Papírový svět: Postavte si Citroën 2CV

Papírový svět: Postavte si Citroën 2CV
Sdílej
 
Kdo by neznal jeptišky z francouzských filmů o Četníkovi a jejich divokou jízdu v kymácejícím se autíčku. Louis de Funés za jízdy lehce zelenal, pamatujete?

 

Pokud vám známá francouzská komedie Četník ze Saint-Tropéz nic neříká, měli byste si doplnit filmové vzdělání. Můžete si v něm i řádně prohlédnout auto, které se stalo stejnou legendou jako FIAT 500, Volkswagen Brouk nebo Mini Morris. V poválečném období realizovala automobilka Citroën zakázku na levný lidový vůz, do něhož se měli napěchovat čtyři vesničané s dřeváky a slamáky na hlavě, do kufru pytel brambor a takhle osazené auto muselo projet po zoraném poli rychlostí 60 km/h, aniž by se uvnitř rozbilo jediné vajíčko v ošatce.

Čtyřicetiletá cesta

Skutečný Citroën se vyráběl v letech 1948-1990 •  Robert Pavelka / PapirovaArcheologie.cz

Citroën 2CV se poprvé představil na Pařížském autosalónu v roce 1948, ale už jako sériově vyráběný vůz. Přitom jeho kořeny sahají o devět let dříve. V roce 1939 vyrobili u Citroëna prototypovou sérii v počtu 250 kusů. Jenže záhy do Francie vtrhla nacistická vojska a prakticky všechny exempláře byly zničeny, aby jich Němci nemohli využít. Podle oficiálních zdrojů přežily jen 4 původní vozy. Původní motor tohoto „ošklivého kačátka“ měl 375 cm³, v průběhu let se vyšplhal objem až na 597 cm³. Od onoho roku se však ale prakticky vůbec neměnil vzhled, jen detaily v jeho nitru.

Určitě jste ho viděli

ABC 21/25 (Ladislav Müller, červenec 1981) – verze Safari, měřítko cca 1:35 •  Robert Pavelka / PapirovaArcheologie.cz

Zbývá vysvětlit, proč „kachna“ neboli canette. Kdo viděl dvojku cévéčko při jízdě, tak tomu je vše jasné. Kvůli měkkému odpružení se vůz kolébal na jakékoli nerovnosti nebo při vjezdu do zatáčky právě jako tento zástupce říše hrubozobých. Ještě jednou přezdívkou se 2CV honosilo, ale termín „slimák“ díky postupnému zvyšování objemu motoru a vyššímu výkonu záhy upadl v zapomnění. Každopádně se canette stala miláčkem Francouzů, takže v prvních letech výroba nestíhala a budoucí majitelé museli čekat na dodání podle pořadníku.

Filmová hvězda

Citroën Fourgonnette byl doménou drobných obchodníků •  Wikipedia

Už tu padla zmínka o jeptiškách ze Saint-Tropéz, ale 2CV se podíval i do jiných filmů. Třeba populární francouzská hudební skupina Les Charlotts si ho do svých eskapád pozvala vícekrát, společnost dělal i proslulému agentu 007, tedy spíše jedné z Bond girl ve filmu Jen pro tvé oči. Existovala i podnikatelská verze nazvaná Fourgonnette, což bylo dvojmístné auto s nástavbou pro různé zboží: tuto variantu bychom zase viděli v seriálu Sebastián mezi lidmi. A v neposlední řadě sáhli pro kachnu i naši filmaři v poměrně nedávném snímku Bobule.

Závodní modely

Slepte si závodní verzi Citroën 2CV •  archiv autora

Francouzi také vytvořili speciální závody na bázi autocrossu, kde startovaly pouze vozy 2CV, ovšem řádně upravené. Uvnitř nebylo kromě sedadla pro řidiče nic, okna byla nahrazena drátěnými mřížkami, takže škody bez ohledu na tvrdé souboje byly minimální. Dokonce mnoho vozů bylo kvůli tomuto závodění zachráněno před zkázou, protože náklady na přípravu pro závod byly minimální. Existují i další sportovní klání, například 24 heures 2CV – ano, tato autíčka mají svou vlastní čtyřiadvacetihodinovku.

ABC mělo kachnu v oblibě

Čtyřikrát a pokaždé jinak – tak by se dala nazvat přítomnost Citroënu 2CV v ábíčku. Poprvé to bylo v roce 1979, kdy bledě modrou „kachnu“ připravil jako vystřihovánku Vladimír Kovářík. Zajímavé na tomto modelu je, že to byla pro ABC jediná vystřihovánka od tohoto autora. O čtyři roky později přidal Ladislav Müller verzí Safari, která však neměla reálnou předlohu – Müller ji vytvořil podle modelu firmy Dinky Toys. I proto je jeho 2CV jakousi složeninou různých typů. Třetí, zelená „kachna“ byla dílem Michala Antonického a vyšla jako vlepená příloha v ročníku 34. A počtvrté, tentokrát v červené, to byl opět Antonický, to se psal srpen 2001.

Pro kterou se rozhodnete?

Srovnání Müllerova Citroënu s modelem Michala Antonického (1:43). •  Robert Pavelka / PapirovaArcheologie.cz

Jestli se vám svérázný, ale stále živý vůz líbí (pokud se budete kolem sebe důkladně rozhlížet, určitě nějakou 2CV uvidíte), a nemáte zrovna k dispozici ani jeden z výše uvedených modelů, můžete si stáhnout z internetu jeden z volně dostupných modelů nesmrtelného vozítka. K dispozici je jich sedm různého provedení a obtížnosti – můžete si tak postavit klasiku, stejně tak i zmíněný typ Fourgonnette (historická záležitost z roku 1954), ale i verzi Sahara. Ta měla hned několik zvláštností – typická pro ní byla náhradní pneumatika na kapotě a v jejich útrobách „tepaly“ dva motory: pro každou nápravu jeden. Jak už napovídá název, tento typ byl určen pro pracovníky na afrických naftových polí a tam nebyla o zapadnutí do písku nikdy nouze.

Přečtěte si také:

Papírový svět: Fantomasova dodávka zdarma!

Papírový svět: Fantomasova dodávka zdarma!

Moderní vynález: Airvinci je helikoptéra pro každého

Moderní vynález: Airvinci je helikoptéra pro každého

Auta Mini-Z: Prťaví divočáci

Auta Mini-Z: Prťaví divočáci

ABC TV: LEGO Batman a auťáky z nového filmu!

ABC TV: LEGO Batman a auťáky z nového filmu!