Plastikové modely 16

Sdílej
 

letadýlkoAž dosud jsme se zabývali jednoduššími podvozky, které měla většina stíhacích letounů druhé světové války (spitfire, hurricane, mustang, Bf-109 a další) či některé bombardovací letouny, jako například: B-24 Liberator, B-25 Mitchell nebo Mitsubishi Betty. Konstruktéři však také volí rozložení hmotnosti letounu do dvojitých podvozkových noh, a to samozřejmě respektují firmy vyrábějící stavebnice plastikových modelů.Rozdíl mezi podvozkem s jednoduchými a dvojitými podvozkovými nohami je patrný na první pohled. Na obrázcích vidíte "čtvrtky" (modely v měřítku 1:48) Messerschmitt Bf 109E-4, postavené ze stavebnic japonské firmy Tamiya Rozdíl mezi podvozkem s jednoduchými a dvojitými podvozkovými nohami je patrný na první pohled. Na obrázcích vidíte "čtvrtky" (modely v měřítku 1:48) Bristol Beaufighter Mk.VI

Úprava podvozku s dvojitými podvozkovými nohami

Kola podvozků s dvojitými nohami jsou většinou uložena na dvou krátkých čepech, které mají nahradit hřídel. To ale není nejšťastnější řešení, neboť po sestavení se kola na čepech naklánějí do různých poloh a podvozek pak kazí celkový vzhled modelu. To nemluvíme o soutěžních modelech, neboť zde je geometrie modelu posuzována velmi přísně, takže platí nepsaný zákon, že kola soutěžních modelů jsou do podvozkových noh lepena napevno. Úprava dvojitých podvozkových noh je sice trochu komplikovanější, ale rozhodně tím modelu pomůžeme. Nejprve čepy podvozkových noh opatrně odříznete, začistíte řez a rýsovací jehlou vyznačíte středy budoucích otvorů. Oba otvory vyvrtáte, přičemž průměr otvorů a tím i vrtáku musí odpovídat průměru nové osy kola. Rýsovací jehla - skalpel - vrtákLogické by bylo použít k výrobě osy odpovídající polystyrenovou tyčku. Jak jsme si již ale řekli, polystyren má malou pevnost, takže by bylo potřeba použít tyčku o velkém průměru, což by vyvolalo komplikace při vrtání nohy. Navíc by byla velikost hřídele na úkor maketovosti modelu. Proto je lepší vrtat do podvozkových noh co nejmenší průměr, což umožňuje hřídel zhotovená z ocelového drátu. Při montáži podvozku nejprve zasunete hřídel do kola (zmíněný drát), kolo zalepíte a vzniklý celek tlakem prstů nalisujete do otvoru v obou podvozkových nohách. Nyní už jen zatmelíte vnější část otvorů, po zaschnutí tmelu tyto části podvozkových noh vybrousíte a podvozek je připraven k montáži do modelu. Abychom dokončili stať o podvozcích, musíme se ještě zmínit o podvozkových kolech. To ale až v příštím pokračování naší modelářské miniškoly.

Autor

Václav Šorel Kresba Jiří Petráček Reprofoto autor