Logo magazínu

Jak fotit jako profesionál 7: Měření expozice a vlnění histogramu

1 / 8
Prohlédnout znovu

Jak fotit jako profesionál 7: Měření expozice a vlnění histogramu

Existují tři základní metody měření. Pro každou situaci se hodí jiná, proto je nutné se předem rozhodnout, kterou zvolit. První metodě se říká Matrix. Ve většině případů nám zajistí dobré výsledky měření. Používat bychom ji ale neměli u snímků v protisvětle | ABC
U scén s protisvětlem je mnohem vhodnější metoda měření se zdůrazněným středem. Ta předpokládá, že nejdůležitější část snímku leží v jeho středu. Používá se obvykle u portrétů v protisvětle a na bílém pozadí, které by zmátlo měřící automatiku a pleť by byla ve výsledku příliš tmavá | ABC
Co si ale počít v situaci, kdy náš objekt není (nebo ho nechceme mít) ve středu obrazu? Pro tyto účely jsou fotoaparáty vybaveny tlačítkem AE-L. Stačí namířit na místo, pro které chcete nastavit expozici, namáčknutím spouště aktivovat měření a podržet tlačítko AE-L do doby, než se s hledáčkem vrátíte do původní polohy a stisknete spoušť | ABC
Zdá se vám snímek příliš tmavý, nebo naopak přesvícený? Nenechte se zmást tím, jak vypadá na displeji. Opravdovou představu o tom, zda jsou vaše fotky expozičně v pořádku, budete mít pouze kontrolou histogramu, tedy grafu rozložení jasů a stínů jednotlivých pixelů na snímku. Pokud křivka přesahuje přes pravý okraj, budou na snímku zcela bílá místa (přeexpozice – příliš světlé nastavení), přesah vlevo označuje ztrátu detailů v nejtmavších částech obrazu (podexpozice – příliš tmavé) | ABC
Bodové měření se soustředí na jedno konkrétní velice malé místo a je vhodné v místech, kde je velký rozdíl v osvětlení fotografovaného objektu a okolí. Do takových situací se můžete dostat třeba na koncertě, kde je nasvícený pouze zpěvák a vše ostatní je utopeno ve tmě, podobně jako tento model autíčka | ABC
Se scénami, kde převládají výrazně světlé nebo naopak tmavé plochy, si ani jedna z prvních dvou metod měření bohužel neporadí. Například snímek zasněžené krajiny by byl tmavší, než by se nám líbilo. Že sníh není bílý poznáme nejen na obrázku, ale i na histogramu podle toho, že většina pixelů je ve střední části, kde se vyskytují šedé odstíny a na pravém okraji grafu v oblasti velmi světlých nejsou žádné | ABC
Smutný šedý sníh lze ale snadno napravit korekcí expozice. Přidáním plusových hodnot snímek zesvětlíte, jejich ubráním do záporných hodnot naopak ztmavíte. Nezapomeňte ale vrátit před dalším snímkem korekci do výchozí nulové polohy! | ABC
V tomto případě jsme provedli korekci +1. Sníh získal svůj přirozený jas a ani nepatrná přeexpozice (tedy přesah přes pravý okraj) v tomto případě není na závadu – sníh vypadá nejlépe, když opravdu září čistotou | ABC

FOTO ABC: DeLorean se vrátil do budoucnosti!

Rodiče po mně chtějí víc, než zvládnu

(Ne)obyčejné banány: Tajemství ukryté v genech

Chobotnice na ráně: Zamířit a pal!

Holka, která se mi líbí, mě bere jen za kamaráda

Kameny z vesmíru: Kus nebe na Zemi