Nebeský skútr

Sdílej
 
Odvěká lidská touha po létání dala vzniknout celé řadě strojů ať už funkčních, či nefunkčních, které u nezasvěcených lidí vzbuzují spíše než obdiv pochyby a posměch. Do této kategorie bizarních strojů patří i helikoptéra na záda s názvem Solo Trek. Tento nebeský skútr však skutečně funguje, a bude-li mu osud příznivě nakloněn, stane se v blízké budoucnosti běžným dopravním prostředkem.

šířka 2,6 m;   výška 2,3 m;   hloubka 1,6 mAž dosud byl podobný druh dopravy vyhrazen pouze filmovému hrdinovi Jamesu Bondovi. Doba však pokročila a skutečnost začíná nemilosrdně dohánět představy filmových tvůrců. Zbývá sice ještě řada zkoušek a pokusů, ale jinak má nový Solo Trek nejlepší předpoklady, že bude po nebi opravdu létat, a to rychlostí 100 km/h. Jeho pilot však bude muset sáhnout hodně hluboko do kapsy. V bondovkách bylo možno vidět, jak ze zásobníku na zádech agenta 007 tryská proud plynů, hrdina se odlepuje od země a zanechává za sebou překvapené pronásledovatele. Nebyl to žádný trik či filmový podvod. Zařízení zvané Rocket Belt (raketový pás) umožňovalo Bondovi dostat se skutečně na třicet vteřin do vzduchu. Ale nic víc, leda že by ihned načerpal nové palivo. Model Seana Conneryho ve filmu Operace Tonnerre z roku l965 předvedl sice jen malý skok jako upachtěný klokan, ale byl tou pravou inspirací pro výrobu skutečného nebeského skútru. Nebeský skútrPod kapotou je dvoutaktní motor o výkonu 95 kW, produkující málo emisí Hliníková konstrukce Páky pro ovládání rychlosti a sklonu vrtulí Stupátka s upevňovacími klipsami Bezpečnostní vybavení ověřující sítnici pilota s cílem ho identifikovat. Kresba na sítnici oka je totiž pro každého člověka stejně charakteristická jako otisky prstů. Pokud bude pilot podle znaků zanesených v operační paměti určen jako nositel povolení k provozu Solo Treku, dostane povolení ke startu

Film a realita

Projekt Solo Treku, prvního jednomístného stroje pro kolmý start a let ve vzduchu. Zdalipak to bude konečně stroj použitelný pro let člověka?Bleší poskakování předváděné ve filmu nebylo k smíchu Michaelu Moshierovi, presidentovi společnosti Millenium Jet. Začal přemýšlet a už za tři roky si tento letecký inženýr poprvé připevnil nad hlavu dva veliké rotory. Jeho nová maličká helikoptéra Solo Trek dnes už dokáže létat mnohem déle než její filmová předloha. Umí se odlepit od země a svisle přistát na prostoru o málo větším než kuchyňský stůl. Stroj funguje docela jednoduše. Dvě vrtule rotují při 5000 otáčkách za minutu a nasávají vzduch. Tento dvojitý rotor vyvolává tah dostačující ke svislému zdvižení vlastního stroje o hmotnosti 150 kg společně s jeho pilotem. Ve vzduchu pak pilotovi stačí naklonit vrtule o pět až deset stupňů a Solo Trek se začne pohybovat horizontálním směrem.

Zkoušky

Obvykle nedůvěřivá NASA byla zlákána dosahovanými úspěchy konstruktéra a připojila se k projektu. Nyní pokračuje rozsáhlý program zkoušek, při kterém se prověřuje elektrické i elektronické vybavení, motory, čerpadla, vrtule, pedály i páčky, zásobník paliva, uchycení a další drobnosti. Velké letové zkoušky proběhnou v tomto roce. Michael Moshier s prototypem Solo TrekuPohon helikoptéry zajišťuje čtyřválcový motor. První stroje by se měly pohybovat až rychlostí 100 km/h v průměrné výšce 2000 metrů nad zemí po dobu 90 minut. Poté bude nutné doplnit palivo. Stačí přistát opatrně u běžné silniční čerpací stanice a natankovat obyčejný automobilový benzin. Malý motor má na dvanáct litrů uletět stovku kilometrů, což je pro dopravní prostředek pohybující se vzduchem poměrně rozumná spotřeba, která se příliš neliší od spotřeby sportovního automobilu. Je tu ovšem neopominutelná otázka bezpečnosti. V případě poruchy či selhání motoru nezbude pilotovi nic jiného než se modlit, aby se mu otevřel padák. Podle konstruktérů je však riziko totálního vynechání motoru téměř nulové. Jeho čtyři válce pracují nezávisle na sobě. Pokud by vynechal jeden, zbývající by pracovaly dál. Výkon motoru je takový, že by obstál i při trojnásobném zatížení. Raketové vybavení Jamese BondaPilot Solo Treku by měl být vyšší než 1,63 m, aby rukama dosáhl na dva joysticky k ovládání chodu, neměl by ale přesahovat 1,98 m, aby nedosahoval hlavou mezi tažné rotory. Konečná rychlost bude až 150 km/h, což je rychlost současných výkonných motocyklů. Pilot také zažije podobné pocity, až na to, že poletí vzduchem. Držet se hodinu ve výšce dva kilometry si žádá velkou odolnost a rozhodně bude nezbytné projít speciálním výcvikem.

ZA KOLIK

Cena tohoto dopravního prostředku zůstává pořád nevyslovena. Konstruktér Solo Treku předpokládá, že bude nižší než u malých typů helikoptér, ale i tak nebude přístupná pro běžného člověka, který je zvyklý na metro či automobil. Jistě se ale najde hodně zájemců, kteří si budou chtít zaletět na golf, na ranč či zaplavat si v moři, a proto tvůrce a výrobce očekávají úspěšný odbyt. Tato závěsná helikoptéra bude asi využívána i při nejrůznějších záchranných a policejních akcích. Podle předpokladu dojde časem ke snížení ceny, a tak se stane dostupnější více lidem.