Elektroauta na vzestupu: Chystá se velký souboj elektromobilů

Elektroauta na vzestupu: Chystá se velký souboj elektromobilů
Sdílej
 
Auto je praktický pomocník, bez kterého si nedovedeme představit moderní život. Stejně jako počítače a mobily, také auta se vyvíjejí a proměňují. Auta poháněná elektromotorem a elektřinou z velkých baterií, v principu podobných těm v noteboocích nebo mobilech, jsou již běžnou součástí silnic. Spalovací motory si pomalu balí kufry.

 

Dávno neplatí, že elektromobily jsou jen malá neškodná vozítka. Elektrický pohon proniká do všech typů a tvarů aut. Dvě kategorie ale díky svým unikátním vlastnostem jednoznačně vyčnívají: sporťáky a objemné pick-upy, v Americe nazývané „trucky“. Připravili jsme přehled osmi elektromobilů, které půjdou na trh během příštích dvou let.

Elektro Trucky na vzestupu:

Tesla Cybertruck

Elon Musk má odvahu dotáhnout i ty nejšílenější nápady do konce. Proto se říká, že Tesla neprodává auta, ale budoucnost •  Tesla

Baterie: 250 kWh

Dojezd: 800 km

Nosnost: 1600 kg

Utáhne: 6350 kg

Zrychlení 0–100 km/h: 2,9 vteřiny

Cena: od 1 milionu Kč

Nejednomu fanouškovi se zatajil dech v okamžiku, kdy Elon Musk, zakladatel automobilky Tesla, poprvé světu ukázal Cybertruck. Skoro šest metrů dlouhé ocelové monstrum vypadá, jako kdyby vyjelo z nějakého sci-fi filmu. Nerezové ocelové pláty, ze kterých je auto vyrobené, vydrží i náraz projektilu z 9mm zbraně. Cybertuck může mít až tři elektromotory, je vybaven kompresorem a dokoupit k němu lze i kempovací nástavbu. Už teď má Tesla na Cybertruck přes půl milionu objednávek.

Šílená architektura nebo budoucnost? Dům pro majitele elektromobilu Cybertruck

Šílená architektura nebo budoucnost? Dům pro majitele elektromobilu Cybertruck

Rivian R1T

Značka Rivian celé roky v tajnosti pilovala podvozek, na kterém může stavět nejen trucky, ale klidně i velká SUV •  Rivian

Baterie: 180 kWh

Dojezd: 640 km

Nosnost: 800 kg

Utáhne: 5000 kg

Zrychlení 0–100 km/h: 3 vteřiny

Cena: od 1,7 milionu Kč

Plně elektrický pětimístný pick-up truck Rivian R1T je auto stvořené pro dobrodružství v přírodě nebo divočině. Díky čtyřem nezávislým elektromotorům a max. výkonu 562 kW se dokáže otáčet téměř na místě podobně jako tank. Stejně jako Cybertruck, i Rivian R1T nabídne kempovací nástavbu, a to včetně polní kuchyně s grilem, skrytou v unikátním úložném prostoru napříč autem.

Bollinger B2

Jestli znáte víc drsňácké auto, než je elektro truck Bollinger B2, tak sem s ním! •  Bollinger

Baterie: 120 kWh

Dojezd: 320 km

Nosnost: 2268 kg

Utáhne: 3400 kg

Zrychlení 0–100 km/h: 4,5 vteřiny

Cena: od 3,125 milionu Kč

Zatímco Tesla Cybertruck vypadá jako auto z budoucnosti, Bollinger B2 jako by přijel z minulosti. Ve spartánském interiéru připomíná ze všeho nejvíc armádní džípy z 2. světové války. Auto dokonce nebude vybaveno ani airbagy. Zákazníky chce Bollinger zaujmout především celohliníkovým provedením a ručním zpracováním každého detailu.

Šílený vynález: Létající džíp americká armáda nechtěla

Šílený vynález: Létající džíp americká armáda nechtěla

Atlis XT

Atlist XT: Trucky neboli velké pick-upy patří v USA k nejprodávanější kategorii aut •  Atlist

Baterie: 125 kWh

Dojezd: 800 km

Nosnost: 2268 kg

Utáhne: 7700 kg

Zrychlení 0–100 km/h: 5 vteřin

Cena: od 1,125 milionu Kč

Atlis XT patří společně s Rivian R1T k elektrickým pick-upům, které sází na konvenční vzhled. Pod jeho přední kapotou najdete „frunk“, tedy zkráceninu anglických slov „front trunk“ neboli přední kufr. Tam se vejde třeba krabice s nářadím či velký nákup. Vzduchové odpružení umí auto snížit pro snazší nakládku. Zadní korba je vybavena dvěma zásuvkami pro zapojení přístrojů nebo spotřebičů.

