Mistři, nebo šílenci?

Sdílej
 
Nová sezóna právě startuje SILNIČNÍ MOTOCYKLY Přípravy vrcholí, jezdci počítají tisíce testovacích kilometrů, mechanici dolaďují poslední detaily. Každý chce být na ten den stoprocentně připraven. Sedmého dubna v Japonsku startuje světový šampionát silničních motocyklů, který je druhým nejsledovanějšíM závodem po formuli 1.

Valentino Rossi - loňský mistr světa královské třídyNadcházející ročník je ochucen nepřeberným množstvím novinek. Ty nejpodstatnější se odehrály v nejsilnější kubatuře. Královská třída se nyní bude nazývat Moto GP a střetnou se v ní dvě objemové kategorie: staré známé půllitry a litrové čtyřtakty, dlouho očekávaná novinka. Na ty přešla dobrá polovina závodnického pole včetně Honda Racing Team s Valentino Rossim, loňským mistrem světa. Bude zajímavé sledovat, jak si čtyřtakty povedou v konkurenci se zavedenými motory.

NA SÍTI

O silničních motocyklistech se můžete dozvědět více na internetu. Zde je několik tipů: www.kubasmrz.cz - oficiální stránky Jakuba Smrže www.hules.cz - oficiální stránky Jaroslava Huleše www.moto.cz - český server o motocyklismu www.valentinorossinet.com - oficiální stránky mistra světa Valentina Rossiho (v angličtině)

KDO SE POPERE O TITUL?

Mechanici se nyní zapotí mnohem víc. Čtyřtaktní motory vjedou do své první sezónyPodle všeho Italové Rossi, Capirossi a Brazilec Barros. Obhájce prvenství Rossi osedlá ďábelskou Hondu RCV211V, s níž hned na prvních testech v Malajsii zlepšil rekord okruhu Sepang o celé tři vteřiny. Na první závod se třese i West Honda Pons, jediná soukromá stáj v seriálu. Jejich jezdci Barros a Capirossi už loni úspěšně atakovali přední příčky, letos chtějí vystoupat na samotný vrchol. Zvlášť Capirossi se netají úmysly zaútočit na nejvyšší příčku. Čeká se také, jak si povede Carlos Checa a hlavně Max Biaggi z týmu Yamaha, kterému minulý rok unikl titul jen vinou několika málo chybiček v závěru.

ČESKÉ NADĚJE: SMRŽ A HULEŠ

Příprava závodního stroje začíná dlouho před zahájením sezóny. Osobním mechanikem Jakuba Smrže je jeho otecI letos můžeme mačkat palce dvěma českým závodníkům: Jakubu Smržovi (18) a Jaroslavu Hulešovi (27). Oba se opět představí v nejslabší kategorii do 125 ccm, ovšem s výrazným povýšením. Smrž pojede na vylepšené hondě, Huleš z ní přešel na aprilii, dokonce tovární. Loňská sezóna byla pro Jakuba premiérová, na okruhu se teprve rozkoukával. Přesto urazil pořádný kus cesty a skončil sedmnáctý. Nyní se chce dostat do první desítky a pozor - nadcházející sezónu bere jako odrazový můstek a hodlá vystoupat o třídu výš, do dvěstěpadesátek. Bude to jistě náročné, už proto, že Kuba bude na jaře maturovat na gymnáziu v Českých Budějovicích. Zlom v kariéře čeká i dalšího Jihočecha Jaroslava Huleše, loni patnáctého v pořadí. Po letech planých příslibů se mu naskytla životní šance: poprvé osedlá tovární motocykl Aprilia. Ostřílený motorkář během testování přiznal, že si u italského stroje musel zvyknout na mnoho novinek, např. na suchou spojku, která vyžaduje absolutní přesnost při startu, na rozdíl od hondy, jejíž olejová spojka nějakou tu chybičku odpustila. S motorkou už se ale čtyřnásobný mistr republiky skamarádil a dosahuje o vteřinu rychlejších časů než v minulém roce s hondou.

KATJU UŽ NEUVIDÍTE

Teprve osmnáctiletý Jakub Smrž je naším největším favoritem v závodech silničních motocyklů. Letos plánuje přechod do vyšší kubatury - dvěstěpadesátek Teprve osmnáctiletý Jakub Smrž je naším největším favoritem v závodech silničních motocyklů. Letos plánuje přechod do vyšší kubatury - dvěstěpadesátek Příznivci motosportu se budou muset minimálně pro letošek rozloučit s jedi-nou ženou v seriálu mistrovství světa Katjou Pönsgenová, závodnicí ve třídě do 250 ccm. Důvod je prostý, nenašel se sponzor, který by jí zabezpečil dostatek finančních prostředků. S kým naopak mohou určitě počítat, je Australan Garry Mc Coy. Úspěšně doléčil nadvakrát zlomenou nohu, která ho vyřadila z loňské sezóny, a stihne už první závod v Suzuce. Ve druhé polovině sezóny se v poli jezdců objeví i hvězda první velikosti Němec Ralf Waldmann a také Španěl Cardoso, které angažoval nováček šampionátu, výrobce motocyklů MZ. Do té doby budou své nové stroje testovat. Blížící se sezóna znamená návrat na závodní okruhy pro dvojnásobného mistra světa ve třídě do 250 ccm (1983 a 1986) Venezuelana Carlose Lavada. Nikoli v roli jezdce, nýbrž ve funkci manažera svého jednadvacetiletého synovce Juana Carlose, který se věnuje závodění v Evropě.

PŘIJĎTE FANDIT

Jeden závod mistrovského seriálu se uskuteční v také v Brně, již tradičně na Masarykově okruhu. 25. srpna tam můžete přijít povzbudit naše závodníky, nebo na vlastní oči zhlédnout kumšt těch nejlepších ze zahraničních stájí. Podrobnosti naleznete na www.automotodrombrno.cz. Český jezdec Jaroslav Huleš mění letos závodní stroj. S motocyklem Honda, na němž odjel předchozí sezónu. Již na nové motorce Aprilia.

SEZÓNA 2002: VÝBĚR

KDY A KDE?

7. dubna Japonsko (Suzuka) 19. května Francie (Le Mans) 2. června Itálie (Mugello) 29. června Nizozemsko (Assen) 21. července Německo (Sachsenring) 25. srpna Česko (Brno) 27. října Španělsko (Valencie)

Autor

Radek Lain