BEHA: Budoucnost letecké dopravy? Tři křídla a jeden motor!

BEHA: Budoucnost letecké dopravy? Tři křídla a jeden motor!
Sdílej
 
Budoucnost letecké dopravy je v elektřině. Zůstává jen jedna otázka: Za jak dlouho? BEHA britské společnosti Faradair přináší odpověď: Již brzy!

 

I když se zdá, že v letecké dopravě se toho za posledních dvacet let příliš mnoho nezměnilo, vypadá to, že svítá na lepší časy. V současnosti vzniká třeba helikoptéra Airvinci vhodná pro každého. Ale příkladem mohou být i česká letadla Zuri nebo ΦNIX a nezahálí se ani v zahraničí. Startupová společnost Faradair totiž v březnu představila koncept zcela revolučního letadla pro 18 pasažérů s označením BEHA. Kdybyste to přeložili do češtiny, byl by to BEHL – Bio Elektrické Hybridní Letadlo. Do provozu bude uvedeno do roku 2025.

Hybridní letadlo BEHA •  Faradair

BEHA má jen tři křídla

Od prvního pohledu je vidět, že BEHA je trochu jiným ptáčkem. Může za to konstrukce trojplošníku s turbovrtulovým motorem vzadu. Trojité křídlo je uzpůsobeno tak, aby vytvářelo co největší vztlak. Kvůli tomu letadlo dokáže letět i v poměrně nízké rychlosti a pro vzlet mu bohatě stačí plocha o délce 300 metrů! Zároveň však křídla slouží také jako obří solární panely, které dodávají pohonu energii v průběhu letu.

Budoucnost dopravy: Mořský transformer, létající auta i náklaďák

Budoucnost dopravy: Mořský transformer, létající auta i náklaďák

Letadlo tiché jako restaurace

Náklady na provoz letadla se elektromotorem výrazně snižují, stejně jako emise a navíc se sníží i hluk. Letadlo při vzletu vydává pouhých 60 decibelů (dB), což je oproti klasickým dopravním letadlům a tryskáčům opravdu zanedbatelné. Pro představu, při startu klasického tryskáče byste naměřili hluk v hodnotě 150 dB ze vzdálenosti 25 metrů. 60 dB je pak hluk běžné restaurace, což je podle nás pro letadlo opravdu parádní výkon.

Hybridní letadlo BEHA •  Faradair

Nákladní konfigurace

Další výhodou BEHA je, že nemusí nutně převážet jen cestující. Konstruktéři přišli na způsob, jak změnit zaměření letadla během 15 minut na nákladní. Po rekonfiguraci se do něj vejdou tři nákladní kontejnery s maximální váhou nákladu 5 tun.

Letadlo je schopno pojmout až 18 pasažérů •  Faradair

Elektrická vlaštovka

Multifunkční elektrická letadla by vzhledem k nižší konstrukční i provozní ceně mohla být dostupnější alternativou soukromých, ale i firemních letadel. Najdou proto využití téměř ve všech odvětvích letectví. Postupem času by se totiž z této "první vlaštovky" elektrických letadel mohla stát klasika, na jejímž principu nebo alespoň s jeho pomocí by mohla fungovat i velká dopravní letadla, či malá letadla jako jsou Cesny.

V případě potřeby se během patnácti minut změní v nákladní letadlo na tři kontejnery •  Faradair


Přečtěte si také:

Elektrické letadlo od NASA: X-57 Maxwell poletí potichu na baterky

Elektrické letadlo od NASA: X-57 Maxwell poletí potichu na baterky

Letecké (ne)štěstí: Švédský zázrak kapitána Rasmussena

Letecké (ne)štěstí: Švédský zázrak kapitána Rasmussena

Elektrický náklaďák Nikola One: Vodíkový tahač!

Elektrický náklaďák Nikola One: Vodíkový tahač!

Opeřený ptakoještěr překvapil vědce

Opeřený ptakoještěr překvapil vědce

 

Články odjinud