Řidičák pro modeláře

Sdílej
 
Atraktivita rádiového létání okouzlí ročně desítky nových zájemců. Když ale tito adepti získají hned při prvním letu hořkou zkušenost, že řízení modelu není žádná legrace, navíc nezřídka draze vykoupenou rozbitým letadlem, většinu z nich to od dalšího experimentování s RC letadly odradí.

Atraktivita rádiového létání okouzlí ročně desítky nových zájemců. Když ale tito adepti získají hned při prvním letu hořkou zkušenost, že řízení modelu není žádná legrace, navíc nezřídka draze vykoupenou rozbitým letadlem, většinu z nich to od dalšího experimentování s RC letadly odradí.
Pro začátečníka je obtížné správně používat velikost výchylek "kniplů" (řídicích pák vysílače), docílit tak plynulý a hlavně bezpečný let, zejména když se model blíži k pilotovi čelně a poryv větru ho vybočí doleva nebo doprava. Dříve se návyky pro řízení RC modelů učily pomocí lodí. Ty, jak známo, nelétají, a tudíž se při nesprávném řízení nemohou zřítit. Dnes přicházejí ke slovu počítače, přesněji výukové programy řízení modelů. Za tím účelem bývá ve vysílači zabudován výstup pro připojení vysílače přes sériový port k počítači, takže model není řízen klávesnicí, ale skutečnými kniply vysílače.

ÚSKALÍ POČÍTAČOVÉHO LÉTÁNÍ

Létat s modelem v počítači je do jisté míry ideální řešení. Modelář získá potřebné návyky, při létání může používat různý terén (asfaltovou vzletovou dráhou počínaje a travnatým letištěm konče), může si navolit překážky (keře, stromy) a samozřejmě i počasí od slunečného až po

Foto
bouřkové. I když člověk udělá sebevětší chybu, model se sice zřítí, ale vás to nic nestojí. RC pilot, odkojený počítačovým létáním, avšak může mít potlačený pud modelářské sebezáchovy. Naučí se riskovat, ztrácí soudnost a při vlastním létání se pouští do obratů, na které ještě není stoprocentně připraven. Následují tak havárie, tentokrát však doprovázené značnou finanční ztrátou.

RC ŠKOLA

Ideálním řešením pro výuku létání s RC modely jsou modelářské školy, ve kterých se adepti tohoto sportu učí s modely létat. Prvním předpokladem je vlastnit vysílač vybavený konektorem k propojení s vysílačem učitele. To je provedeno speciálním kabelem, takže oba vysílače pracují jako jeden celek, přičemž vysílač učitele má vždy prioritu. Aby nemohlo dojít k chybě, je odpojen koncový modul žákova vysílače, takže nemůže vysílat signál. I nadále však pracuje ovládací modul, takže povely jsou kabelem převáděny do učitelova vysílače a ten signál vysílá. Učitel také může do žákovy pilotáže kdykoli zasáhnout. V tom okamžiku je žákův vysílač úplně vyřazen z činnosti, což se děje pomocí speciálního přepínače nebo softwarovou úpravou učitelova vysílače.
Žákův vysílač je pak odpojen pohybem kteréhokoli učitelova kniplu, což je důležité v kolizní situaci, kdy o případné havárii rozhodují zlomky sekundy.

VÝCVIK

Podobně jako řidiči v autoškole i piloti v RC školách létají s firemními
Foto
stroji. Začínají s pomalými modely, na kterých se učí zvládnout rovný let, zatáčky, kruhové létání či takzvané osmičky. Důležitý je také nácvik ovládání plynu, kdy se modelář učí využívat otáčky motoru. S přibývající zručností žák přechází na rychlejší stroje a školu završí nácvikem základní akrobacie.
Výcvik trvá zhruba deset hodin a v průměru stojí 3000 Kč.