přihlásit| registrovat



Nemáte profil? Zaregistrujte se zdarma zde

Cisternová automobilová stříkačka

Foto: Honza Mudra

CAS 30-S3R TATRA 815-7

Cisternová automobilová stříkačka (CAS 30-S3R TATRA 815-7) je určena k přepravě čtyřčlenného požárního družstva a hasebních prostředků na místo zásahu.


Automobil umožňuje zásah vodou nebo pěnou. Nádrž na vodu pojme 9 000 litrů, nádrž na pěnidlo má objem 540 litrů. Výkon čerpadla je 3 000 litrů za minutu. Naftový přeplňovaný vzduchem chlazený motor o výkonu 325 kW/1800 min-1 je schopen udělit vozidlu maximální rychlost, která je 100 km/hod. Převodovka má čtrnáct stupňů vpřed a dva vzad. Celková hmotnost vozidla je 25 tun. Brodivost je možná do výšky 1 200 mm. Velmi příznivá je výška automobilu, která tvoří 2 850 mm. Konstrukce nástavby je vyrobena s hliníkových profilů, je polepena hliníkovým plechem a výškou nepřesahuje výškový profil kabiny. Automobil, jenž se stal předlohou modelu, slouží na hasičské stanici v Ústí nad Labem.

Fotky ze stavby modelu najdete na http://www.firebox.wz.cz/T815-7.html.

PŘÍPRAVNÉ PRÁCE

1. Model je možné postavit v základní variantě (žlutě podložené díly) nebo doplnit o detaily (modře podložené díly). 2. Na stavbu modelu budete potřebovat: nůžky, pravítko, nožík nebo odlamovací nůž na nařezávání hran a vyřezávání dílů z plochy listu, pinzetu a lepidlo – nejlépe disperzní (např. Herkules). 3. Místa ohybu papíru označená černými trojúhelníčky budete nařezávat z líce tisku a ohyby značené bílými trojúhelníčky budete nařezávat z rubu tisku (počátek a konec čáry si přenesete propíchnutím). 4. Před slepením dílu je vhodné hrany zatřít patřičným odstínem vodové barvy. Každý díl po vystřižení vytvarujte na sucho. Ověříte si tím správnost nařezání hran i sestavení. Oblé části tvarujte přes hranu stolu nebo pomocí válcových předmětů – tužky, štětce a podobně. 5. Místa propíchnutí jsou značena zeleným puntíkem. Místa pro vyříznutí jsou značena zelenou úhlopříčkou. Otvory propíchněte v dílech 11, 14 (6x), 35 (6x), případně 1, 15 a 23. 6. Kartonem o tloušťce 1 mm podlepte díl 5. Kvůli pevnosti modelu doporučujeme podlepit i větší díly. 7. Z drátku o průměru 0,5 mm vyrobte držáky zrcátek 46 (2x). Z drátku o průměru 2,5 mm vyrobte výfuk 18 a vodní dělo 45. Tvary, délky a barvy jsou uvedeny ve vystřihovánce. Ohýbání usnadní napilování jehlovým pilníkem v místě ohybu. Ze špejle o průměru 2 mm zhotovte osy 13 (3x). 8. Na ruby dílů 9 a 11 si přeneste úsečky A-A, B-B, C-C.

NÁVOD NA SLEPENÍ

1. Stavbu začněte kabinou. Pokud budete osazovat zpětná zrcátka, je potřeba propíchnout v dílu 1 otvory na bocích kabiny. Jestliže využijete prolisy pro majáky, pak vyřízněte původní nakreslené majáky. Na boky kabiny nalepte ruby stupaček – díly 2. Případně na rubovou stranu střechy kabiny nalepte prolisy 3 a 4. Sestavte kabinu – nejprve slepte zadní část a poté pokračujte přední částí, nakonec slepte spodek kabiny. Na kabinu můžete nalepit kryt 5. Kabinu doplňte dílem 6 a zpracovanými blatníky 7 a 8.

2. Pokračujete podvozkem. U modelu můžete napodobit odpružení náprav. Nejprve v dílu 11 vyřízněte světlou barvou naznačené ovály. Pak díl 11 slepte, ale nezaklápějte spodek! Na přenesené úsečky A-A a B-B vlepte žebra 12(4x), slepte vždy dvě k sobě. K odpružení použijte kousek molitanu, například z houby na mytí nádobí. Ustřihněte pásek široký cca 5 mm a upravte jej tak, aby ho bylo možné vložit do podvozku 11. Molitan nelepte, jinak by pérování po zaschnutí lepidla nebylo funkční. Do otvorů vsuňte osy 13 (3x). Osy musí volně ležet na molitanu. Nakonec zaklopte spodek. Dále slepte rám 9, do kterého vlepte žebra 10 (3x) na vyznačené úsečky A-A, B-B a C-C. Díly 9 a 11 slepte vyznačenými černými puntíky k sobě. Lepidlo nanášejte jen na okraje lepených dílů, abyste zabránili kroucení dílů. Po slepení je vhodné celek mírně zatížit a nechat proschnout. Osy vycentrujte a zajistěte proti posunutí zarážkami 14 (6x), které k osám přilepíte. Na podvozek nalepte kabinu.

3. Motor sestavte z dílu 15, případně vlepte výfuk 18.

4. Pokračujete nástavbou. U boků 19 a 20 nejprve nalepte horní rubové strany, pak díl čistě vystřihněte a na ruby boků nalepte díly 21 a 22. Slepené díly nechte proschnout pod zátěží. Boky spojte zadní částí 24 a doplňte stropem nástavby 23, který lepte jen v horní části. Spodní část nástavby vytvořte z dílu 25 a podběhů 26 a 27. Spodní část vlepte do nástavby. Lepení začněte v zadní části, pak postupně nalepte oba boky a nakonec zaklopte přední část. Doplňte krabice 32 a 33. Nejtěžší prací na modelu je nalepení zadních blatníků 28 a 29. Doplňte díly 30 a 31. Hotovou nástavbu nalepte na podvozek. Na střechu nástavby můžete osadit krabice 40 a 41 (2x), žebřík 42, přejezdové můstky 43 a osvětlovací stožár 44.

5. Model doplňte koly. Na slepené běhouny 34 (6x) nalepte boky 35 (6x) a 36 (6x). Hotová kola nasuňte a přilepte k osám 13 (3x). Model doplňte palivovými nádržemi 37 (2x), majáčky 49 (2x). Nakonec kryty 16 a 17, vodní dělo 45, krabice 38 a 39. Zpětná zrcátka 47 (2x) přichyťte pomocí pásků 48 (2x) k držákům 46 (2x). Hotová zrcátka vlepte do otvorů v bocích kabiny 1.

Autor: František Sochor

Datum: 16. srpna 2011

Zařazení: Vystřihovánky, ABC 17/2011



reklama
reklama
reklama
reklama

Předplatné ABC

 
reklama

Hry

Speciální nabídka

Nejčtenější články