Královna moří

Sdílej
 
V lednu tohoto roku vyplula na svou první cestu přes Atlantik dopravní loď Queen Mary 2. Největší, nejluxusnější, nejdražší, ale také nepotopitelná, to jsou slova, která se v souvislosti s touto lodí neustále opakují. Až trochu mrazí z toho, jak moc to připomíná Titanic.

Se svými 345 metry délky, 41 metry šířky, 72 metry výšky, a hlavně výtlakem 150 000 tun je Queen Mary 2 skutečně největší dopravní lodí světa. Jejím majitelem je americko-britská rejdařská společnost Cunard Line (www.cunard.co.uk), která vlastní i jinou slavnou zaoceánskou loď - Queen Elizabeth 2. Ta je sice o více než padesát metrů kratší než její mladší sestra, ovšem oceány brázdí už 36 let a po celou tu dobu je považována za jednu z nejluxusnějších lodí světa.
V roce 2005 spustí společnost na vodu třetí královnu - Queen Victorii, ale ani ta nedosáhne velikosti Queen Mary 2. Už jenom jména lodí společnosti

Foto
Cunard Line jsou synonymem luxusu. A nepramení to ani tak z jejich pojmenování po anglických královnách jako z jejich slavné historie. Dnešní lodě Queen Mary a Queen Elizabeth jsou, jak ostatně napovídá jejich označení, už druhými nositelkami těchto jmen. Jejich předchůdkyně patřily V lednu tohoto roku vyplula na svou první cestu přes Atlantik dopravní loď Queen Mary 2. Největší, nejluxusnější, nejdražší, ale také nepotopitelná, to jsou slova, která se v souvislosti s touto lodí neustále opakují. Až trochu mrazí z toho, jak moc to připomíná Titanic.
k nejslavnějším lodím 20. století, a to především díky přepychu, který svým pasažérům skýtaly.

PRVNÍ KRÁLOVNA MARUŠKA

Queen Mary poprvé vyplula v roce 1936 a vyřazena z aktivní služby byla v roce 1967. Jejím operačním prostorem byl především Atlantský oceán, který za tu dobu přeplula více než tisíckrát. Plavidlo dlouhé 297 metrů a široké 36 metrů mělo výtlak 80 000 tun. Na dvanácti palubách bydlelo téměř 2000 cestujících, o které se staralo 1770 členů posádky. V období druhé světové války se z luxusního parníku stala přepravní loď vojenského ná- letech 1940 až 1946 přepravila do Evropy a zpět více než tři čtvrtě milionu amerických vojáků. Queen Mary se natolik proslavila, že když byla její životnost u konce, nešla do šrotu, ale dostala nový úkol. Dnes kotví v kalifornském Long Beach a slouží jako hotel a restaurace. Bližší informace najdete na www.queenmary.com.

PRVNÍ BETY

Queen Elizabeth potkal smutnější osud. Na vodu byla spuštěna v roce 1938 a stejně jako Queen Mary během války sloužila armádě. Měla 300 metrů na délku, 36 metrů na šířku a výtlak 83 000 tun. V 50. letech dosáhla stejného věhlasu jako Queen Mary a jako ona měla skončit v roce 1967. Měla ji vystřídat moderní Queen Elizabeth 2, která ten rok byla již přichystána na svou první plavbu. Starý parník putoval na Floridu, kde měl sloužit jako muzeum a hotel. Tam ale několik let nečinně stál a chátral, protože na uskutečnění tohoto plánu nebyly peníze. V roce 1970 byla Queen Elizabeth vydražena a následně poslána do Hongkongu na rekonstrukci. Po dvou letech, kdy byla už téměř celá zrekonstruována, ale podlehla ničivému požáru.

