Linkový autobus Karosa B741

Linkový autobus Karosa B741
Sdílej
 
Městský kloubový autobus je unifikovaný s městskými autobusy řady B731 a B732. Vyráběl se v letech 1991-1997 v Karose Vysoké Mýto (dnes Iveco Czech Republic, a. s.). Nejvíce těchto autobusů odebraly dopravní podniky v Praze a Bratislavě.

Skládá se ze dvou částí, které jsou vzájemně spojeny kloubem. Motor LIAZ o výkonu až 210 kW je umístěn v zadní části vozu. Ve své době sloužily jako náhrady za maďarské autobusy typu Ikarus 280.

PŘÍPRAVNÉ PRÁCE

1. Model je možné postavit s jednoduchým (krabičkovým) podvozkem (oranžové díly) nebo s modelovým podvozkem (oranžové a modré díly).

2. Na stavbu modelu budete potřebovat nůžky, pravítko, nožík (odlamovaní nůž) na nařezávání hran a vyřezávání dílů z plochy listu, pinzetu a lepidlo (nejlépe disperzní, např. Herkules). Pro lepení kovových dílů použijte vteřinové lepidlo. Pro složitější variantu si z drátku natřeného na černo o průměru 0,7-1 mm připravte osy 10 (3x). Ze špejle o průměru 2 mm si připravte osu 17.

3. Kreslicí čtvrtkou podlepíte díly 3 (2x) a 4 (5x). Kartonem o tloušťce 0,5 mm podlepte díly 6, 7. Pro složitější variantu díl 15 podlepte na karton o tloušťce 1 mm.

4. Místa ohybu papíru označená černými trojúhelníčky budete nařezávat z líce tisku a ohyby značené bílými trojúhelníčky budete nařezávat z rubu tisku (počátek a konec čáry si přeneste propíchnutím). Pokud šipky nejsou na hraně dílu, pak je ohyb uvnitř plochy dílu.

4. Před slepením dílu je vhodné jeho hrany zatřít patřičným odstínem vodové barvy. Každý díl po vystřižení vytvarujte na sucho. Ověříte si tím správnost nařezání hran i sestavení. Oblé části tvarujte přes hranu stolu nebo pomocí válcových předmětů - tužky, štětce a podobně.

5. Místa propíchnutí jsou označena červeným puntíkem. Místa vyříznutí jsou značena červenou úhlopříčkou. Pro složitější variantu propíchněte otvory v dílech 9 (3x) a 14 (14x), 16 (2x). Plochu vyřízněte z dílu 15.

NÁVOD NA SLEPENÍ

JEDNODUŠŠÍ VARIANTA

1. Z dílu 1 a 2 slepte karoserii a zalepte podvozek. Dále můžete osadit pokopy 3 (2x), sání 4 (5x) a nárazníky 6 a 7.

2. Dva díly karoserie spojte kloubem 5. Na výběr máte jednu ze tří variant - 5, 5a nebo 5b. Otočením kloubu o 180 stupňů může autobus "zatáčet" na opačnou stranu.

SLOŽITĚJŠÍ VARIANTA

1. U dílů 8 a 11 si přeneste na rubovou stranu úsečky A-A. U dílů 1 a 2 odstřihněte spodní část s kresbou podvozku - podle návodné kresby. Karoserie 1 a 2 slepte a doplňte detaily - pokopy 3 (2x), sání 4 (5x), nárazníky 6 a 7.

2. Na podvozky 8 a 11 nalepte díly 9 (3x). Podvozek 8 vlepte do karoserie 1. Podvozek 11 vlepte do karoserie 2. Dále vycentrujte a zalepte osy 10 (3x).

3. Základ kloubu vytvořte spojením dvou dílů 16 pomocí špejle 17. Hotový celek nalepte na vyznačené místo na dílu 1. Krycí měch kloubu vytvořte ze dvou dílů 18. Díly nejprve složte do harmoniky, pak vyřízněte klíny (trojúhelníčky) v rozích. Pozor na nechtěné proříznutí! Slepte k sobě díly 15 a 18. Celek nasuňte a přilepte na vyznačené místo na dílu 1. Připojte zadní část. Nejprve přilepte držák 16 a nakonec harmoniku 18.

4. Na kola si připravte kancelářský papír nařezaný na proužky široké 2,5 mm. Kolo vytvořte natáčením pásku na špejli o průměru 2 mm. Pásek na špejli nepřilepujte! Dále na boky kol nalepte díly 12 (2x), 13 (4x) a 14 (14x). Běhouny natřete černou temperou nebo tuší. Mezi zadní kola vložte kolečko z kartonu o tloušťce 0,3-0,5 mm (není ve vystřihovánce). Zadní kola lze sestavit i jednodušším způsobem. Místo dvou válečků použijte jeden, široký 5,5 mm. Hotová kola nalepte na osy 10. Při osazování kol dbejte na stínování disků - orientujte se kresbou na dílech 1 a 2.

LINKOVÝ AUTOBUS KAROSA B741

ABC 7/2011
ŘADA technika
SÉRIE autobusy
NÁROČNOST 2
MĚŘÍTKO 1 : 100
ROZMĚRY V CM D 17 V 3 Š 2,5
DOBA PŘÍPRAVY ± 1 hodina (jednodušší verze)
KONSTRUKCE František Sochor
SLEPENÍ František Sochor

Fotky ze stavby modelu a pásky na kola na www.firebox.wz.cz.