Nejlepší elektro sporťáky:

Tesla Roadster

Na druhé generaci Tesla Roadsteru se zúročují zkušenosti z provozu prvního modelu, který šel na trh roku 2009 •  Tesla

Baterie: 200 kWh

Dojezd: 1000 km

Max. rychlost: >400 km/h

Max. výkon: neznámý

Zrychlení (0–100 km/h): 1,9 vteřiny

Cena: 5 milionů Kč

Druhá generace sporťáku Tesla Roadster slibuje nejen výjimečné parametry, ale především velmi příznivou cenu. Stačí se podívat na cenovky ostatních aut a hned pochopíte. Elon Musk navíc slibuje, že k Roadsteru bude možné dokoupit raketové motory. Není úplně jasné, zda vtipkuje, nebo ne, ale jeho další firma SpaceX vesmírné rakety opravdu vyrábí.

Rimac C_Two

Světové proslulosti značka Rimac dosáhla, když v prvním modelu Concept_One havaroval bývalý moderátor pořadu Top Gear Richard Hammond •  Rimac

Baterie: 120 kWh

Dojezd: 650 km

Max. rychlost: 412 km/h

Max. výkon: 1408 kW

Zrychlení (0–100 km/h): 1,85 vteřiny

Cena: 70 milionů Kč

Chorvatská automobilka Rimac Automobili si udělala jméno mezi milovníky supersportovních aut. Rimac C_Two se vyprodal během pouhých tří týdnů od představení na autosalonu v Ženevě. Není divu, automobilka plánuje vyrobit jen 150 kusů. Což je pořád víc, než kolik se vyrobilo jeho předchůdce, Concept_One – těch bylo pouhých deset! Za příplatkovou výbavu zájemci utratili v průměru neuvěřitelných 15 milionů korun.

Pininfarina Battista: Nejkrásnější elektromobil

Pininfarina Battista: Nejkrásnější elektromobil

Pininfarina Battista

Elektrický sporťák Pininfarina Battista dostal jméno po zakladateli firmy, Battistovi „Pinin“ Farinovi •  Pininfarina

Baterie: 120 kWh

Dojezd: 451 km

Max. rychlost: 350 km/h

Max. výkon: 1416 kW

Zrychlení (0–100 km/h): 1,9 vteřiny

Cena: 55 milionů Kč

Pininfarina je slavná italská továrna na karoserie, která pomáhala stvořit legendy automobilismu jako Ferrari, Alfa Romeo, Peugeot Lancia nebo Maserati. Elektrický sporťák Pininfarina Battista dostal jméno po zakladateli firmy, Battistovi „Pinin“ Farinovi. Půjde o exkluzivní elektromobil, kterého se vyrobí pouze 150 kusů pro celý svět. Celá karoserie bude vyrobena z karbonu, o pohon se postarají čtyři elektromotory. Zadní výsuvné křídlo poslouží jako aerodynamická brzda. Na vývoji auta spolupracovala Pininfarina s chorvatskou automobilkou Rimac.

Apex AP-0

Elektrický drak z Hongkongu Apex AP-0 si už brousí zuby na světové silnice •  Apex

Baterie: 90 kWh

Dojezd: 515 km

Max. rychlost: 306 km/h

Max. výkon: 484 kW

Zrychlení (0–100 km/h): 2,3 vteřiny

Cena: 4,5 milionů Kč

Ne, tohle není auto z videohry. Elektrický sporťák Apex AP-0 vymýšlejí inženýři z Británie a Hongkongu. Kupodivu váží pouze 1,2 tuny, což je dáno častým využitím karbonových komponent včetně karoserie. Aby celé auto bylo tužší, je vnitřní rám podpořen středovou „páteří“. Řidič bude moct využít holografický displej promítající na přední sklo doplňující informace.

Prohlédněte si nejlepší elektro trucky a sporťáky:

Baterie: srdce elektromobilu

Tesla jako první přišla u elektromobilů s konceptem podvozku jako „skateboardu“. Mezi dvěma nápravami je umístěna plochá baterie. Ta obsahuje bateriové články připomínající větší tužkové baterie. Je jich tam až 8000. Baterie jsou citlivé na okolní teplotu a ty nejmodernější mají systém aktivního tepelného managementu – umí se zahřát nebo zchladit na potřebnou teplotu.

Nabíjení: Achillova pata elektromobilů

Baterie elektromobilů se mohou nabíjet z běžné 230V zásuvky. Takové nabíjení je ale pomalé, může trvat i několik dní. Je ale ekonomicky nejvýhodnější. Až 10x rychlejší je nabíjení z třífázové zásuvky, která bývá např. v garáži. Úplně nejrychlejší je nabíjení u rychlonabíječek. Ty dnes mívají výkon 50kW až 350 kW a dokážou auto nabít během pár desítek minut.

Auto v nabíječce: Tankujeme elektromobil

Auto v nabíječce: Tankujeme elektromobil

Tesla z Číny: Co má společného iPhone, Xbox, PlayStation a Xpeng P7?

Tesla z Číny: Co má společného iPhone, Xbox, PlayStation a Xpeng P7?

Těžké stroje na elektřinu a pravěký dobrodruh v novém ABC

Těžké stroje na elektřinu a pravěký dobrodruh v novém ABC

 

Články odjinud