Millenium - loď nové generace

Sdílej
 
NÁMOŘNÍ PLAVBA Pod jménem Millenium bude plout největší turistická zaoceánská loď, která má být důkazem, že i cestující na lodi provozované ekologicky se nemusejí zřeknout pohodlí a přepychu. Millenium je loď 21. století, vyhovující přísným normám pro provoz nenarušující životní prostředí.

Millenium - loď nové generaceMillenium je tzv. zelená loď, což znamená, že je provozována ekologicky. Byla vyrobena po roce intenzivní práce ve francouzských loděnicích v Saint Nazaire, z největší části v suchém doku, a stála 350 milionů dolarů. V červnu roku 2000 se uskutečnila první plavba tohoto obrovského plavidla kolem pobřeží Baltského moře. Tím byla zahájena éra výletních lodí nové generace, na kterých se při provozu klade důraz nejen na pohodlí cestujících, ale i na minimální znečištění životního prostředí.

Zelená loď

Britští odborníci připravují během noční směny lopatku lodního šroubu k usazeníMillenium je první ze čtyř lodí stavěných pro floridskou společnost Celebrity Cruises, které budou vybaveny technologiemi, dosud nikdy nepoužitými v civilním sektoru. Výrobu ohromného množství potřebné elektřiny budou poprvé zajišťovat plynové turbíny. Dosud i zcela moderní parníky používaly k pohonu čtyři až pět dieselových motorů, na Milleniu však jako na první lodi vůbec budou pracovat jen dvě turbíny, což představuje snížení emisí škodlivých plynů o 90 % a snížení hmotnosti lodi o 900 tun. Podobná technologie byla dosud použita pouze na vojenských plavidlech, protože v porovnání s dieselovými motory mají turbíny horší účinnost a vyžadují dražší palivo. Navíc vypouštějí do atmosféry více horkých odpadních plynů. Tyto zřejmé nedostatky vyřešili konstruktéři společnosti Alston Chantiers. Odpadní teplo využívají k výrobě elektřiny na palubě. Takovému řešení se říká kombinovaný cyklus a funguje tak, že odpadní teplo z turbín ohřívá páru na pohon parní turbíny elektrogenerátorů. Na dvě 25MW plynové turbíny je napojena jedna 8MW parní turbína. Trvalo deset let, než výrobce tuto sestavu zdokonalil. Zůstávaly však problémy s cenou paliva. Nakonec se ukázalo, že využitím odpadního tepla se ušetří na lodi prostor, ve kterém bude možno vybudovat dalších šedesát kabin pro cestující, jejichž obsazením se vyšší náklady vyrovnají. Kombinovaný cyklus představuje i snížení emisí oxidů dusíku o 80 % a síry o 98 %. Lodě s takto čistým provozem budou moci plout i do končin, které jsou z ekologického hlediska velice citlivé (např. pobřeží Aljašky či ostrovy v Pacifiku).

Gondoly

Podobně jako všechny velké lodě má i Millenium dno sestaveno ze stovek vodotěsně svařených komorDalší novinkou na Milleniu je umístění hnacích motorů mimo trup lodi, čímž byl získán další prostor pro kabiny. Motory jsou uloženy ve dvou gondolách připevněných k bokům lodi. Každá z nich má hmotnost 200 tun. Motory, každý o výkonu 20 MW, jsou největší, jaké kdy byly vyrobeny. Millenium nepotřebuje kormidlo, protože gondoly mohou být samostatně natáčeny. Tak je loď schopna se otočit na oblouku o průměru kolem 400 metrů, což není ani dvojnásobek její délky. Díky originálnímu pohonu se na hladině i méně kolébá a cestující tak netrpí mořskou nemocí. Gondoly rovněž snížily náklady na opravy lodi, protože mohou být odpojeny a samostatně odvlečeny do opravny. Kromě toho je jen málo doků, které by mohly přijmout loď tak obřích rozměrů.

Likvidace odpadů

Další novinkou této lodi je likvidace odpadů vyprodukovaných pasažéry a posádkou. Denně se na lodi znečistí 500 tun vody v kuchyních a koupelnách a 50 tun vody na toaletách. Vše bude přímo na palubě vyčištěno a dezinfikováno. Odpadní voda bude upravena na úroveň blízkou pitné vodě a poté vypuštěna zpět do moře. Kaly z toalet budou soustředěny v septiku a později na souši zlikvidovány. I podpalubní voda, která se soustřeďuje v prostorách u dna lodi a je silně zašpiněna olejem, bude před vypuštěním do moře vyčištěna z 99,9 %. Pevné kuchyňské zbytky budou slisovány, zmraženy a opět zlikvidovány na souši. Millenium může plout až pět dní, aniž by vypustilo jediný kilogram odpadu do moře. Konec října 1999 - loď je zatím bez zádi, ale může již plout Loděnici dominuje téměř dokončený kolos

EKOLOĎ PRO 21. STOLETÍ

Výletní plavidlo pro 21. století jménem Millenium je loď s ohromným výkonem, vynikající manévrovací schopností a novým systémem pohonu. Je dlouhá 294 metrů a má jedenáct palub. Na její stavbu bylo spotřebováno 85 000 tun oceli. Přes nabízený luxus zcela splňuje podmínky pro ekologickou plavbu v souladu se životním prostředím. Na loď se vejde asi tři a půl tisíce osob. Týdenní cesta po Karibiku bude stát 1500 až 12 000 dolarů.