Jak fotit jako profesionál 4: Hloubka ostrosti

Jak fotit jako profesionál 4: Hloubka ostrosti
Sdílej
 
Focení není žádná věda? To je vlastně fakt. Ale fotit dobře, to už věda je! Nebojte se, my vás naučíme, jak fotit jako profesionál. V minulých dvou dílech jsme se krátce zmínili o hloubce ostrosti. Dnes se na ni podíváme pořádně.

 

Na hloubku ostrosti má vliv několik faktorů. Které to jsou? Všechny bychom je našli na této fotografii z finále UEFA Super Cup 2013 mezi FC Bayernem Mnichov a londýnskou Chelsea FC (výše). Vezmeme to ale raději od začátku a zopakujeme si již nám známá fakta.

Jak pracovat s hloubkou ostrosti

Už je vám možná jasné, že v praxi je třeba pracovat s dostatečnou hloubkou ostrosti například při fotografování skupiny lidí v několika řadách. Na to, aby byly ostré tváře v přední i zadní řadě, je třeba pochopit, jak funguje. Ukážeme si to na příkladu šachových figurek. •  Kamil Rodinger

Už je vám možná jasné, že v praxi je třeba pracovat s dostatečnou hloubkou ostrosti například při fotografování skupiny lidí v několika řadách. Na to, aby byly ostré tváře v přední i zadní řadě, je třeba pochopit, jak funguje. Ukážeme si to na příkladu šachových figurek.

U prvního snímku jsme použili maximální světelnosti objektivu, tedy clonu f/2,8. (citlivost senzoru 200 ISO, expoziční čas 1/60 sec). Zaostřili jsme na třetí figurku zepředu, protože hloubka ostrosti se nerozšiřuje stejnou měrou před i za rovinou ostření. Je prakticky vždy větší za zaostřeným motivem než před ním. •  Kamil Rodinger

U prvního snímku jsme použili maximální světelnosti objektivu, tedy clonu f/2,8. (citlivost senzoru 200 ISO, expoziční čas 1/60 sec). Zaostřili jsme na třetí figurku zepředu, protože hloubka ostrosti se nerozšiřuje stejnou měrou před i za rovinou ostření. Je prakticky vždy větší za zaostřeným motivem než před ním.

Na druhém snímku je hloubka ostrosti již o poznání větší, protože jsme použili clonu f/8. Expoziční čas se ovšem prodloužil na 1/8 sekundy. Aby se snímek nerozmazal, bylo nutné fotografovat ze stativu s použitím samospouště. •  Kamil Rodinger

Na druhém snímku je hloubka ostrosti již o poznání větší, protože jsme použili clonu f/8. Expoziční čas se ovšem prodloužil na 1/8 sekundy. Aby se snímek nerozmazal, bylo nutné fotografovat ze stativu s použitím samospouště.

Třetí snímek byl už pořízen při maximálním clonovém čísle, tedy f/22. Protože se figurky nehýbou, mohli jsme si dovolit dlouhý expoziční čas (1 vteřina). Ani při maximálním clonovém čísle není první a poslední figurka ještě zcela ostrá. Stačilo by ale trochu poodstoupit od šachovnice a zkusit to znovu. Platí totiž, že čím jsme zaostřenému objektu blíže, tím se hloubka ostrosti snižuje. •  Kamil Rodinger

Třetí snímek byl už pořízen při maximálním clonovém čísle, tedy f/22. Protože se figurky nehýbou, mohli jsme si dovolit dlouhý expoziční čas (1 vteřina). Ani při maximálním clonovém čísle není první a poslední figurka ještě zcela ostrá. Stačilo by ale trochu poodstoupit od šachovnice a zkusit to znovu. Platí totiž, že čím jsme zaostřenému objektu blíže, tím se hloubka ostrosti snižuje.

Tlačítkem pro kontrolu hloubky ostrosti je vybavena většina současných DSLR. Po jeho stisku sice obraz v hledáčku ztmavne, ale současně je vidět, které části snímku budou ostré. Pokud by vám tato metoda nedávala přesnou informaci, existuje jednoduché řešení – udělejte si testovací snímek a po jeho zvětšení na displeji si ostrost zkontrolujte. •  Kamil Rodinger

Tlačítkem pro kontrolu hloubky ostrosti je vybavena většina současných DSLR. Po jeho stisku sice obraz v hledáčku ztmavne, ale současně je vidět, které části snímku budou ostré. Pokud by vám tato metoda nedávala přesnou informaci, existuje jednoduché řešení – udělejte si testovací snímek a po jeho zvětšení na displeji si ostrost zkontrolujte.

