Logo magazínu

Plastikové modely 1: Lepíme náš dárek

37 / 39
Prohlédnout znovu

Plastikové modely 1: Lepíme náš dárek

Všechny plochy, které se budou vzájemně lepit, je nutné zkontrolovat a odstranit z nich takové nepřesnosti, jaké jsou na těchto dvou obrázcích zvýrazněné červenou linkou. Lepené plochy na sebe musí co nejlépe doléhat. | Petr Filip
Všechny plochy, které se budou vzájemně lepit, je nutné zkontrolovat a odstranit z nich takové nepřesnosti, jaké jsou na těchto dvou obrázcích zvýrazněné červenou linkou. Lepené plochy na sebe musí co nejlépe doléhat. | Petr Filip
Pokud nejsou všechny nepřesnosti odstraněny, spára po přiložení dílů k sobě nedoléhá (01c) | Petr Filip
Potom je třeba najít, kde jsme zapomněli "přelitek" očistit (01d). Po jeho odstranění bude vše v pořádku (01e). | Petr Filip
Po jeho odstranění bude vše v pořádku | Petr Filip
Špatně – díl je ve vzduchu, hrozí vytržení materiálu | Petr Filip
Správně – díl je podepřen, můžeme ho oddělit | Petr Filip
Skalpel klademe co nejblíže dílu, špičku těsně k hraně "vtoku". Dáváme pozor, aby se nám do dílu nezařízl. | Petr Filip
Skalpel klademe co nejblíže dílu, špičku těsně k hraně "vtoku". Dáváme pozor, aby se nám do dílu nezařízl. | Petr Filip
U kulatého dílu musíme buď čepel patřičně sklonit, nebo počítat s pozdějším odstraněním většího zbytku po vtoku. Zde si dáme obzvláště pozor na nechtěné říznutí do dílu | Petr Filip
U kulatého dílu musíme buď čepel patřičně sklonit, nebo počítat s pozdějším odstraněním většího zbytku po vtoku. Zde si dáme obzvláště pozor na nechtěné říznutí do dílu | Petr Filip
Takhle ne, dílek se po oddělení rychlostí přímo kosmickou vydá do neznáma… nevěřili by jste, jak špatně se ten malý šedý kousek plastu hledá :) | Petr Filip
Takhle je to správně. Celý rámeček se nám opravdu neztratí, ani když na pracovním stole nemáme zrovna nejuklizeněji… | Petr Filip
Začneme slepením trupu, díly číslo 1 a 16. Po začištění všech dosedacích ploch k sobě díly přiložíme, zajistíme třeba kolíčkem, a na spáře se přibližně po jednom centimetru od sebe lehce dotkneme jemně namočeným štětečkem s lepidlem. Toto velice řídké lepidlo poté samo zavzlíná do celé spáry. | Petr Filip
Zatímco lepidlo na trupu zasychá, připravíme si křídlo a přilepíme na něj oba chladiče - díly č. 3 a 4. díl číslo 3 pod levou strany křídla, díl číslo 4 pod pravou… (strany se určují při pohledu na letadlo shora, kdy vpředu je ve směru letu) | Petr Filip
Zatímco lepidlo na trupu zasychá, připravíme si křídlo a přilepíme na něj oba chladiče - díly č. 3 a 4. díl číslo 3 pod levou strany křídla, díl číslo 4 pod pravou… (strany se určují při pohledu na letadlo shora, kdy vpředu je ve směru letu) | Petr Filip
Teprve po zaschnutí lepidla definitivně odstraníme z trupu zbytky vtoků (místa kde hmota ve formě vtekla z rámečku do dílu, tedy místo kde je díl s rámečkem spojen) | Petr Filip
Pokud jsme šikovní a "odvážní", také zabrousíme celou styčnou spáru, aby bylo spojení dílů co nejméně vidět | Petr Filip
