3D UNIVERZUM - Tužka versus počítač

3D UNIVERZUM - Tužka versus počítač
Sdílej
 
Pokud vás někdy lákalo sestavit si vlastní svět, není nic snazšího než vzít do ruky nůžky a tubu s lepidlem. Barevné papírové archy se mění v prostorové zmenšeniny objektů, lidí i živočichů.


Jedinečná součást časopisu ABC - 3D papírové modely - prodělala v posledním desetiletí vývojový skok. Podobu papírových modelů změnila možnost vytvářet kresby na počítači. Zbylo vůbec ještě místo pro poctivou ruční práci?

Konfrontovali jsme dva výtvarníky, kteří jsou nerozlučně spjatí s historií a současností 3D modelů publikovaných v ábíčku. Zatímco architekt Richard Vyškovský nedá dopustit na dobře ořezanou tužku a papírový blok, Antonín Krejčíř zhmotňuje své představy na monitoru počítače.


Pán papírového světa


Jak vzniká model? (pdf)
Jméno architekta Richarda Vyškovského má v komunitě českých modelářů výjimečně silný zvuk. Jeho precizní 3D modely architektury a techniky nenechají nikoho na pochybách, že jde o dílo člověka, který tomuto umění zasvětil velkou část svého života. S časopisem ABC spolupracuje už čtyřicet let.

"Do modelů vnáším veškeré nepravidelnosti v architektuře. To je hlavní rozdíl proti tomu, když to někdo dělá počítačovou technikou," říká čilý osmdesátník, který pracuje v pohodlí svého útulného bytu v pražském Bubenči.

Ve svém archivu má přes 115 modelů a kompletů, z nichž jeden, Městská památková rezervace, zahrnuje kolem stovky samostatných budov. Richard Vyškovský si myslí, že když si chcete slepit model jen tak pro radost, nemusíte být přehnaně zruční. "Vyžaduje to jediné," říká autor, jehož modely se slepují i v zahraničí, "člověk musí být trpělivý".


Sen o papírových hodinách
Antonín Krejčíř dal papírovým modelům v ABC novou tvář. Přestože nespolupracuje s časopisem tak dlouho jako architekt Vyškovský, okruh fanoušků už si svými modely spolehlivě získal.

Vaše zaměstnání s grafikou moc nesouvisí. Jak jste se dostal k papírovým modelům?



Když mi bylo dvanáct, přinesl spolužák do školy slepenou papírovou formuli 1 McLaren M23 z ABC. Zatoužil jsem mít podobnou a slepil jsem si zelenou F1 Tyrell. Tehdy jsem modelařině propadl a od formulí jsem se přes závodní auta, stavební stroje, hasičská vozidla, lodě a vesmírnou techniku dostal až k vojenské technice a architektuře.

Máte svá oblíbená témata?



Nespecializuji se konkrétně, ale jednoznačně dávám přednost modelům, ke kterým je dostatek podkladů. Vždy se snažím, aby byl model co nejvěrnější, a k tomu je zapotřebí znát dobře předlohu. Nerad vařím z vody.

Který 3D model vás bavil nejvíc?


Byla to dominanta mého rodného města, přerovský zámek. Mohl jsem snadno porovnávat realitu s modelem a vyhrát si se všemi detaily. To, že má autor předlohu modelu na dosah, není zcela běžné. A fotografie všechno nezachytí.

Máte nějaký sen, 3D model, který byste jednou chtěl vytvořit?


Jednou bych chtěl sestrojit plně funkční hodinový stroj z papíru. Pokud vím, dosud se nikdo o nic takového nepokusil. Před časem jsem postavil stroj času, který pohánělo závaží s kyvadlem, a pohyb byl na ručičky rozváděn velkými ozubenými koly. Takže prototyp už existuje!

Architekt Vyškovský klade důraz na stínování objektů, ubírání rušivých detailů v okolí architektury a přesná měřítka modelů techniky. Co je charakteristické pro vaši tvorbu?


Modely architekta Vyškovského jsou naprosto úžasné a jedinečné a je z nich poznat stará škola. Můj styl tvorby je částečně ovlivněný poptávkou. Dnes je zájem spíš o jednoduché modely s menším rozsahem a tomu musím přizpůsobit měřítko i vypracování detailů. Přesto se vždy snažím, aby model vypadal co nejvěrohodněji.

Někteří modeláři si stěžují, že digitálně vytvářené vystřihovánky ztratily kouzlo. Může podle vás nový způsob tvorby produkci obohatit?

Foto

Model roubenky vytvořený na počítači nebude mít asi nikdy takové lidské kouzlo jako model od architekta Vyškovského. Na druhé straně u modelu tanku o ono kouzlo příliš nejde, spíš o věrnost a přesnost zpracování. U modelu zpracovaného na počítači mohu navíc nabídnout libovolné měřítko, výběr z několika kamufláží nebo verzí modelu - v provedení i náročnosti.

Jak vypadá budoucnost 3D papírových modelů?


Myslím, že pro mladé modeláře budou i nadále atraktivní jednodušší modely. Budoucnost by mohly mít i modely v elektronické podobě, které si modelář bude moci sám upravit, změnit barevný odstín, texturu nebo měřítko. Každý model tak bude jedinečný originál.

Druhou významnou skupinou modelářů by se mohla stát starší generace, která na modelech z ABC vyrůstala a dnes je v produktivním věku. Na modelaření jim nezbývá příliš času, ale většina z nich se ke své zálibě časem vrátí. Ti budou naopak vyžadovat kvalitní, rozsáhlejší a propracované modely.



Richard Vyškovský (80)
- do roku 1989 pracoval ve Státním ústavu pro rekonstrukci památkových měst a objektů v Praze
- nejkomplikovanější 3D papírové modely: Městská památková rezervace, Maměnka

Antonín Krejčíř (36)
- pracuje jako geoinformatik na magistrátu v Přerově
- pro ABC připravil: nejvyšší mrakodrapy světa, airkoncept (dopravní letadlo budoucnosti)


ABC blahopřeje


Architekt Richard Vyškovský, jeden z dlouholetých spolupracovníků ABC a autor oblíbených 3D modelů, slaví v těchto dnech kulaté narozeniny. Celá redakce mu tímto chce poděkovat za tisíce hodin strávených u rýsovacího prkna a věří, že připraví ještě mnoho krásných a originálních modelů. Už od září 2009 se můžete těšit na novou sérii českých veteránů, na kterých oslavenec právě pracuje.


Video Richard Vyškovský rekonstruuje podobu hradu Lichnice:

(www.ceskatelevize.cz)