Dalším faktorem, který zásadně ovlivňuje hloubku ostrosti, je ohnisková vzdálenost objektivu. Použijeme-li stejné clonové číslo na širokoúhlém objektivu (první zleva), získáme podstatně větší hloubku ostrosti než s teleobjektivem (uprostřed). Díky extrémně malým hloubkám ostrosti je fotografování se superteleobjektivem 600 mm (vpravo) mnohem náročnější na přesnost ostření. •  Kamil Rodinger

Dalším faktorem, který zásadně ovlivňuje hloubku ostrosti, je ohnisková vzdálenost objektivu. Použijeme-li stejné clonové číslo na širokoúhlém objektivu (první zleva), získáme podstatně větší hloubku ostrosti než s teleobjektivem (uprostřed). Díky extrémně malým hloubkám ostrosti je fotografování se superteleobjektivem 600 mm (vpravo) mnohem náročnější na přesnost ostření.

Na úvodní fotografii vám možná přišlo, že hráč Bayernu v pozadí a hráč Chelsea jsou oba stejně ostří. Hloubka ostrosti je poměrně malá a při našem subjektivním hodnocení začíná hrát významnou roli i velikost tištěné fotografie a vzdálenost, ze které snímek hodnotíme. Otiskneme-li totiž stejnou fotografii větší a loga na dresech obou hráčů ještě pro názornost zvětšíme o 400 %, zjistíme, že tomu tak není. •  Kamil Rodinger

Na úvodní fotografii vám možná přišlo, že hráč Bayernu v pozadí a hráč Chelsea jsou oba stejně ostří. Hloubka ostrosti je poměrně malá a při našem subjektivním hodnocení začíná hrát významnou roli i velikost tištěné fotografie a vzdálenost, ze které snímek hodnotíme. Otiskneme-li totiž stejnou fotografii větší a loga na dresech obou hráčů ještě pro názornost zvětšíme o 400 %, zjistíme, že tomu tak není.

Video se připravuje ...

Zmákněte hloubku ostrosti a foťte jako profík • Zdroj: ABC

Slovníček:

Expoziční čas

Doba vystavení světla na senzor. Čím je vyšší, tím více světla fotografie přijme. Nastavuje se společně s clonou. Při nízkém čísle clony je hloubka ostrosti malá, takže stačí i kratší expoziční čas (stačí málo světla). Při vysoké cloně se zaostřuje velká plocha a je třeba použít i delší čas, aby pobrala dostatek světla.

Ohnisková vzdálenost

Optický termín, který vyjadřuje vzdálenost optického středu objektivu od roviny obrazu. Uvádí se v milimetrech. Objektivy se podle ohniskové vzdálenosti rozlišují na širokoúhlé (s malou ohniskovou vzdáleností), základní (jejich úhel záběru odpovídá zhruba lidskému oku) a teleobjektivy, které jsou schopné podobně jako dalekohledy přiblížit i velice vzdálené objekty.

DSLR

Česky zrcadlovka. Zkratka z anglického Digital Single-Lens Reflex. Světlo u nich prochází objektivem a odráží se přes zrcadlo do hledáčku. Fotograf tak může vidět záběr ve skutečné podobě při použití jakéhokoliv objektivu.

Teleobjektiv

Objektiv s velkou ohniskovou vzdáleností. Ta umožňuje fotit vzdálenější objekty. Superteleobjektiv se používá pro detailní fotografie velmi vzdálených objektů, nejčastěji u sportu nebo závodů.

Jak fotit jako profesionál 1: Základní nastavení fotoaparátu

Jak fotit jako profesionál 1: Základní nastavení fotoaparátu

Jak fotit jako profesionál 2: Priorita clony

Jak fotit jako profesionál 2: Priorita clony

Jak fotit jako profesionál 3: Výběr režimu focení

Jak fotit jako profesionál 3: Výběr režimu focení

 

Články odjinud