Závodní plachetnice

Závodní plachetnice
Sdílej
 
Závodní jednoposádková plachetnice bez kajuty vyšla v ABC jako vystřihovánka  už v roce 2000 v čísle 19. Pro velký úspěch ji opakujeme.

 

Pohled do světa: Závodní romantika

Pohled do světa: Závodní romantika

 

 

Toto plavidlo je závodní jednoposádkovou plachetnicí bez kajuty. Na rozdíl o ostatních tříd má jachta třídy FINN jen jednu hlavní plachtu bez kosatky (trojúhelníková plachta umístěná nad přídí lodi). Model nepředstavuje žádnou existující závodní loď.

 

PŘÍPRAVNÉ PRÁCE

1. Hrany ohýbané do rubu jsou ukončeny černou šipkou, čerchované hrany (-.-.-) ohýbané k tisku, jsou ukončeny kulatý bodem. Přerušovanou čarou jsou značeny plochy, na něž budete lepit další díly.

2. Výřezy, prostřihy a kulaté otvory jsou značeny červenými úhlopříčkami a ryskami. Červené šipky orientují díly od zádi k přídi, černé šipky označují díly, které je nutné stáčet do trubiček nebo navíjet na špejli.

3. Na osy, čepy a stožár použijte kuchyňské špejle nebo bambusová párátka o průměru 2 mm. Písmena L a P označují umístění dílu na model vlevo nebo vpravo. Všechny díly označené oranžovými čísly podlepte čtvrtkou na tloušťku 0,3 až 0,5 mm.

4. Z papíru nelze v měřítku 1 : 32 zhotovovat nejmenší „kovové“ detaily a ovládací prvky plachetní výstroje. Všechny jsou jen napodobené, stejně jako výplet pevným a pohyblivým lanovím.




 

NÁVOD NA SLEPENÍ

1.   Trup sestavte z dílu 1. Vystřihujte pozorně, abyste nezastřihli

do kresby, ale přitom odstranili černé obrysové linky. Celý trup musí zůstat bílý, po dokončení ho můžete natřít bílou barvou. Oblé boky tvarujte přetažením papíru o hranu stolu. Hrana křidélek k sobě pečlivě přisazujte a přilepujte pomocí proužků kancelářského papíru širokých 5-6 mm. Ostrou hranu zádě přídě vytvarujte vnitřní zálepkou 1a. Záď uzavřete podlepeným „zrcadlem“ 2, navíc opatřeným vnitřní plochou s chlopněmi 3. Stejně vyztužte trup horním obvodovým žebrem 4 s chlopněmi 5. V podélné ose musí žebro tvořit rovný základ pro palubu, napříč bude paluba mírně vyklenutá. Pod kulatý otvor na přídi zalepte vodicí trubičku z dílu 6 (průměr trubičky zvolte podle průměru stěžně 32 ze špejle). Polohu trubičky zkontrolujte zkušebně zasunutou špejlí, aby stěžeň nestál nakřivo. Nad zářez ve dnu trupu postavte skříň 7, do které bez lepení ukotvíte čepem 9 kýl 8, zesílený na tloušťku 1,5 mm.

2. Připravte si podlepenou, příčně mírně vyklenutou palubu 12, na trup ji ještě nelepte! Sestavte kokpit 10 s bočnicemi 11L a 11P. Do klínu vpředu zalepte – s předem připravenými otvory pro lana – díl 14. Vzadu umístěte na dno podlážku 22 a kokpit zalícujte pod výřez paluby 12. Celek umístěte na trup: Podélným zářezem navlékněte dno kokpitu na kýlovou skříň, vpředu musí otvor pro stěžeň souhlasit s vodicí trubičkou, vzadu přilepte hranu paluby na oblouk zrcadla tak, aby po obvodu lodi zůstal pod palubou asi 1 mm přesah. Ten začistěte zesílenými lištami 13 (2x). Vzadu musí paluba lícovat se zrcadlem.

3. Vystrojte kokpit: Skříň kýlu olemujte u podlahy zálepkami 28 (2x). Horní hranu skříně vyztužte límcem 17 a ze stran zajistěte vzpěrami 18 (2x). Z dílu 23 (3x) zhotovte hranolky sloužící jako rozpěry a vodicí drážky popruhů. Díl 24 opatřete trapézami – nožními závěsy 25 (2x) – a instalujte do kokpitu podle NK.

4. Palubu doplňte vlnolamem 15 a 16, zátkami 31 (2x) a kompasy 30 (2x). Na boky umístěte „polštáře“ 27L a 27P, podložky 26 (2x) a lanové úvazníky 29 (2x). Za nimi je tyčová rozpěra sloužící jako upínací zařízení stěžňových lan, ale hlavně je zde pohyblivý třmen a kladka pro ovládání ráhna. Rozpěru zhotovte ze špejle podle dílu 19. Před vložením do bočních otvorů v kokpitu na ni navlékněte třmen 21 a konce obtočte páskami 20 (2x). Kormidlo na zádi sestavte z dílů  37L a 37P, mezi něž zalepte trubičkový třmen 38 pro páku 39. Na druhý konec páky zhotovte rukojeť 40, uloženou v kloubu 41. K zádi připevněte kormidlo panty 42 (2x).

5. Připravte si plachtu 43. Pokud ji bude chtít s průhledem, použijte díl 44. Mezi obě plochy zalepte kousek fólie. Díl 34 zpracujte jako obal stěžně 32: Nejprve díl přilepte na jednu stranu plachty, pak jej vytvarujte do trubičky, obalte stěžeň a přilepte k plachtě z druhé strany. Pod plachtou omotejte stěžeň ještě páskem 33 a spodní hranu plachty sevřete z obou stran ráhnem (podlepené díly 35), v němž uvolníte otvory pro lana. Ráhno u stěžně zajistěte třmenovou objímkou 36. Na plachtu rozmístěte horní a spodní rohové výztuhy 45, 46 a pět lištových výztuh 47. Hlavní lanové tahy a úpony, stěžňové pevné, ráhnové pohyblivé, ovládání kýlu atd. napodobíte světle hnědými režnými nitěmi podle NK (červené, modré a zelené linky). Podle kresby ve vystřihovánce zhotovte podstavec z dílů 48 (2x), 49 a 50.

 

 

Čínské lodě na Vltavě

Čínské lodě na Vltavě

Posedlost rychlostí: Stroje, které lámou rekordy

Posedlost rychlostí: Stroje, které lámou rekordy

Nejrychlejší plachetnice

Nejrychlejší plachetnice