Terénní náklaďáky Unimog vyjely k vrcholu And

Terénní náklaďáky Unimog vyjely k vrcholu And
Sdílej
 
Unimog nyní dokázal, že se terénu nebojí. Dvojice aut se vydala do jihoamerického Chile, aby se pokusila zdolat druhý nejvyšší vrchol západní polokoule – horu Ojos del Salado (6893 metrů nad mořem) v Andském pohoří. Povedlo se. Terénní náklaďáky pokořily světový rekord. V neprostupném terénu se vyšplhaly do výšky skoro 7 kilometrů.

 

Unimog je značka německých nákladních aut, které vyrábí Mercedes-Benz. Mají status nepřekonatelné terénní legendy a používají je vojáci, hasiči nebo závodníci podobně jako české tatrovky. Unimog teď vyrazil do pohoří Andy.

Světový rekord

Mercedes k těm účelům připravil dva nákladní vozy Unimog U5023. Byly vybaveny řadou extrémních vychytávek – například unikátními superodolnými pneumatikami nebo lany se silnými elektrickými navijáky, aby si mohla auta pomáhat při uvíznutí. Největší technickou finesou je ovšem možnost měnit těžiště vozu podle toho, kde je zrovna potřeba mít největší hmotnost. Hora má výšku 6893 metrů. Teréňáky se zvládly dostat do 6694 metrů a dosáhly tím nejen motorizovaného rekordu ve zdolávání Ojos del Salado, ale také absolutně největší nadmořské výšky, do níž se kdy dostalo motorové vozidlo s koly.

Unimog na vrcholu And: V několika případech bylo nutné teréňáky vyprošťovat •  Daimler

Na vrcholu And

Byla by samozřejmě škoda zdolávat obří vulkán jen kvůli rekordu. Unimogy proto do hor vyvezly čtveřici nouzových vysílačů, které budou sloužit v horolezeckých a expedičních kempech pro zavolání pomoci. Tyto vysílače zajistí v odlehlé pustině okamžité rádiové spojení s civilizací. Hora Ojos del Salado se tyčí nad pouští Atacama, která patří k nejdrsnějším místům na zemi. Déšť nedokáže překonat bariéru vysokých And, a tak zde vůbec neprší. Teploty v noci klesají na nulu a ve dne se poušť rozpaluje až na 50 °C. Spojení se světem je proto extrémně důležité a může zachránit mnoho životů. Hora je poměrně navštěvovaná. Jelikož se jedná mimo jiné o největší vulkán na naší planetě, pohybují se po jeho srázech nejen horolezci a dobrodruzi, ale také vědci.

Univerzální "Mercedes" Unimog drtí nejtěžší terény

Univerzální "Mercedes" Unimog drtí nejtěžší terény

Dobrodruzi v Suzuki

Je ovšem třeba dodat, že Unimog není první teréňák, který se vydal dobýt vrchol Ojos del Salado. Už v roce 2007 se na něj vydali dva chilští nadšenci Gonzalo Bravo a Eduardo Canales. Přestavěli malý japonský off-road Suzuki Samurai z roku 1986 a vyšplhali s ním až do výšky 6688 metrů nad mořem. Dlouho tak byli právě oni držiteli světového rekordu. Nyní se dvojice speciálních náklaďáků vydrápala ještě o pár metrů výše, přesto musíme odvážný kousek s prastarým džípem ocenit. Zatímco za výrobou Unimogů stojí několik specializovaných týmů, za expedicí Suzuki byla zodpovědná jen dvojice konstruktérů, znalost místního prostředí a zřejmě také láska k adrenalinu.

Terénní auta Unimog patří mezi špičku své kategorie již 70 let •  Daimler

Terénní traktor budoucnosti

Unimog vypadá jako terénní monstrum, je ale možné, že už brzy budou podobná extrémní vozidla běžně k vidění. Tradiční japonský výrobce traktorů Kubota nedávno představil svou představu zemědělského stroje pro blízkou budoucnost. Půjde o autonomní stroj s umělou inteligencí, která bude koordinovat všechny stroje na statku. Z hlediska jízdy je zajímavé, že bude mít namísto kol čtyři pásy. Ty umožní stroji zvládat i obrovské nerovnosti. S nimi by si sice zkušený traktorista poradil, ovšem počítač se musí jistit drsnou terénní technikou.

Soutěž o 3 balíčky společnosti Playman se hrou Snowrunner

Soutěž o 3 balíčky společnosti Playman se hrou Snowrunner

Nejdrsnější autobus Torsus Praetorian má podvozek z tahače a projede všude

Nejdrsnější autobus Torsus Praetorian má podvozek z tahače a projede všude

Rikša, džíp a TATA: Čím jezdí v Africe a v Asii?

Rikša, džíp a TATA: Čím jezdí v Africe a v Asii?

 

Články odjinud