Ta duchy nejen vídá, ale také sbírá jejich duše. A občas rozseká na cucky ty, z kterých se stala vraždící monstra. A rozhodně Ičigo nečekal, že po jednom takovém střetu bude muset za milou Kučiki zaskočit.

Bleach vychází od roku 2001 a od roku 2004 běží i nesmírně populární anime seriál, takže je jasné, že první kniha je pouze rozjezd. Monstra se tu porcují jen po jednom (ne že by to při jejich hnusotě a velikosti bylo lehké) a důraz je kladen na seznámení s postavami. Což jsou sympaťáci. A i když se část děje odehrává na střední škole, je to škola japonská.

V Japonsku je aspoň podle manga komisů a filmů střední škola opravdu zajímavým místem. Někdy se tu odehrávají duchařské horory, jindy klasické středoškolské romance nebo naopak šíleně krvavé hony na emzáky (doporučuji třeba takové Alien Nine). O tom, že mezi místními kroužky narazíte třeba na fanoušky sebevražd ani nemluvě.

Bleach do takových extrémů nezachází, ale i tak rýžuje z prostředí maximum. Dívkám uniformy sluší, chlapci v nich vypadají cool a trocha té šikany, se kterou Ičigo rázně zatočí, také potěší. Každopádně po pár stranách víte o postavách všechno důležité a držíte jim palce.

Smrt má krásné nohy. •  Crew

Právě díky postavám Bleach válcuje konkurenční manga fenomény Naruta či Death Note.  Zatímco liščí nindža Naruto je příliš dětinský a hororový Death Note zase až moc odtažitý, Bleach je tak akorát. Ano, je to na úkor nápaditějšího děje, ale upřímně: když dostane středoškolák dvoumetrový meč a dvě pěkné pomocnice, chcete od příběhu kličkování nebo poctivou akci?

Další body získává manga za práci s angličtinou. Japonci jsou tímto jazykem někdy přímo posedlí a na Bleach je to vidět. Název knihy i kapitol jsou záměrně anglicky, navozují atmosféru a občas odkazují ke jménům hrdinů. Každý z nich má ostatně oblíbenou písničku, která vystihuje charakter. Autor Tite Kubo odvedl skvělou práci a nám nezbývá než se těšit na další díl. Ten by měl vyjít v červenci, takže čekání nebude nijak dlouhé!

+ Sympatické postavy, poctivá akce a tah na bránu.

- Je to rozjezd, takže i když je vše nakreslené perfektně a napínavě, příběh je spíš komorní.

70%