DRUHÁ BETY

Plavte se na Queen Elizabeth 2 a staňte se součástí legendy! To je heslo společnosti Cunard Line. Plavba na této lodi byla vrcholným životním zážitkem pro tisíce zámožných lidí z celého světa od konce 60. let až do dneška. Tento plovoucí palác hostil řadu významných milionářů, filmových hvězd i politiků. Prvenství ve velikosti loď nikdy nedržela, ale v luxusu byla až do příchodu Queen Mary 2 uznávanou jedničkou. Je 293 metrů dlouhá, 32 metrů široká a výtlak má 70 300 tun. Na svých 12 palub naloží 1791 cestujících a 921 členů posádky. Cunard Line před časem ohlásila, že sezona 2003 bude pro Queen Elizabeth 2 poslední. Loď prošla několika modernizacemi, přesto už řadu let přesluhuje. Ovšem v novém kalendáři plaveb se s ní počítá i v roce 2005. Osudy obou lodí Queen Elizabeth a mnoha dalších najdete na stránkách www.ocean-liners.com.

SPOUSTA POŽADAVKŮ

Myšlenka na stavbu Queen Mary 2 vznikla v roce 1998. Zadavatel projektu požadoval, aby předčila Queen Elizabeth 2 a aby dosáhla nejméně stejného věhlasu jako její starší jmenovkyně. Po Queen Mary zdědila nová loď dokonce typický zvuk lodní sirény, slyšitelné na deset mil. K dalším požadavkům patřila velká cestovní rychlost (30 uzlů, tj. asi 56 km/h) a vysoká pevnost konstrukce, aby loď mohla brázdit severní části Atlantiku, kde se nacházejí plovoucí kry. Dále požadavek na čistotu provozu (loď je vybavena vlastní čističkou odpadních vod), nízkou spotřebu či nízkou hladinu hluku. Speciální požadavek byl dán i na životnost, která by měla dosáhnou 40 let, přičemž normální je zhruba 25 let.

PROKLETÁ MARY?

Queen Mary vyráběli ve francouzských docích v Saint-Nazaire. Vlastní stavba trvala zhruba jeden rok, předcházela jí však řada a půl tisíce dělníků a dalších osm set firem z celého světa včetně několika českých se podílelo na stavbě. Výroba lodi stála 800 milionů amerických dolarů, což je asi 22 miliard korun. Tím si Queen Mary 2 připsala další světové prvenství - nejdražší. Na podzim loňského roku si loď odbyla třítýdenní zkušební plavbu bez pasažérů a v prosinci se vydala do Anglie. Už ale měsíc předtím se Queen Mary 2 dostala do novin. Bylo to kvůli tragické události, která se stala při listopadovém dni otevřených dveří v loděnicích v Saint-Nazaire. Můstek k lodi, přetížený návštěvníky, se probořil a zřítil do dvacetimetrové hlubiny. Na nešťastné lidi potom spadl i samotný můstek. Tragédie si vyžádala 15 obětí a 38 zraněných. Tehdy se o Queen Mary 2 psalo jako o prokleté lodi.

LOĎ BEZ KORMIDLA

Počátkem ledna 2004 pokřtila loď Queen Mary 2 britská královna Alžběta II. Stalo se tak v přístavu Southampton na jihu Anglie, odkud loď o čtyři dny později vyplula pod britskou vlajkou na svou první plavbu přes Atlantik. Bez zajímavosti není, že z tohoto přístavu vyplouval i Titanik na svou osudnou cestu v dubnu 1912. Queen Mary 2 má ponor deset metrů a nad hladinou moře ční ještě více než šedesát metrů. Taková výška by mohla být problémem při vplouvání do přístavů s mosty, a proto má loď sklápěcí komín. O pohon se starají čtyři turbínové gondoly, každá o výkonu 21,5 MW, které jsou poháněny dieselelektrickým motorem. Dvě gondoly mají pevnou polohu a dvě jsou pohyblivé. Ty nahrazují kormidlo - jejich otáčením se mění směr plavby. Systém je natolik citlivý, že loď tak obřích rozměrů dokáže sama bez vlečných remorkérů přesně manévrovat i ve stísněných vodách přístavů. Přitom k ovládání takového kolosu stačí jediný joystick.

UBYTOVÁNÍ NA LODI

Queen Mary 2 má celkem 14 cestujícím přístupných palub, které jsou propojeny dvaadvaceti výtahy a téměř pěti tisíci schody. Ubytuje se na ní celkem 2620 pasažérů a 1253 členů posádky. V horní části je rozmístěno 1300 kajut různých cenových tříd, rozdělených především podle rozlohy. Většina kajut má výhled na moře nebo dokonce vlastní balkon. Standardní kajuty mají 18 m 2 , luxusnější 27 m 2 , další 53 m 2 , a nejluxusnější - na přídi s výhle dem ve směru plavby - přes 100 m 2 . Ceny týdenní plavby se pohybují od statisíců do několika milionů korun. Luxusnější kabiny mají stálou obsluhu, ale i v nižší třídě najdete interaktivní obrazovku centrálního počítače, přes niž můžete objednávat jídlo a pití nebo posílat e-maily.

