Závod nejlepších

Sdílej
 
Projet čtyři části světa v terénním automobilu a zároveň soutěžit na horském kole, kajaku, běhat na sněžnicích či slaňovat. Kdo by netoužil zažít takové dobrodružství? Toto přání se splnilo účastníkům Land Rover G4 Challenge, nástupnické soutěže legendární Camel Trophy.

Poslední ročník expediční soutěže Camel Trophy se uskutečnil v roce 2000 a to už bez terénních aut. Konal se v Tichomoří na nafukovacích motorových člunech. Podobná dobrodružství jsou však přitažlivá pro stále větší počet lidí, proto se letos konal první ročník soutěže Land Rover G4 Challenge, který je volným pokračováním staré dobré Camel Trophy.

NOVÁ SOUTĚŽ

Foto
"Konvoje probíjející se neprostupnou džunglí a treky nedotčenou divočinou jsou dnes již minulostí," říká ředitel soutěže Nick Horne, který měl na povel i většinu posledních ročníků Camel Trophy. "Moderní dobrodružství 21. století se nevyhýbá technicky vyvinutým zemím a může využívat urbanizovanou krajinu stejně dobře jako odlehlé oblasti. Jde jen o vlastní představivost, v čem si najdeme dobrodružnou výzvu," dodává Nick Horne. Dnešní dobrodruh si asi jen těžko dovede představit něco lákavějšího a atraktivnějšího. Během čtyř týdnů projít čtyřmi časovými pásmy, čtyřmi zcela odlišnými místy světa, a na každém řídit jiný model terénního auta značky Land Rover s expediční výbavou. K tomu celá řada sportovních aktivit i přístroje GPS k orientaci. A celé toto dobrodružství vlastně zadarmo.

ŠESTNÁCT VYVOLENÝCH

Teď jste asi zapochybovali o pravdivosti našeho článku, vždyť nic přece není zadarmo. Všichni účastníci závodu sice měli veškeré náklady spojené s účastí na Land Rover G4 Challenge hrazené, přesto je to něco stálo. Cesta k vysněnému dobrodružství pro šestnáct vyvolených nebyla snadná. Vždyť každou "pozvanou" zemi či region zastupoval vždy jen jeden
Foto
soutěžící. Česká republika mezi nimi letos nebyla. Celkem se na premiérový ročník přihlásilo deset tisíc zájemců. Na ně čekala nejprve síta národních výběrů v jejich zemích, z kterých byli vybráni vždy dva nejlepší.

UŽŠÍ VÝBĚR

Semifinalisté se sešli v polovině ledna v Eastnor Castle v Anglii na důležitý pětidenní mezinárodní výběr - celkem tedy třicet dva mužů a žen. Rozhodovalo se, kdo z každé dvojice bude nakonec reprezentovat danou zemi a dostane se na vlastní finále spojené s cestou kolem světa. Mezinárodní kemp sloužil zároveň i jako výcvik a trénink v dovednostech, které všichni účastníci budou v soutěži potřebovat. Kdo chce absolvovat Land Rover G4 Challenge, nemusí být zrovna špičkový sportovec v nějaké konkrétní disciplíně. Naopak, jde především o všestrannost v tom
Foto
nejširším slova smyslu. Každý musí prokázat jedinečnou směs praktických dovedností, fyzické kondice a osobní odolnosti, aby nejenom dosáhl dobrého umístění, ale aby byl závod vůbec schopen dokončit.

VELKÉ FINÁLE

Nakonec se tedy na start postavilo čtrnáct mužů a dvě ženy. Čekal na ně horský terén, městské prostředí i poušť. První ročník Land Rover G4 Challenge slavnostně odstartoval letos 30. března v New Yorku. Šestnáct účastníků bylo rozlosováno do osmi dvoučlenných týmů, které z východního pobřeží USA zamířily během první etapy do kanadského Quebeku. G4 Challenge rozhodně není jen o jízdě autem v náročném terénu. Tomu se sice posádky nevyhýbaly, byla by přece škoda nevyužít terénní vlastnosti landroverů osazených navijáky, ale auta sloužila především jako dopravní prostředek. Během každé ze čtyř etap se však pilně závodilo v různých sportech. Jezdilo se na kajaku, na horském kole, skákal bungee jumping, slaňovalo, běhalo v neznámém terénu. Proti Camel Trophy se však posádky neprobíjely extrémním terénem, kudy před nimi ještě žádné auto neprojelo.

ZIMOU I HORKEM

Druhá etapa se odehrávala v jižní Africe, třetí na západě Austrálie a finále
Foto
proběhlo na jihozápadě USA. Na každou etapu byl pro soutěžící připraven vždy jiný model Land Roveru. V zimních podmínkách první etapy používali moderní Freelandery, v Africe spartánské Defendery, v Austrálii naopak luxusní klimatizované Range Rovery a na finále v Utahu byly připraveny osvědčené univerzální Discovery. Během pěti týdnů museli soutěžící zvládnout za volantem celkem 6400 kilometrů přičemž teploty se pohybovaly od minus 20 °C v Quebeku po plus 30 °C v jižní Africe.

VÍTĚZ

Soutěž skončila 26. dubna a celkovým vítězem se stal Rudi Thoelen z Belgie, který vedl už po třetí etapě. Jednatřicetiletý vojenský pilot stíhačky F-16 je obvykle ve vzduchu každý týden. Díky vojenskému výcviku ví, co to znamená dostat se na svůj limit. Doma pravidelně běhá, jezdí na kole, hraje squash a plave. Stříbrný byl Chris Perry (30), reprezentující celý arabský region. Chris pracuje jako manažer zábavního vodního parku v Dubaji. Třetí místo v celkovém hodnocení obsadil inženýr geografie z francouzského Marseille Franck Salgues (27).

HLAVNÍ CENOU PŘÁTELSTVÍ

Cenu Team Spirit, udělovanou samotnými soutěžícími tajným hlasováním, obdržel za svůj neutuchající smysl pro humor Tim Pickering (39) z Británie. Nejstarším účastníkem byl japonský obchodník Shinichi Yoshimoto (43), který však skončil beznadějně poslední. Před ním skončily v celkovém pořadí obě ženy - Alberta Chiappa (30) z Milána a Nancy Olson (29) z USA. Hlavní vítěz Rudi Thoelen převzal jako cenu klíče od luxusního vozu New Range Rover. Jak však po závodě prohlásil druhý Chris Perry, "Range Rover byl pro nás všechny jen třešničkou na dortu. Největší výhrou bylo patnáct výborných přátel, které jsme v uplynulém měsíci získali."

O AUTOROVI
Autor článku se zúčastnil jako člen českého dvoučlenného týmu Camel Trophy v roce 1996 na ostrově Borneo. Češi se měli na slavnou expedici možnost podívat pouze třikrát - ještě v roce 1995 ve Střední Americe a o dva roky později v Mongolsku. V roce 2000 se Camel Trophy konala naposledy. Jakub Havel pracoval jako sportovní instruktor a průvodce pro dobrodružně zaměřené cestovní kanceláře a závodně vyzkoušel celou řadu sportů - kanoistiku, běh na lyžích, orientační běh, horská kola, triatlon, ale také terénní soutěže motocyklů enduro. V současnosti pracuje jako fotograf a novinář.závodně vyzkoušel celou řadu sportů - kanoistiku.

Autor

Jakub Havel