Den poté: Protokol kontaktu s mimozemšťany

Vědci připravují postupy pro případ, že by se jim podařilo objevit důkazy o existenci mimozemské civilizace. K podezřelému objevu došlo naposled loni.

V roce 1938 se v americkém rozhlase objevilo zpracování slavného románu Válka světů. Někteří lidé tehdy vůbec nepochopili, že se jedná o sci-fi. Domnívali se, že začala mimozemská invaze. A v ulicích vypukla panika. Po této zkušenosti vznikla různá doporučení a oficiální protokoly, podle kterých se v případě kontaktu s mimozemskou civilizací začne konat. Problém však je, že ty, které máme dnes, jsou beznadějně zastaralé.

Hlavně bez paniky

Současné protokoly kontaktu pocházejí z roku 1989. Neberou tedy v úvahu internet a sociální sítě, po kterých by se panika a spekulace šířily jako blesk. Vědci proto volají po jejich aktualizaci. Těmi nejpovolanějšími k sepsání aktualizované verze jsou bezesporu lidé z projektu SETI  (Search for Extra-Terrestrial Intelligence, Hledání mimozemské inteligence). Jejich komise je stálou součástí Mezinárodní astronautické akademie. V rámci ní funguje postdetekční pracovní skupina, jejímž úkolem je připravit postupy pro případ objevení mimozemské civilizace.

Protokol kontaktu: Mimozemšťani a selfie? •  ABC

Ne jako ve filmu

Důležitou součástí protokolů bude komunikace s veřejností, která by ale měla probíhat ještě před kontaktem. Na blozích a sociálních sítích mají vědci průběžně informovat, jakým způsobem hledají, jaké jsou výsledky a podobně. U podezřelého objevu musí zdůraznit, že existuje celá řada možných astronomických a fyzikálních vysvětlení. Případný objev pak samozřejmě musí prověřit ostatní vědci. Situace tedy nebude vypadat jako v hollywoodských filmech, kde se jeden den něco objeví a druhý den už se řeší obrana proti invazi. Ověřování a zkoumání objevu a vylučování různých možných příčin zabere celé měsíce.

Vědci našli možné stopy života na Venuši

Nic se neutají

Dobrá zpráva je, že nové protokoly údajně nepočítají s tím, že by se nám něco tajilo: Vše se má zveřejnit a vysvětlit, aby se zabránilo šíření nejrůznějších nesmyslů. V případě, že bude objev velmi pravděpodobný nebo dokonce jistý, se ale i tak objeví problémy. Dá se však očekávat, že budou souviset spíš s lidskou povahou než se samotnými mimozemšťany. Vědci, kteří by za jejich objevem stáli, budou pod obrovským mediálním tlakem a možná i v ohrožení života. Podle nových protokolů se musí počítat s kybernetickým útokem na webové stránky objevitelů stejně jako s utajením jejich bydliště a zajištěním osobní bezpečnosti.

Záhadná hvězda

Pro dobrý příklad toho, jak moc potřebujeme protokol kontaktu, nemusíme chodit daleko. V říjnu 2015 kosmický dalekohled Kepler zjistil velké kolísání jasnosti hvězdy KIC 8462852. Poklesy neodpovídají žádnému běžnému chování hvězdy ani přechodům planety, která by hvězdu dočasně zastínila. Začalo se proto spekulovat o možném objevu mimozemských artefaktů u této hvězdy. Záhada se zatím nevyřešila a zdá se dokonce, že její jasnost hvězdy klesá dlouhodobě. Stále ale existuje řada astronomických vysvětlení. Objevitelé byli nicméně doslova zavaleni e-maily. Jeden muž jim dokonce napsal, že je mimozemšťan a z dané soustavy pochází!

Stupnice z Ria

Pro posouzení dopadu případného objevu mimozemské civilizace na lidstvo mají vědci takzvanou stupnici z Ria (Rio Scale Index). Vznikla kde jinde než v SETI. Jednotlivé stupně od 0 (žádný dopad) do 10 (mimořádné důsledky) jsou definovány jako součin dvou čísel. První z nich se zabývá důvěryhodností objevu – od podvodu až po „žádné pochybnosti“.

Druhé číslo hodnotí důsledky objevu, které by závisely na stabilitě signálu, jeho vzdálenosti od Země a také typu. Signálem totiž může být světelný jev či radiace, ale také cílená zpráva, kterou nám mimozemšťané chtějí dát o sobě vědět.

Jsme ve vesmíru sami? Hledání mimozemských civilizací

Jsme ve vesmíru sami? Astronomové hledají mimozemské civilizace

Našli jsme mimozemšťany? Vědci neví!!!

Tajemné medúzy: Mimozemšťané skrytí v moři

ABC VERDIKT Star Wars: Rogue One je film, který provází Síla!

Dron ze zkumavky: Budeme pěstovat bojové letouny?

Lovec planet Kepler: Nezničitelný dalekohled

Astronomové odhadují vysokou pravděpodobnost zombie ve vesmíru!

Pryč s vetřelci! Černá listina nežádoucích druhů