ABY NEBYLA NUDA

Dolní přístupná patra lodi zabírají různé společenské místnosti. Našli byste tam šest velkých restaurací (jedna má dokonce kapacitu 1340 lidí), čtrnáct barů, kasino, diskotéku, ale i knihovnu vybavenou za pomoci Oxford ské univerzity a divadlo s otočným jevištěm pro tisíc diváků. Pokud vás více zajímá výtvarné umění, také si přijdete na své. A to nejen v umělecké galerii, ale i v luxusnějších kajutách. Po celé lodi jsou rozmístěny stovky originálních uměleckých děl. Queen Mary 2 se může pyšnit dokonce prvním plovoucím planetáriem. Je vysoké přes čtyři patra a slouží i jako velkokapacitní kino. Samozřejmostí je naopak pět bazénů (vnitřních i venkovních) a jiné sportovní a odpočinkové vyžití, jako jsou herní zóny, tělocvičny, tenis, basket, sauna, masáže či golfový trenažér. Případné zranění nebo nevolnost vyřeší v nemocničním oddělení, kde jsou připraveni dva doktoři a pět sester. Bohatostí výbavy je Queen Mary 2 jednoznačně nejluxusnější lodí současnosti.

KUDY BUDE PLOUT

Queen Mary 2 si první plavbu přes Atlantik odbyla během ledna. Už krátce po vyplutí se musela potýkat se silnou vichřicí. Atlantik bude obří lodi domovem po většinu jejího života. Letos ho má přeplout ještě nejméně čtrnáctkrát a v následujících letech zhruba dvacetkrát ročně. V mezidobích absolvuje cesty kolem světa. Během letošních letních olympijských her bude zakotvena v Athénách, kde bude sloužit jako luxusní hotel. Queen Mary 2 je námořní pýchou nejen Velké Británie, ale i většiny západní civilizace. Není proto divu, že už před první plavbou se objevily obavy z teroristických útoků. Potopení největší lodě světa je pro teroristy bezesporu lákavý cíl. Loď je vybavena moderním protipožárním systémem. Protipožární dveře v několika vteřinách hermeticky uzavřou ohněm zasaženou oblast. I když je údajně velmi malá pravděpodobnost, že by se obří loď potopila, nenechali projektanti nic náhodě. Loď je vybavena dvaceti záchrannými čluny, které mají celkově více než dvojnásobnou kapacitu všech cestujících i posádky. Čluny jsou rozmístěny po obou bocích. Počítá se i se situací, že by se loď převrátila na bok a zůstal tak přístup pouze k polovině člunů.

