Litr na sto

Sdílej
 
Automobilky se v posledních letech předhánějí v tom, kdo nabídne zákazníkům co nejekonomičtější vůz. spotřeba tří a půl litu nafty na sto kilometrů není dnes již u malých městských aut žádnou raritou. Všem výrobcům automobilů ovšem vytřel zrak německý Volkswagen, když letos na jaře představil vůz, který na sto kilometrů spolkne pouhý litr nafty.

Automobilky se v posledních letech předhánějí v tom, kdo nabídne zákazníkům co nejekonomičtější vůz. spotřeba tří a půl litu nafty na sto kilometrů není dnes již u malých městských aut žádnou raritou. Všem výrobcům automobilů ovšem vytřel zrak německý Volkswagen, když letos na jaře představil vůz, který na sto kilometrů spolkne pouhý litr nafty.
Pro vaši představu je sto kilometrů vzdálenost zhruba z Prahy do Plzně a tato cesta by vás s jednolitrovým autíčkem vyšla na 22 korun. Vůz je vyroben tak, aby měl co nejmenší hmotnost, co nejlepší aerodynamické vlastnosti a samozřejmě musí mít i speciální motor.

Foto
1L
Vůz se jmenuje jednoduše Jednolitrové auto a na zádi má označení 1L. Byl vyroben pouhý jeden kus a s další výrobou se ani nepočítá. Auto by bylo kvůli použití speciálních materiálů a technologií natolik drahé, že by se jeho sériová výroba nevyplatila. Jednolitrové auto bylo vyrobeno zkrátka jen proto, aby konkurence viděla, čeho je Volkswagen schopen. Přesto má tento jediný vůz platný technický průkaz a poznávací značku, takže může bez problémů do běžného provozu. Samozřejmostí jsou bezpečnostní pásy a nechybí ani airbag. Tvar vozu na první pohled připomíná závodní bob. Je nízký 111 cm, štíhlý 125 cm a dlouhý 365 cm. Má čtyři kola a vpředu ivzadu dvojici světel. Karoserie je vyrobena z uhlíkových vláken a není lakovaná, protože lak by pro vůz znamenal zbytečnou zátěž.

MALÝ MOTOR
Na dvojčlennou posádku čekají sedadla trubkové konstrukce z lehkých slitin potažené síťkou, která jsou umístěna za sebou. Druhé sedadlo je spíš na ozdobu, protože dospělý člověk se na něm musí pořádně krčit. Řidič má k dispozici klasický volant a dva pedály (vůz má automatickou šestistupňovou převodovku). Za sedadlem spolujezdce je uložen jednoválcový dieselový motor o objemu 299 ccm a výkonu 6,3 kW, který může auto o celkové hmotnost 290 kg hnát rychlostí až 120 km/h. V zadním prostoru byste našli i nádrž o objemu 6,5 litru.

VÝZVA DO BUDOUCNA
I když jednolitrový volkswagen na silnicích běžně jezdit nebude, je jasnou výzvou pro automobilové vývojáře a důkazem, že taková úspora pohonných hmot je technicky možná. Uvidíme za pár let, jaká bude odpověď konkurence.