Mašinka 742-H0

Sdílej
 
Trochu historie

PŘEDLOHA

Předlohou pro model je lokomotiva 742 33-9 ŽSR lokomotivního depa v Trenčianských Teplicích. Model si neklade za cíl kopírovat věrně vzor. Kvůli zjednodušení stavby byly vypuštěny některé detaily (houkačky, brzdové špalky, pískovací zařízení apod.). Také zbarvení je zvoleno ve světlejším odstínu, aby vynikly některé kreslené detaily.

Trochu historie

Foto Václav HoličZačátkem roku 1975 požadovalo bývalé Federální ministerstvo dopravy urychlenou dodávku motorových lokomotiv o výkonu 880 kW. Proto byl v ČKD Praha navržen typ, který vycházel z koncepce sériově vyráběné lokomotivy T 448.0 určené pro vlečkový provoz, ale bez zařízení na elektrické vytápění vlakových souprav. Vznikla tak lehká univerzální lokomotiva s továrním označením 1435 Bo’Bo’880, která byla u ČSD zařazena do provozu jako řada T 466.2 (dnes 742). Začala se vyrábět v roce 1977 (60 kusů), celkem bylo vyrobeno 453 kusů. Základní technické údaje: rozchod - 1435 mm, hmotnost lokomotivy - 64 t, maximální dovolená rychlost - 90 km/h, maximální výkon motoru - 883 kW, maximální otáčky motoru - 1250 ot./min., délka přes nárazníky - 13580 mm, rozvor podvozků - 2400 mm, vzdálenost otočných čepů podvozku - 6700 mm, přenos výkonu - elektrický. Barevné řešení lokomotiv se vyvíjelo. Model přibližně představuje zbarvení používané od roku 1986. V současnosti dochází k rekonstrukcím řady těchto lokomotiv, zejména pro soukromé dopravce. S tím je spojena i změna zbarvení, takže dnes můžeme potkat 742 v různých pestrých nátěrech.

Stavba modelu lokomotivy řady 742

Zábradlí je možné zhotovit dvěma způsoby: Modelovější a těžší verze je spájením jednotlivých částí z tenkého drátku (o průměru 0,5 mm). Jeho stavbu doporučuji jen zkušeným modelářům. Nepovedená montáž totiž úplně zkazí vzhled modelu. Střih na zábradlí je nakreslen spolu s rozměry v návodné kresbě. Připravte si drát a položte ho na pevnou podložku. Po obvodě ho pak ostrým nožem nařízněte a stáhněte izolaci. Smirkovým papírem celý drát očistěte od oxidů, které by znemožnily pájení. Nyní drát ocínujte. Na hrot páječky naberte cín a kalafunu a přiložte na drát. Páječkou budete pojíždět po jeho obvodu. Cílem je vytvořit tenkou lesklou vrstvičku cínu (pokud cín tvoří hrudky nebo se špatně táhne, přidejte kalafunu). Připravte si svislé vzpěry. Jejich styčné plochy vybruste do roviny a ocínujte. Hlavní díl (obvod zábradlí vyrobte z jednoho kusu drátu - tím se vyhnete velkému počtu spojů) připevněte pomocí izolepy na sklo - u krajních svislých vzpěr počítejte s rezervou cca 2 cm na každém konci. Přiletujte svislé vzpěry. Nyní přijde nejtěžší práce, a to umístit vodorovné vzpěry mezi svislé. Vodorovnou vzpěru je možné pájet v celku. Přebytečný cín vybrousíte jehlovými pilníky. Zábradlí natřete šedivou barvou na plastikové modely. Lehčí verze je nakreslení černým lihovým (velice tenkým 0,5 mm) fixem na umělohmotnou průsvitnou fólii. Ta se používá jako obalový materiál (holicí strojky, kalkulačky, různé potravinářské výrobky). Fólii položte a připevněte na obrázek zábradlí. Podle pravítka pečlivě obkreslete tvar. Potom jej vyřízněte modelářským nožem (dolní části podle tečkované čáry). Sekundovým lepidlem zábradlí natupo nalepte na model. Čelní zábradlí je potřeba narýhovat, a to podle svislé čárkované čáry. Další variantní díl je hák a šroubovka. Můžete si zvolit buď papírový díl 42, nebo hák z drátu, díl 47.

Přípravné práce

Mašinka 742-H0Ze špejlí si připravte díly č. 22 - 2x průměr 3mm, délka 7 mm, č. 34 - 4x průměr 2mm, délka 26 mm, č. 45 - 4x průměr 2mm, délka 8 mm. (Díly jsou zakresleny ve vystřihovánce.) Z drátu o průměru 0,5 mm si připravte dva kusy háků - díl 47. Kancelářským papírem podlepte díly č. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 8a, 8b, 19, 20. Kladívkovou čtvrtkou podlepte díly č. 9, 15, 16, 17, 23, 29, 32, 35, 38, 39, kartonem tloušťky 1 mm podlepte díly č. 29a, 30, 31. Kdo se rozhodl pro těžší variantu, nejdříve sestaví zábradlí, pokud se vám nepodaří zábradlí sestavit správně, můžete otvory v dílu 8 upravit (jsou na dílu vyznačeny tečkami černé barvy). Z rubu natřete šedou barvou díly 24, 29, 43 a 44 (po okrajích, v šířce asi 2 mm). Ohybové čary označené ( _________ ) nařízněte z líce a čáry označené ( -.-.-.-.- ) nařízněte z rubu. Na díl 1 si přeneste z rubu úsečky A-A a B-B, na díl 8 úsečky C-C a D-D.