NEJVĚTŠÍ LODĚ SVĚTA

Queen Mary 2 je největší dopravní lodí světa. Neznamená to však, že větší giganti na moři neplují. Vůbec největší lodě světa jsou tankery převážející ropu. Ty mají běžně kolem 350 metrů délky a 60 metrů šířky. Největší z nich,a tudíž i největší plavidlo, které kdy po moři cestovalo, je tanker jménem Jahre Viking. Byl vyroben počátkem 70. let 20. století v Japonsku pod názvem Seawise Giant jako běžný tanker. V roce 1979 byl však prodloužen na 458 metrů délky a 69 metrů šířky. Potom pojal 4,1 milionu barelů ropy. Největší nákladní loď převážející tuhý náklad je Berge Stahl,vyrobený v roce 1986. Je dlouhý 342 metrů, široký 63 m a pojme 365 000 tun železné rudy. Největší loď převážející transportní kontejnery byla vyrobena v roce 2003 a jmenuje se Shenzhen. Je dlouhá 323 metrů, široká 43 metrů a uveze 8063 kontejnerů. Z válečných plavidel ve velikosti jednoznačně vedou letadlové lodě. Největší jsou americké letadlové lodě třídy Nimitz s atomovým pohonem. V současnosti jich slouží osm, přičemž největší se jmenuje Nimitz podle slavného admirála druhé světové války a byla vyrobena v roce 1975. Její rozměry jsou 340 x 78 metrů a výtlak 100 000 tun. Pojme 3200 námořníků, 2480 členů leteckého personálu a 80 bojových letounů.
V průběhu 20. století se různými nej. pyšnila celá řada lodí. Ve druhé světové válce to byly např. japonské bitevní lodě Yamato, Musashi a letadlová loď Shinano, dále americké lodě třídy Iowa či německý Bismarck. Z dopravních lodí to byly především všechny tři lodě třídy Olympic z počátku 20. století, které vlastnila společnost White Star Line. Jejich délka byla 270 metrů, šířka 28 metrů a kapacita téměř 3000 pasažérů. Nejznámější z nich byl Titanic kvůli jeho tragickému konci. V noci ze 14. na 15. dubna 1912 se potopil v severním Atlantiku a stáhl s sebou pod hladinu více než 1500 lidí. Britannic potkal podobně smutný osud - během první světové války, kdy sloužil armádě, se potopil ve Středozemním moři. Jen počet obětí byl daleko nižší - 30 lidí. Nejméně známý z celé trojice - Olympic - brázdil oceány do poloviny 30. let, kdy byl sešrotován.

POHLED DO BUDOUCNOSTI

Jak dlouho prvenství Queen Mary 2 vydrží, je ve hvězdách. Dá se ale předpokládat, že v budoucnosti bude vyrobena ještě větší dopravní loď. Nové technologie to už dnes teoreticky umožňují. Možná si vzpomenete, že jsme před několika lety (v ABC č. 11 roč. 46) psali o projektu gigantické lodi Freedom, která by měla být dlouhá 1320 metrů, široká 221 metrů a vysoká 105 metrů. Výtlak by měla mít 2,7 milionu tun a vezla by zhruba 115 000 cestujících, z toho polovinu trvale bydlících. Plovoucí základ by tvořilo 520 vodotěsných pontonů a pohon zajišťovalo 40 dieselových motorů. Na nekonečnou plavbu kolem světa rychlostí 9 uzlů (17 km/h) se loď měla vydat už minulý rok, nyní je datum vyplutí podle informací z oficiální internetové stránky odloženo na rok 2007. Dodnes existuje pouze projekt, stavba zatím nezačala a čert ví, zda někdy vůbec začne. To ovšem nebrání stovkám zájemců kupovat si na této imaginární lodi drahé byty. Cestu kolem světa nebo kotvit poblíž pevniny, ale vždy v mezinárodních vodách. Neexistovaly by tu tedy daně. Vrchní z pětadvaceti palub by podle plánu tvořila přistávací dráha pro dopravní i zásobovací letouny. Loď by měla být zcela samostatná co se týče pitné vody, která se bude vyrábět elektrolýzou z mořské, i vlastní zeleniny, jež se bude pěstovat na jedné z palub. Personál by mělo tvořit 20 000 lidí. Restaurace, kina, supermarkety, knihovny, doprava po lodi malými vláčky, nemocnice s šesti sty lůžky - to jsou jen některá z lákadel. Queen Mary 2 by vedle Freedom vypadala jako delfín vedle velryby. Internetové stránky lodě Freedom najdete na adrese www.freedomship.com. Nechybí tu ani itinerář plavby od května 2007 do května 2010 rozepsaný přesně na minuty. Že takovému projektu nevěříte? Já také ne. Ale kdo ví? Možná že za pár let bude plovoucí město realitou.

OBŘÍ DOPRAVNÍ LODĚ
Mezi dopravními loděmi se najde řada titánů. V Karibiku se například už několik let plaví celá flotila obřích lodí, které se s Queen Mary 2 mohou v lecčems srovnávat. Je to pět prakticky stejných lodí třídy Voyager of the Seas společnosti Royal Caribbean (www.royalcaribbean.com). 310 metrů dlouhé a 48 metrů široké lodě, spuštěné na vodu v letech 2000 až 2003, vozí na patnácti palubách 3114 cestujících. Nechybí bazény, restaurace, kasina, ale ani kluziště, lezecké stěny, minigolf či basketbal.