Zázrak na hladině - Vědci házejí žabky

Možná to bude působit jako trapné machrování, ale nemůžu si pomoct: v házení žabek jsem fakt dobrej! Alespoň jsem si to vždycky myslel. Teď o svém talentu začínám trochu pochybovat a přemýšlím, zda bych k vodě neměl vyrazit s úhloměrem a kalkulačkou.

Starodávná dětská zábava se loni dostala dokonce na stránky prestižního vědeckého časopisu Nature, v němž se zpravidla rozebírají mnohem závažnější věci.
Trojice francouzských vědců sestavila "žabkostroj", vystřelující na vodní hladinu hliníkové disky. Ty se dají fyzikálně popsat mnohem přesněji než nepravidelné oblázky. A na přesnost a jednoznačnost si vědci potrpí. Stroj umožňoval měnit rychlost, rotaci i úhel, pod nímž disky na hladinu dopadaly.

Teorie žabek
Francouzi zjistili, že pro dosažení co největšího počtu skoků jsou rozhodující tři faktory:
- rychlost, kterou kámen dopadne na hladinu,
- rychlost rotace oblázku,
- úhel dopadu.

Rychlost dodá oblázku pohybovou energii, rotace stabilitu (aby se nenatočil hranou a neprojel hladinou jako nůž máslem) a úhel dopadu je důležitý pro to, aby se pohybová energie při odrazech co nejméně ztrácela.
Není to nic, co by zkušení „žabkaři“ (neplést se žabaři) z vlastní zkušenosti nevěděli už dávno. Ale díky vědcům to mají černé na bílém a vyjádřené spoustou matematických vzorečků.
Z rovnic vyplývá, že chcete-li překonat současný světový rekord (38 odrazů), musíte oblázek hodit rychlostí nejméně 43 km/h a donutit ho otočit se nejméně čtrnáctkrát za sekundu.

EXPERT RADÍ

Držitelem světového rekordu v házení žabek je podle Guinnessovy knihy rekordů Jerdone Coleman-McGhee. V roce 1992 se mu na texaské řece Blanco podařilo dosáhnout 38 odrazů (ověřeno videozáznamem).
Chcete ho trumfnout? Snažte se řídit radami, které svým následovníkům ochotně dává:

1. Výběr kamene

Ideální je plochý oblázek velikosti vaší dlaně a zhruba hmotnosti tenisáku.
Dávejte přednost mírně trojúhelníkovitému tvaru. Kámen s pravidelně kruhovým obvodem je málo stabilní.

2. Držení kamene

Uchopte jej mezi palec a prostředníček (palec nahoru, ne na hranu kamene!) a ukazováček přitlačte k jeho hraně.

3. Hod

Stůjte pevně. Ruku s kamenem držte nízko, abyste snížili úhel, pod nímž se kámen dotkne hladiny. Kámen hoďte co nejvyšší rychlostí a ukazováčkem mu udělte maximální možnou rotaci.

ŽABKY ON-LINE