Na vlčím hradě

Sdílej
 
Zveme vás na jedinečný výlet MĚSTO AUT Světový automobilismus má několik center. Jedním z nich je německý Wolfsburg - vlčí hrad Volkswagenu. Zde stojí továrna vyrábějící vozy se značkou VW a právě tady vyrostlo město aut - Autostadt - 250 000 čtverečních metrů věnovaných automobilismu.

Zvláštní expozice, stojící hned vedle továrny Volkswagen, seznamuje návštěvníky nejen s historií této značky, ale i se vším, co se čtyřkolými miláčky souvisí. Od návrhu karoserie přes motory až po bezpečnost. Pojďme tedy na procházku městem aut. Vstupujeme do něj prosklenou halou. Procházíme pod obrovským globusem a skleněná podlaha skrývá jeho dalších 60 malých bratrů. Kde jsou ale auta? Jsme tu přece kvůli nim. Vyjíždíme po schodech nahoru. Napravo vidíme veliký motor. Je to unikát - obrovská prolézačka - vstoupíte do válců a vyjedete po výfukové skluzavce.

Vytvořte si vlastní model!

mapa - Wolfsburg Rozhlížíme se po opravdových automobilech. Konečně se za rohem objevuje New Beetle. Přes jeho střechu přejíždí laserový paprsek. Boční stěna vozu se odklápí a zvědavým očím nezůstává skryta žádná součástka uvnitř. Co si ale vymyslet vlastní auto? Máme tu k tomu počítače s designérskými programy. Jako základ poslouží vůz některé z volksvagenowských značek. Vybíráme si samozřejmě škodovku. Teď ji můžeme upravit podle libosti. Natáhnout, zvýšit, snížit, sportovní verzi, teréňák? Ještě návrh vytiskneme a odnášíme si jej s sebou. Scházíme o patro níž. Všechny detaily moderního vozu tu vidíme jako na dlani. Princip motoru, katalyzátoru, deformačních zón, samonavíjecích pásů. Myslíte si, že pásy jsou k ničemu? Tak si vlezte do té koule. Ano, do té s bezpečnostními pásy. Sednete si dovnitř, připoutáte se a koule se začne otáčet do všech stran. Ve chvíli, kdy visíte hlavou dolů, pásy opravdu oceníte. Až se vzpamatujete, můžete pro změnu zajít do panoramatického kina nebo se projet v simulátoru a pak se vydat do domu času. Orientační plánek automobilového centra ve Wolfsburgu 1 - Ritz-Carlton 2 - muzeum 3 - hlavní hala expozice 4 - prodejní centrum 5 - stanice autobusu 6 - užitkové vozy 7 - správní budova

Dům času

Z pavilonu lamborghini během ohlušující projekce vypluje na povrch v oblacích dýmu oranžový sporťákZeithaus je vlastně automobilové muzeum. Všechny vystavené vozy (především od Volkswagenu a ostatních přidružených automobilek) jsou tu zasazeny do stylového prostředí. Stojí tu první sériový Laurin&Klement, miliontý brouk, závodní Audi Quatro, brouk Johna Lennona, vojenský Kübelwagen a spousta dalších aut. Od prvních automobilů po nedávnou minulost. Přejděme do druhé části Zeithausu, kde si můžeme řadu věcí vyzkoušet a na všechno si sáhnout. Co si třeba ověřit své reakce při brzdění, funkci spoileru nebo převodovky? Je tu také odkrytá převodovka, semafor s měřičem rychlosti reakcí, prostě spousta věcí na hraní.

V oblacích dýmu

Každá z prosklených věží ukrývá 400 nových volkswagenů, které si zde vyzvedávají jejich noví majitelé. Mezi továrnou, věžemi a prodejním centrem vede podzemní chodbaOdcházíme z domu času. Čeká nás druhá část Autostadtu - pavilony jednotlivých značek. První je na řadě Bentley. Auta nejvyšší kategorie se skrývají v podzemí. Osahali jsme si kožené čalounění, chromované přístroje, ze tmy se v prudce klopené zatáčce vynořil prototyp sportovního bentleye. Dlouhou chodbou vycházíme na povrch a míříme k černému kvádru, z něhož se ozývá tlumený hukot. Náhle se z jedné z jeho stěn vylupuje v oblacích dýmu oranžové lamborghini. Uvnitř kvádru je tma, za masivní mříží stojí na kolmé stěně ono lamborghini. Zatím se nic neděje. Náhle ticho prořízne šílený hukot, prostor za mříží křižují světla a auto se halí do oblaků dýmu. Pak i s částí stěny mizí - otáčí se ven, hluk utichá až po návratu oranžového sporťáku.

Dřevěné audi i kino v kouli

Zkouška bezpečnostních pásů - otočná koule vás přesvědčí, že pásy jsou v autě opravdu nutnéZe slunné Itálie zpátky do Německa, do expozice patřící čtyřem kruhům - Audi. Celá je pojata jako obrovský dům. V dílně stojí Audi TT vyřezané v "životní" velikosti ze dřeva, hned za rohem je prostorný obývák, z něhož se dostameme do širokoúhlého kina, kde nás čekají snad nejkrásnější silnice světa. Do sklepa sestupujeme okolo jednotlivých částí návrhu Audi A2, dole pak na několik vteřin zahlédneme prototyp sportovní audiny. Dřevěný model Audi TT (i s dřevěným majitelem) v "životní" velikosti byl jedním z nejhezčích exponátůA teď vzhůru do Španělska! Seat má svůj pavilon zcela v duchu horkokrevné španělské povahy. Kruhové kino s ohnivou projekcí. V záři světel se objevují sportovní vozy a prototyp Seatu Salsa - těžko se to popisuje a moc hezky vypadá. Pavilonu Volkswagenu vévodí koule schovaná v kostce. Ta koule je vlastně kino. Uvnitř se posadíte, zakloníte hlavu a sledujete film. V umělém pahorku pak stojí další prototyp auta - Concept D. Jsme venku. Co tu máme dál? Budovu s dveřmi jak do nákladového prostoru kosmické lodě. Jde ale pořád o auta - tentokrát užitková. Tento pavilon je pro hračičky - můžete si tu jeřábem naložit a složit náklad, zahrát si na dopravce nebo si dokonce zalétat letadlem uvnitř budovy!

Tanec robotů

Byli jste někdy v automobilce? Chcete vidět pracující roboty na vlastní oči? Pojeďme se tam podívat. Nasedáme do dlouhého kloubového autobusku a za několik minut se před námi otevírají dveře montážních dílen. Otevírají se i dveře našeho vozítka a my můžeme sledovat neuvěřitelný balet robotů vyrábějících auta - tohle asi na vlastní oči jen tak někde neuvidíte. Výsledek naší designérské práce - Škoda Fabia Sporťák. Jestli se vám nelíbí, můžete si v Autostadtu navrhnout vlastní auto

CO BY SE VÁM MOHLO HODIT

Autostadt má otevřeno od dubna do října od 9 do 20 hodin a po zbytek roku od 9 do 18 hodin. Pokud jej navštívíte, určitě nejprve zajděte do expozice Škodovky. Tady vám rádi zodpoví všechny otázky. Všude mimo náš pavilon se domluvíte německy a anglicky, pokud vám ale budou chtít dát v kině sluchátka s překladem, řekněte si o češtinu - většinou tam je. Projížďka po továrně je s německým výkladem - když se vám ale podaří vytvořit větší skupinu, která touží po anglickém výkladu, jde to zařídit.