Auta z roku dva

Sdílej
 
Odvaha automobilek vyrábět modely futuristického vzhledu roste. Důkazem toho jsou studie automobilů a nové modely pro rok 2003 představené na světovém autosalonu číslo jedna, který se tradičně koná na podzim ve francouzské metropoli. Přinášíme vám ohlédnutí za letošním Pařížským autosalonem, abychom zrekapitulovali, co automobilový průmysl v nastávajícím roce čeká.

Odvaha automobilek vyrábět modely futuristického vzhledu roste. Důkazem toho jsou studie automobilů a nové modely pro rok 2003 představené na světovém autosalonu číslo jedna, který se tradičně koná na podzim ve francouzské metropoli. Přinášíme vám ohlédnutí za letošním Pařížským autosalonem, abychom zrekapitulovali, co automobilový průmysl v nastávajícím roce čeká.

Foto
Pro koupi osobního vozidla tzv. segmentu B, tedy automobilu kratšího než čtyři metry, se u nás rozhodují přibližně tři čtvrtiny zákazníků. V ekonomicky bohatších zemích hraje ovšem stěžejní roli kategorie o třídu vyšší - tzv. nižší střední třída. Přesto velcí světoví výrobci posunuli úroveň malých automobilů nebývale vysoko. Někteří se snaží v rámci stejné kategorie nabídnout "kus auta navíc". Posunují svá auta směrem k vyšší kategorii a tak je hranice mezi jednotlivými automobilovými třídami stále méně zřetelná. V každém případě je patrný trend hledání vnitřního prostoru automobilu ve výšce. Konzervativní značky, jako například Škoda Auto či Volkswagen, jakoby vyčkávají, až tato móda pomine. Otázkou je, zda je to skutečně pouze móda, či nezbytnost daná stále se zmenšujícím prostorem na silnicích. Osobní vozidla lze jen stěží donekonečna prodlužovat či rozšiřovat. Od moderního automobilu přesto motoristé očekávají vysoký komfort, který je přímo závislý na velikosti vnitřního prostoru.

FotoANI NÍZKÁ, ANI VYSOKÁ
Výrobci automobilů se snaží nabídnout alespoň něco z přepychového pohodlí velkých vozů pro bohaté i těm chudším, kteří si zatím našetřili pouze na "malé autíčko". Snaží se auta jakoby nafouknout a prostor zákonitě nacházejí ve výšce. Vznikají tak vozidla na pomezí klasických automobilů a velkoprostorových vozů - polovysoká auta. Když Peugeot představil model 307 ve verzích kombi a SW (výška 151 cm) či Mitsubishi již dříve model Space Star (výška 152 cm), nemohli se odborníci shodnout na tom, kam je zařadit. U velkoprostorových vozů jsme zvyklí na výšku od 160 cm výše, klasická auta si vystačí se 145 cm iméně. Polovysoké auto je termín neoficiální, ale přesto značně výstižný.

LUXUSNÍ A ÚSPORNÉ
V Paříži představená Mazda 2 je dlouhá pouze 3,93 m, ale výškou 1,54 m míří výš než pouze do segmentu B (první mazda vyráběná v Evropě). Mazda 2 dostane pod kapotu mj. nový úsporný turbodiesel o objemu 1,4 l (výkon 50 kW/68) s technikou Common Rail, který společně vyvinul Peugeot a Ford. Tato vpravdě převratná pohonná jednotka o sobě dává
Foto
vědět například ve Fordově fiestě. Ta s ním dokáže jet rychlostí až 180 km/h a přitom si při běžné jízdě vystačí s méně než čtyřmi litry nafty na 100 km! Další novinkou v tomto nově se tvořícím segmentu, avšak celkově větší, je kombi Fiat Stilo SW, které vychází z ostřejších rysů svého základního modelu Stilo a na výšku měří 155 cm. Domácí Renault představil odvážný Megane II, jehož záď již známe z futuristických modelů Avantime a Velsatis.

STŘEDNÍ TŘÍDA
Segment vysokých pětimístných automobilů s cenou výrazně pod půl milionu korun je stále lákavější. Opel představil merivu (výška 162 cm), která sice neuveze sedm cestujících jako větší zafira, ale zato je pohlednější a také cenově by měla být přístupnější. V plném obsazení slibuje 490 litrů zavazadlového prostoru. Přitom je dlouhá jen 4,04 m, tedy jen o "chloupek" delší než například Škoda Fabia. Ve výškách se pohybuje také koncept Space Liner, velkoprostorový vůz od Mitsubishi, které hodlá tímto hodně futuristickým modelem změnit všední image posledních let. Ke španělskému Seatu patří sportovní švih. Z již dříve představené ibizy se narodila klasická tříprostorová cordoba s kufrem jako hrom. Nová verze se od staré na první pohled zvětšila ve všech směrech a velikostí připomíná model Toledo stejné značky.

Foto
NA SPORTOVNÍ NOTU
Francouzský Peugeot navázal na originální sportovní vůz 206 CC modelem 307 CC, který opět slučuje výhody kupé a kabrioletu. Proměna spočívající v důmyslném schování střechy do "kufru" zmáčknutím tlačítka trvá přibližně půl minuty. Peugeot navíc láká milovníky vyšších rychlostí modely 206 RC a v luxusním balením 607 Pescarolo (jméno dostal vůz po legendárním vítězi Le Mans). Sportovně vypadá také studie Sésame. Když otevře posuvné dveře, vidíme, že vysoký a krátký peugeot nemusí mít k definitivní podobě malého MPV (velkoprostorový vůz) daleko. Také nový partner, ostatně i jeho dvojče Citroen Berlingo, vypadá o mnoho dravěji než umírněné polododávky minulé generace. Se sportem to myslí vážně iChrysler, který svůj retro model PT Cruiser přeladil hned dvakrát. Poprvé na kabriolet, podruhé ve variabilní California Cruiser, zatím jako koncept.

TERÉNNÍ VOZY
Sportovat lze s autem i v terénu, do něhož se pouští nově i Volkswagen modelem Touareg. Karoserie typu kombi na "vysokých nohách" míří do segmentu luxusních SUV (sportovně užitkové vozy). Touareg na rozdíl od mnohých "měkkých" SUV nabídne terénní redukci. A také desetiválcový motor TDI o objemu pěti litrů! Pravým "off roadem" je tradičně Toyota Land Cruiser, která v mnoha předchozích generacích prokázala tvrdé terénní schopnosti. Změna designu u Land Cruiseru 90 nepůsobí nijak revolučně, i když příklon k větší agresivitě je patrný.

RYCHLÁ KOLA
Automobilovému sportu nejvyšší kategorie vládne bezkonkurenčně italské Ferrari. Model Enzo, nazvaný po zakladateli značky, je vozem hodným svého jména. Jedná se vlastně o kapotovanou formuli 1. Výkon dvanáctiválce 660 koní! Maximální rychlost 350 km/h! Zrychlení z nuly na sto za 3,65 vteřiny donedávna vykazovaly jen špičkové vozy formule 1. V Maranellu vyrobí pouze 349 kusů Ferrari Enzo a cena v přepočtu na české koruny dosáhne částky 20 milionů! Přísně výběrovou záležitostí je také Maybach. Historické jméno použil DaimlerChrysler pro znovuzrození značky, která má uspokojit zákazníky, pro něž není limuzína Mercedes-Benz třídy S dost dobrá! Proti luxusu překonávajícímu legendární Rolls-Royce je Volkswagen Touareg skutečně lidovým vozem.