Návod na sestavení

Směr jízdy je pro snadnější orientaci na dílech naznačen červenými šipkami. Mašinka 742-H0Vystřihněte díl 1 a nalepte na něj víka 10, 12, 13, 14, výfuk složený z dílů 15, 16, 17, žaluzie z dílu 9 a víka reflektorů 18, zevnitř vlepte do dílu 1 otvory ventilátorů 11. Po proschnutí díl 1 slepte. Na úsečky dílu 1 A-A a B-B nalepte výztuhy 2 a 3. Do slepeného dílu 1 vlepte díly 4 a 5. Díl 1 zatižte a nechte proschnout. Vystřihněte díl 8, ohněte podle naznačených čar a znovu narovnejte, díl neslepujte. Zpracujte kabinu strojvedoucího 6 a 7. Při slepování dbejte na přesnost, jinak se díly zkroutí. Slepené díly nechte pod lehkou zátěží proschnout. Hotové díly 6 a 7 pečlivě přilepte na vyznačená místa na dílu 1. Pozor na souhlasnou orientaci červených šipek na dílech. Na takto slepené díly bez lepení navlékněte již připravený díl 8, asi 5 mm nad dolní okraj dílu 1. Pokud by byl někde díl "těsný", opatrně ho nůžkami upravte. Nyní můžete přilepit díl 8 k dílu 1, 6, 7. Po proschnutí díl 8 uzavřete z obou stran díly 8a, lepte na úsečky C-C a D-D. Celek postavte na rovnou plochu a nechte proschnout. Nyní je čas na vlepení dlouhého a krátkého bočního zábradlí (platí pro těžší variantu). Zábradlí vsaďte do připravených otvorů, upravte jeho polohu a zevnitř dílu 8 přilepte sekundovým lepidlem. Čelní zábradlí budete lepit až nakonec. Do otvorů v dílu 23 vlepte osy otočných čepů podvozků 22. Musí být kolmo na díl 23. Po zaschnutí nalepte díl 23 zespodu na díly 8 a 8a. Zpracujte díly 19 a 20 - nezapomeňte propíchnout otvory pro hák a nárazníky. Lepte opět velmi pečlivě a slepené díly nechte uschnout pod zátěží. Díly 19 a 20 přilepte zespodu k dílům 1, 4, 5, 8 a 23. Nyní můžete přilepit čelní chlopně dílu 8 z rubu dílu. Na díl 1 přilepte střechu kabiny - díl 24. Z dílů 26, 27, 28 sestavte nádrž na naftu a přilepte na díl 23. Sestavte nárazníky z dílů 45, 40, 41L anebo 41P a hotové nárazníky vlepte do otvorů v dílech 19 a 20 (zešikmení nárazníkové plochy musí být orientováno na střed dílů 19 a 20). čelní zábradlí - 2 kusy + 2 kusy s opačným ohybemZpracujte podvozky. Díly 30 a 31 doporučuji vyřezat ostrým skalpelem nebo modelářským nožem. Díl 31 přilepte na díl 30. Díl 29 ohněte a z rubu na něj, na doraz k horní spojovací části, přilepte slepené díly 30 a 31. Z dílů 35, 36, 37 a 46 slepte kola. Otvory v dílu 30 provlékněte osu dvojkolí 34 a na ni zevnitř podvozku nasuňte kola, orientujte se podle návodné kresby. Z vnějšku dílu 30 osy zajistěte zákolníky 32. Pozor! Nepřilepte osy k podvozku. Osu i kola vycentrujte, nastavte správnou vzdálenost kol a kola k ose přilepte. Podložka 29A slouží nastavení správné výšky osy nárazníků nad temenem kolejnice, která by měla být 12 mm (viz návodná kresba). Podložky 29A nasuňte na osy 22 vlepené v dílu 23 a za ně nasuňte sestavené podvozky. Lokomotivu postavte na kolejnice a změřte výšku osy nárazníků nad temenem kolejnice. Není-li výška v pořádku, buď přidejte další podložku vystřiženou z papíru potřebné tloušťky, nebo podložku 29A nahraďte tenčí podložkou. Pokud nemáte kolejnici v měřítku H0, nahraďte ji např. dvěma krabičkami stejné výšky, které postavíte vedle sebe ve vzdálenosti asi 16 mm. Je-li výška v pořádku, podvozek zevnitř zajistíte dílem 38, který přilepíte k ose 22. Nakonec uzavřete podvozek dílem 39. Stejně budete postupovat i u druhého podvozku. Do vybrání v dílu 8 vlepte schůdky 25. Sestavte pluhy z dílů 43 a 44 a natupo přilepte zespodu k dílům 19 a 20. Zbývá na díly 19 a 20 nalepit hák se šroubovicí 42, nebo do otvoru ve středu dílu vlepit háky 47, a model je hotov. Kdo modeluje zábradlí, dokončí jej montáží čelní části. Pozor! Kratší sloupky budete lepit na čelní přesah dílu 8 natupo. Na závěr můžete model přestříknout lakem. Schéma zábradlí (červenou barvou) Schéma zábradlí (červenou barvou) Schéma zábradlí (červenou barvou)