Střemhlav do útoku

Sdílej
 
Dvoumístný střemhlavý bombardér Junkers Ju 87 Stuka byl jedním z německých trumfů na počátku druhé světové války. Němečtí piloti se vrhali střemhlav na nepřátelské cíle a díky tomu, že na cíl mířili celým letounem, málokdy ho minuli.

Dvoumístný střemhlavý bombardér Junkers Ju 87 Stuka byl jedním z německých trumfů na počátku druhé světové války. Němečtí piloti se vrhali střemhlav na nepřátelské cíle a díky tomu, že na cíl mířili celým letounem, málokdy ho minuli.

Foto
Aby byl efekt náletu ještě výraznější, měli na letounech namontovány sirény, které se "rozječely" s intenzitou závisející na zvyšující se rychlosti letu. Jestliže byla tato taktika účinná v Polsku, ve Francii a zpočátku i na východní frontě, naprosto selhala v bitvě o Británii i na pozdějších bojištích. Obsluha spojeneckých protiletadlových kulometů měla daleko pevnější nervy a neprchla od své zbraně při pohledu na útočící bombardéry. Ty totiž byly i snadno zaměřitelným terčem. Navíc stuky byly proti stíhačům pomalé, takže bez vlastního stíhacího doprovodu utrpěly značné ztráty.
M O D E LY
Plastikové modely bombardéru Junkers Ju 87 B jsou příkladem rozšiřující se mezinárodní spolupráce. Dvě novinky firmy Revell z kolekce plastikových modelů roku 2001 totiž mají kořeny v Itálii a v Japonsku. "Dvaasedmdesátina" (model v měřítku 1:72) je vyrobena z lisovacích forem italské firmy Italeri, "čtvrtka" (model v měřítku 1:48) je zase lisována z forem firmy Hasegawa. Následující hodnocení platí pro stavebnice, které produkuje firma Revell, neboť Italeri ani Hasegawu jsem neměl k dispozici. Co do kvality výlisků ale musí být hodnocení stejné, lišit se mohou jen obtisky.

1:72
Ze stavebnice lze postavit model Junkersu Ju 87 B-2, což byla u skutečných letounů vylepšená sériová verze pro náklad 1000 kg pum. Obtiskový arch umožňuje stavbu modelu letounu, který sloužil na východní frontě u 2.StG.2. Druhou možností je model Junkersu Ju 87 R-2, což byla dálková verze Ju 87 B s většími palivovými nádržemi, určená k boji s hladinovými plavidly nebo ke službě nad pouští. Toto provedení také skýtá obtiskový arch (3.StG.1 - severní Afrika). V obou případech se jedná o kvalitní výlisky, takže sestavený model plně zapadá do poslední série "memory dvaasedmdesátin" firmy Revell. Negativní rytí, kokpit na úrovni nejlepších "dvaasedmdesátin", vypracované vztlakové klapky a brzdicí štíty, dobrá "skla", to jsou základní znaky této stavebnice.

Junkers Ju 87 B-2/R-2 Stuka
Měřítko: 1:72
Počet dílů: 75
Rozpětí: 192 mm
Výrobce: Revell
Obtížnost stavby: l l l l l l

Junkers Ju 87 B Stuka
Měřítko: 1:72
Počet dílů: 75
Rozpětí: 192 mm
Výrobce: Italeri
Obtížnost stavby: l l l l l l

1:48
Přečetl jsem si hodnocení "dvaasedmdesátinových" výlisků stuky a soudím, že jsem měl trochu "brzdit". Bude totiž velmi obtížné popsat stavebnici "čtvrtkovou". Ostatně japonský původ tohoto kitu mluví za hodně. Výlisek spodní části křídla, který nelze hodnotit jinak než jako skvělý, trup s členitými výlisky bočních panelů, vlastní kokpit s propracovaným přístrojovým panelem a stanovištěm střelce, čtyřdílný překryt pilotního prostoru, motorová část, která přímo vybízí k zástavbě osmačtyřicetkrát zmenšeného motoru Jumo 211. Vše samozřejmě v kitařské kvalitě začátku nového tisíciletí. Obtiskový arch umožňuje stavbu Ju 87 B-2 v pouštním provedení, v jakém sloužil u 6.StG.2 v Libyi (1941), nebo Ju 87 B-2 3.StG.77 ze základny v Argosu - taktéž rok 1941.

Junkers Ju 87 B-2/R-2 Stuka
Měřítko: 1:48
Počet dílů: 105
Rozpětí: 286 mm
Výrobce: Revell
Obtížnost stavby: l l l l l l

Junkers Ju 87 B Stuka
Měřítko: 1:48
Počet dílů: 105
Rozpětí: 286 mm
Výrobce: Hasegawa
Obtížnost stavby: l l l l l l