Slepíme křídlo s trupem. Postupujte při sesazování dílů odzadu dopředu, půjde to snáze. Díly trupu musí také zapadnout do výřezu v křídle z horní strany, kontrolujte tedy během sesazování ze všech stran. Pokud na sebe vše lícuje, opět lehce na několika místech aplikujeme lepidlo (asi po jednom centimetru od sebe by mělo stačit). Nedávejte lepidla zbytečně moc, časem by to totiž vedlo k "propadnutí" spáry, a během stavby by se vám také mohlo stát, že by jste některé jemné dílky téměř rozpustili (jak od minule víme, toto lepidlo je "rozpouštědlové", a neříká se mu tak pro legraci…) | Petr Filip
Slepíme křídlo s trupem. Postupujte při sesazování dílů odzadu dopředu, půjde to snáze. Díly trupu musí také zapadnout do výřezu v křídle z horní strany, kontrolujte tedy během sesazování ze všech stran. Pokud na sebe vše lícuje, opět lehce na několika místech aplikujeme lepidlo (asi po jednom centimetru od sebe by mělo stačit). Nedávejte lepidla zbytečně moc, časem by to totiž vedlo k "propadnutí" spáry, a během stavby by se vám také mohlo stát, že by jste některé jemné dílky téměř rozpustili (jak od minule víme, toto lepidlo je "rozpouštědlové", a neříká se mu tak pro legraci…) | Petr Filip
Můžeme přilepit výškovky, díly číslo 10 a 11. Oba díly mají osazení, které je neumožní zaměnit | Petr Filip
Můžeme přilepit výškovky, díly číslo 10 a 11. Oba díly mají osazení, které je neumožní zaměnit, pokud vám tedy nejdou do trupu správně zasunout, pravděpodobně máte prohozenu levou a pravou stranu. Vlevo patří díl 10, vpravo díl 11. Nezapomeňte nejprve začistit místo kde byly připevněny k rámečku, v opačném případě by přebytečná hmota překážela a díly by se navzájem z výřezu v trupu "vystrkovaly". Po aplikaci lepidla pohledem zezadu a zepředu zkontrolujeme, zda jsou ocasní plochy navzájem kolmé, a zda je celá výškovka rovnoměrná vůči křídlu | Petr Filip
Zatímco bude opět schnout lepidlo, připravíme si vrtuli, díly číslo 2, 5 a 6. Při vyřezávání samotné vrtule z rámečku dejte pozor, pro tentokrát se nesnažte hned řezat těsně u dílu, ale naopak spíše dále | Petr Filip
Zatímco bude opět schnout lepidlo, připravíme si vrtuli, díly číslo 2, 5 a 6. Při vyřezávání samotné vrtule z rámečku dejte pozor, pro tentokrát se nesnažte hned řezat těsně u dílu, ale naopak spíše dále ( | Petr Filip
Zatímco bude opět schnout lepidlo, připravíme si vrtuli, díly číslo 2, 5 a 6. Při vyřezávání samotné vrtule z rámečku dejte pozor, pro tentokrát se nesnažte hned řezat těsně u dílu, ale naopak spíše dále, a teprve až bude vrtule z rámečku uvolněna, samostatně odstraňte zbytek vtoků. Při tom postupujte vždy tak, že odstraňujete vtok z listu naproti tomu, který držíte v ruce. Nikdy se nesnažte řezat ten na sousedním listu! Při jiném postupu hrozí velké poškození dílu | Petr Filip
Zatímco bude opět schnout lepidlo, připravíme si vrtuli, díly číslo 2, 5 a 6. Při vyřezávání samotné vrtule z rámečku dejte pozor, pro tentokrát se nesnažte hned řezat těsně u dílu, ale naopak spíše dále (obr.09a, b) , a teprve až bude vrtule z rámečku uvolněna, samostatně odstraňte zbytek vtoků. Při tom postupujte vždy tak, že odstraňujete vtok z listu naproti tomu, který držíte v ruce (obr.09c). Nikdy se nesnažte řezat ten na sousedním listu! Při jiném postupu hrozí velké poškození dílu. Zatímco