Papírová historie #23: Čtyřicetiletý papírový McLaren

Papírová historie #23: Čtyřicetiletý papírový McLaren
Sdílej
 
Před čtyřiceti lety se dočkali čtenáři ábíčka během 13 měsíců tří atraktivních vozů F1. Dva z nich patřily mistrům světa!

 

V 70. letech neplatilo v F1 to samé jako v poslední době. U některých vozů stačilo několik mírných modifikací, aby byly dostatečně konkurenceschopné i v průběhu několika sezón. Byl to třeba Lotus 72, jenž v šesti verzích vydržel na tratích Grand Prix šest let. Ale rozhodně si s ním nezadal ani McLaren M23 – ten sice působil pouze od roku 1973 do sezóny 1977, ale jednalo se o jeden z nejúspěšnějších typů (a o supersportu McLaren se dozvíte zde).

Úspěšný začátek dlouhé cesty

Skutečná M23 občas vyjede na trať •  Wikipedia

„Třiadvacítka“ byla rozhodně nejpovedenějším typem konstruktéra Gordona Coppucka, který se na počátku 70. let propracoval do pozice hlavního konstruktéra značky. První M23 vyjela v Grand Prix Jižní Afriky 1973 a byl to start jak víno: Novozélanďan Denny Hulme ihned dosáhl na nejlepší tréninkový čas a závod dokončil na pátém místě.

Dvojí vrchol v mistrovském hávu

Skutečná M23 Jamese Hunta •  Wikipedia

Původní „třiadvacítka“ ještě jezdila v provedení s vysokou aerodynamickou komorou, ramboxem zvaným „komín“ a v této podobě ji Emerson Fittipaldi dovezl v roce 1974 k mistrovskému titulu. Po roční pauze, kdy na konci roku 1975 Brazilec nečekaně stáj opustil, ho v dramatické sezóně 1976 nahradil James Hunt a podruhé na typu M23 slavil triumf v šampionátu. Tehdy už vypadala M23 odlišně kvůli změně předpisů od května 1976, nebo též od Grand Prix Španělska. Ačkoliv byl v té době připraven nový typ M26, Hunt nadále preferoval starší variantu a dokonce se tvrdí, že po několikerém odmítnutí schválně v tréninku „šestadvacítku“ pochroumal, aby s ní nemusel jet. Sám to dokonce v jednom rozhovoru připustil.

Odcházel tiše a dlouho

Jak už bylo naznačeno, McLaren se držel na tratích hodně dlouho, ale neoficiálně si ještě svou existenci prodloužil. Nejdřív je ale důležité zmínit, že na typu MM23 jezdili i jihoafričtí piloti tamní šampionát F1 a například Dave Charlton v barvách týmu Lucky Strike startoval i v Grand Prix Jižní Afriky zařazené do oficiálního mistrovství F1. Později si McLaren M23 koupili a startovali jako soukromníci Španěl Emilio de Villota (otec tragicky zesnulé pilotky F1 Marii de Villota) a Brit Tony Trimmer, v týmu B&S Fabrications s ním jezdili Američan Brett Lunger a Nelson Piquet, než ho zlákal Bernie Ecclestone k týmu Brabham.

Přečtěte si o Ferrari:
Papírová historie: Ferrari 312 T2 a těžce zkoušený Lauda

Papírová historie: Ferrari 312 T2 a těžce zkoušený Lauda

Drobné chybičky neměly vliv

Papírový model McLaren M23 •  Papírová archeologie / papirovaarcheologie.cz

Od září 1976 do října 1977 si mohli čtenáři ABC postavit Ferrari, Tyrrell a McLaren (Brabham a Lotus, tedy další modely kompletní TOP5 jim „přijely“ v následujících letech). McLaren M23 Jamese Hunta našli ve 4. čísle ročníku 22, přesněji se na stáncích a většinou ve schránkách předplatitelů objevilo 21. října 1977. Model s výraznými reklamami cigaretové značky Marlboro zabíral dvoustránku a provedením se nejvíce blížil verzi z Grand Prix Francie či Velké Británie 1976 (na voze během roku probíhaly v detailech různé úpravy).

Přehmaty

Detail modelu McLaren M23 •  Papírová archeologie / papirovaarcheologie.cz

Autor Richard Vyškovský se dopustil jedné maličké chyby – na přídi nebyl vyznačen prořez pro umístění předního křídla, což s ohledem na stavební postup mohlo někoho zaskočit. Zajímavé je, že při reedici – došlo k ní téměř na týden přesně o čtyři roky později (30. října 1981 – ABC 4/roč. 26) nebyl tento neduh odstraněn. Další nepřesností je nosník zadního křídla, který je nepřirozeně zkosen k zadní hraně. Vyškovský rovněž neudělal zpětná zrcátka, pouze je naznačil na průhledném krytu kokpitu. Ovšem zmíněné drobnosti nemohly příliš ovlivnit povedený model celkově už pátého vozu F1 na stránkách ABC. I proto ho čtenářům ABC přesně po 40 letech připomínáme.

Přečtěte si také:
Tisíc koní na baterky: Nejžhavější elektrosporťáky dneška

Tisíc koní na baterky: Nejžhavější elektrosporťáky dneška

Formule E: Elektrické ekologické formule dobývají svět

Formule E: Elektrické ekologické formule dobývají svět

Jak se staví vůz Formule 1? Honba za desetinami sekund

Jak se staví vůz Formule 1? Honba za desetinami sekund

Rok pračlověka? 3 velké objevy

Rok pračlověka? 3 velké objevy