Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 2. díl

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 2. díl
Sdílej
 
Ono se řekne vymodelovat hrad, ale stavba budovy také nezačne bez výkresů. Těm se ve 3D modelování říká referenční obrázky. Začínáme s 3D grafikou a ukážeme si další nastavení.

Referenční obrázek je jeden z typů objektu. Po přidání do scény ho potřebujeme zvětšit, aby odpovídal měřítku, správně natočit a umístit do středu scény. K tomu potřebujeme 3 základní nástroje – posun, rotace a změna velikosti.

Video se připravuje ...

3D modelování v Blenderu. Referenční obrázky a 3 základní nástroje – posun, rotace a změna velikosti • Zdroj: Marek Hůlka

S objekty pohybujeme v osách X, Y a Z. Na obrazovce jsou vyznačeny červenou, zelenou a modrou čarou. Modrou osu Z nevidíme, ale můžeme si ji přes nabídku ZOBRAZIT PŘEKRYTÍ zapnout stisknutím tlačítka Z.

S objekty pohybujeme v osách X, Y a Z •  Blender studio, archiv autora

Na náš objekt klikneme levým tlačítkem myši a zvolíme POSUNOUT. Objeví se 3 barevné šipky. Jejich tažením objekt posouváme po ose, kterou znázorňuje barva šipky. Klávesová zkratka je G.

Na náš objekt klikneme levým tlačítkem myši a zvolíme POSUNOUT •  Blender studio, archiv autora

Druhý nástroj je rotace. Místo šipek se na objektu objeví 3 barevné kroužky. Klávesová zkratka je R.

Druhý nástroj je rotace. Mís- to šipek se na objektu objeví 3 barevné kroužky •  Blender studio, archiv autora

Poslední nástroj je změna velikosti. Tažením barevných krychlí se objekt zvětšuje, nebo zmenšuje ve vybrané ose. Klávesová zkratka je S.

Poslední nástroj je změna velikosti •  Blender studio, archiv autora

Při použití klávesových zkratek G, R nebo S se ve středu objektu nezobrazují barevné osy, na rozdíl od aktivování nástroje přes levé menu. Pro zamknutí úpravy do nějaké z os stiskneme její klávesu X, Y nebo Z ve chvíli, kdy je objekt zvýrazněn bílou barvou (ihned po stisknutí klávesové zkratky pro nástroj).

Při použití klávesových zkratek G, R nebo S se ve středu objektu nezobrazují barevné osy •  Blender studio, archiv autora

Pohyb objektu vychází z jeho středu – oranžové tečky, nikoliv červenobílého kroužku s terčíkem (3D kurzor). Vyberte objekt a pomocí klávesy G s ním pohybujte. Oranžová tečka se pohybuje s objektem, ale terčík nikoliv.

Pohyb objektu vychází z jeho středu – oranžové tečky •  Blender studio, archiv autora

Pro snazší umístění referenčních obrázků se hodí přesný pohled shora (pohled po ose Z), zleva (pohled po ose X) i zepředu (pohled po ose Y). Nestačí se nasměrovat pouze pomocí kolečka myši, tak pohled netrefíme přesně. Klávesové zkratky jsou na numerické klávesnici – 1 pro pohled zepředu, 3 pro pohled zleva a 7 pro pohled shora.

Pro snazší umístění referenčních obrázků se hodí přesný pohled shora (pohled po ose Z), zleva (pohled po ose X) i zepředu (pohled po ose Y) •  Blender studio, archiv autora

Každým objektem lze pohybovat ve 2 souřadných systémech. V globálním – to jsou ty 3 barevné osy, které známe. Tento souřadný systém je pro všechny objekty společný a nemění se. Druhý je místní (lokální). Každý objekt má svůj vlastní a otáčí se společně s rotací objektu.

Každým objektem lze pohybovat ve 2 souřadných systémech •  Blender studio, archiv autora

Mezi globálním a místním se přepíná pomocí nabídky ORIENTACE TRANSFORMACÍ. Schválně otočte třeba krychlí, z levého menu zvolte nástroj POSUNOUT, a přepínejte mezi globálním a místním souřadným systémem. Vidíte, jak jsou barevné šipky jinak natočeny?

Další díly seriálu Mistr Blenderu najdete tady:

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 1. díl

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 1. díl

Mistr Blenderu: Nový seriál ABC

Mistr Blenderu: Nový seriál ABC

3D tiskárnu domů a do každé rodiny!

3D tiskárnu domů a do každé rodiny!

 

Články odjinud