bude opět schnout lepidlo, připravíme si vrtuli, díly číslo 2, 5 a 6. Při vyřezávání samotné vrtule z rámečku dejte pozor, pro tentokrát se nesnažte hned řezat těsně u dílu, ale naopak spíše dále, a teprve až bude vrtule z rámečku uvolněna, samostatně odstraňte zbytek vtoků. Při tom postupujte vždy tak, že odstraňujete vtok z listu naproti tomu, který držíte v ruce. Nikdy se nesnažte řezat ten na sousedním listu! Při jiném postupu hrozí velké poškození dílu | Petr Filip
Na osu vrtule nasaďte základnu kuželu díl č. 6, díly slepte (obr.09d) a teprve poté přiložte a přilepte samotný vrtulový kužel – díl č. 5 | Petr Filip
Z rámečku vyjmeme podvozkové nohy – díly č. 14 a 15. Zde bych osobně doporučil raději použít žiletkovu pilku, protože díly jsou velice jemné a při oddělování skalpelem, nebo kleštěmi, hrozí jejich zlomení | Petr Filip
z rámečku vyjmeme podvozkové nohy – díly č. 14 a 15. Zde bych osobně doporučil raději použít žiletkovu pilku, protože díly jsou velice jemné a při oddělování skalpelem, nebo kleštěmi, hrozí jejich zlomení | Petr Filip
Na podvozkové nohy přilepíme kryty podvozku. Díl č.12 vlevo, díl č.13 vpravo. Kryt chytneme mezi špičky prstů za jeho rohy v širší části | Petr Filip
Na podvozkové nohy přilepíme kryty podvozku. Díl č.12 vlevo, díl č.13 vpravo. Kryt chytneme mezi špičky prstů za jeho rohy v širší části a lehce položíme na správné místo | Petr Filip
Na podvozkové nohy přilepíme kryty podvozku. Díl č.12 vlevo, díl č.13 vpravo. Kryt chytneme mezi špičky prstů za jeho rohy v širší části a lehce položíme na správné místo. S modelem se snažíme ani nepohnout, a lehce se dotkneme štětečkem s lepidlem v místě, kde se díly dotýkají. Díl se "chytí" a poté můžeme doladit jeho umístění. Ještě jednou pro kontrolu – větší oblouček patří dopředu | Petr Filip
Na model přilepíme výfuky motoru, díly číslo 7 a 8. Díl sedm patří na levou stranu trupu, díl osm na pravou, a výfuky mají směřovat dozadu. Postupujeme podobně, jako s kryty podvozku. Díl si přibližně usadíme na místo, lehce podkápneme lepidlem a poté dorovnáme správnou polohu. Podvozková kola – díly číslo 9 – přilepíme na podvozkové nohy. Kolo opatrně položíme na špičku prstu, do záhlubně pro osu podvozku naneseme malou kapku lepidla | Petr Filip
Podvozková kola – díly číslo 9 – přilepíme na podvozkové nohy. Kolo opatrně položíme na špičku prstu, do záhlubně pro osu podvozku naneseme malou kapku lepidla a kolo nasadíme na osičku | Petr Filip
Na nejpozdější možnou dobu jsme si nechali čirý díl překrytu kabiny | Petr Filip
Na nejpozdější možnou dobu jsme si nechali čirý díl překrytu kabiny. Čirá hmota je velice náchylná na poškození a škrábance, tímto jsme ji tedy v co největší míře ochránili. Díl oddělíme od nálitku nejlépe žiletkovou pilkou | Petr Filip
Čirá hmota je křehčí a při oddělování skalpelem tak totiž hrozí větší riziko vytržení nebo vylomení části dílku. | Petr Filip
Po správném začištění vtoku díl perfektně pasuje na své místo, stačí ho zpředu a z obou rohů vzadu lehce zakápnout lepidlem | Petr Filip
Nakonec nasadíme do otvoru v trupu vrtuli, můžeme ji pojistit lepidlem a máme model hotov! | Petr Filip