Recenze: Indiana Jones zažívá další dobrodružství

Každý ví, že život archeologa je plný explozí, hvízdajících střel, divokých honiček a zoufalých krásek v nesnázích. Nebo ne?

Duhá kniha Indyho Dalších dobrodružství nabízí střety s nekulturními gangstery, kteří bagrují svá útočiště na dávném indiánském sídlišti, prohnané pirátky, zlotřilé kolegy-archeology, ještě zlotřilejší překupníky, ambiciózní Japonce, tajemné chrámy, sekty, ztracené civilizace, draka... hergot, že toho je ale pořádná porce!

Indiana Jones je ten typ hrdiny, který se nikdy nezastaví. A ve formátu klasických komiksových sešitů, kterých v knize najdete dvanáct, se neztratí. Na každé stránce se něco děje, zvrat střídá zvrat a přestřelky klasické doprovází i ty slovní. A pokud jste četli už předchozí omnibus, jistě vás potěší návaznost na to, co už znáte (třeba osoba zloducha Bena Alího Ajjúba). O zábavu je tedy postaráno.

Nechybí ani Godzilla…

Samozřejmě, že rozsah a formát mají i své nevýhody. Některé příběhy jsou poněkud utnuté, u jiných si říkáte, že tohle se do Indyho skutečně nehodí (například oživení gigantického draka, který vypadá spíš jako Godzilla) a v podstatě se jedná o stále stejné vršení příhod, kde se jen mění artefakt a jméno padoucha.

Naštěstí mají scenáristé na obojí většinou čuch a procestují pořádný kus světa. O hodně víc se drží při zemi kresba. Nečekejte žádné experimenty, nápadité rámování nebo práci s detailem. Indiana Jones jako komiks chce být hlavně přehledný a soustředí se na to, aby jste stránky otáčely co nejrychleji a ani nedýchali. Prostě tradiční kresba pro dlouho vycházející řady.

Čemuž odpovídá i pojetí samotného Indyho. Ve tváři sice rozeznáme jasnou inspiraci Harrisonem Fordem, což je plus, ale jindy jej kreslíři zachytí spíše jako klasického superhrdinu - nebo ještě lépe, v některých pózách by se neztratil ani barbar Conan. To se samozřejmě k ironické postavě archeologa s bičem a kvérem moc nehodí, ale naštěstí se jedná jen o dočasný úlet.

…nebo bájný Chrám zkázy

Velkým bonusem je pak v knize minisérie Chrám zkázy. Ano, jedná se o komiksovou adaptaci druhého filmu. Z hlediska propracovaného děje jednoznačně vrchol knihy. Samozřejmě, že adaptace je notně zjednodušená a některé scény nevyzní ani zdaleka tak dobře jako ve filmu (například letecká havárie)... a bohužel se nedočkáme ani oblíbeného trhání srdce za živa. Příběh sám ale pořád funguje na jedničku. Příjemným bonusem celé knihy je pak stránkový kraťas o peripetiích redaktora snažícího se odevzdat komiks o Indym do tisku a milá scéna, v níž Indy prchá z kina, protože na plátně jsou hadi.

O komiksovém návratu Indiany Jonese už jsme psali tady. Znáte moderního Indianu Jonese? Najdete ho tady.

+ Nepřestávající akce, přestřelky a vtipné dialogy.

-  Kresba není moc výrazná a děj se tak trochu opakuje.