Vystřihovánky v ABC 16/2017: Atlas 6 a Otakárek fenyklový

Vystřihovánky v ABC 16/2017: Atlas 6 a Otakárek fenyklový
Sdílej
 
V ABC 16/2017 najdete vystřihovánky americké vesmírné lodi Atlas 6 a otakárka fenyklového. Potřebujete návodné kresby? Návod na slepení? Najdete je tady!

Mercury – Atlas 6 "Friendship 7"

V popelnici ke hvězdám

Projekt Mercury je americký vesmírný program, který měl za cíl vyslat prvního Američana do vesmíru (prvními muži ve vesmíru byli Rusové Gagarin a Titov). Loď sestávala z malé kapsle vynášené raketami typu Atlas. Kapsle pojmenovaná Friendship 7 a pilotovaná Johnem Glennem třikrát oblétla Zemi roku 1962. John Glenn se tak stal třetím mužem ve vesmíru a prvním americkým astronautem. Při pohledu na kapsli musíme dnes ocenit nejen odvahu prvních dobyvatelů vesmíru, ale i um tehdejších stavitelů. Bez počítačů a v lodích připomínajících bez nadsázky spíše létající popelnice ukázali cestu, která nás sice pomalu, ale jistě vede do hlubin vesmíru.

Vesmírná loď Atlas 6 měla dostat Američany jako první na Měsíc • 

PŘÍPRAVNÉ PRÁCE

1. Model není obtížný, musíte ale pečlivě dodržet návaznost kulatých dílů a správně tvarovat kuželové části.

2. U každého dílu je třeba narýhovat hrany, složit ho bez lepení a teprve poté jej zkompletovat a přilepit. Díly lepte v pořadí uvedeném v návodu.

3. Připravte si bílé lepidlo na papír, ostré nůžky, pravítko a tupý nožík na rýhování hran, ostrý nůž, vodovky na závěrečnou retuš a průhlednou fólii.

 

NÁVOD NA SLEPENÍ

1. Před stavbou se rozhodněte, jakou verzi budete stavět. Je možné zvolit několik kombinací. S interiérem či bez něj, s odkrytými dveřmi či průhledným oknem.

2. Stavbu zahájíme sestavením základního kuželu 1, do kterého vyrobíme potřebné otvory. Na spoj kuželu, kde vznikl obdélníkový otvor, zevnitř vlepíme uchycení kamery 2. Z venku na něj přilepíme objektiv sestavený z dílů 3, 4 a kryt 5. I kamera je volitelná a otvor můžeme jen překrýt tmavou částí krytu.

3. Připravíme si okno 6. Je třeba se rozhodnout, jakou verzi si vyrobíme. Neprůhledné okno jen vytvarujeme a vlepíme dovnitř. Pro průhledné okno si připravíme kousek průhledné fólie a přilepíme ji do vyříznutého rámu dílu 6. Po zaschnutí ji ještě podlepíme vyříznutým rámem 7.

4. Pokračujeme přídí. Kužel 1 uzavřeme dílem 8 a na něj přilepíme válec 9. Ten opět zavřeme dílem 10 a na něj sestavíme nižší válcovou nástavbu z dílů 11, 12. Příď lodě je složena z kuželu 13 uzavřeného dílem 14. Na špici přilepíme vyklopenou krytku 15.

5. Nyní je možnost slepit a vložit do lodi interiér (oranžové díly).

Na základnu 1 postupně nalepíme skříňky 2, 3 (obojí 2x), dále sedátko 4, další skříňky s výbavou 5 (2x) a řídicí páky 6 (2x). Podlaha 7 se přilepí na spodek sedátka. Na ni připevníme tubus ovládacího panelu 8 a na něj skříňku 9. Díly se snažte lepit rovnoběžně. Na skříňku přilepíme vytvarovanou palubní desku 10. Její levá část je ohnutá dovnitř. Celek interiéru správně vsuneme do kuželu a přilepíme. Okno musí být přímo nad sedadlem! Dveřmi 26 zakryjeme otvor, nebo je nepoužijeme a ponecháme otvor otevřený k náhlednutí dovnitř.

6. Pokud interiér stavět nebudeme, bílé místo na kuželu přelepíme dveřmi 26.

7. Dokončíme spodní část lodi. Sestavíme díl 16 a zakryjeme jím spodní část kuželu 1. Motorovou jednotu složíme z válce 17 a menšího kuželu 18. Do něj si připravíme tři malé otvory. Trysky sestávají z dílů 19 (3x) a kuželů 20 (3x). Překryjeme je díly 21 (3x) a na ně nalepíme díly 22 (3x) a ty opět překryjeme díly 23 (3x). Zkosení trysek by mělo směřovat ke středu motorové jednotky! Do otvorů vsuneme ještě malé manévrovací trysky 24 (3x). Celou motorovou jednotku přilepíme ke spodku lodě a dle návodné kresby (dále NK) zajistíme třemi pruhy 25.

8. Stojánek složíme z dílů A a B, které pouze vytvarujeme a slepíme podle NK.

Mercury – Atlas 6 "Friendship 7"

SÉRIE: Vesmír

AUTOR: Roland Havran

MĚŘÍTKO: 1 : 24

NÁROČNOST: 3

Otakárek fenyklový

NÁVOD NA SLEPENÍ

1. Vystřihněte díl 1.

2. Zpracujte části křídel a těla 2, 3: Rubovou chlopeň nožiček nejprve přilepte a nechte proschnout. Poté oba díly pečlivě vystřihněte, vytvarujte, slepte k sobě a zkompletujte s dílem 1. Zastřižením upravte nepřesnosti.

3. Hrany vystřihovánky zaretušujte příslušným odstínem vodové barvy. Tykadla vyrobte ze štětin smetáku tak, že jedním koncem štětinu namočte do disperzního lepidla a nechte vzniklou kapku zaschnout. Po zaschnutí tykadla obarvěte černou lihovou fixou a přilepte k tělu.

Otakárek fenyklový

SÉRIE: Minizvěř

AUTOR: Michal Dudáš

NÁROČNOST: 1

Papírová historie # 20: První vystřihovánka v ABC slaví výročí

Papírová historie # 20: První vystřihovánka v ABC slaví výročí

Papírová historie #19: Papírový žluťák Peugeot

Papírová historie #19: Papírový žluťák Peugeot

Papírová historie #18: Autodráhy a ábíčko

Papírová historie #18: Autodráhy a ábíčko

 

Hry