Abeceda zajímavostí

Sdílej
 
Vesmírnou loď nebo spíše talíř UFO připomíná kuriózní kabina visuté lanovky, která vyváží turisty ze švýcarského lyžařského střediska Titlis na Andělskou horu. Kabina s panoramatickými okny se při jízdě rychlostí 36 km/h pomalu otáčí kolem svislé osy a umožňuje až osmdesáti cestujícím vychutnávat pohledy na horské hřebeny z několika stran.

LANOVKA JAKO UFO

Foto
Vesmírnou loď nebo spíše talíř UFO připomíná kuriózní kabina visuté lanovky, která vyváží turisty ze švýcarského lyžařského střediska Titlis na Andělskou horu. Kabina s panoramatickými okny se při jízdě rychlostí 36 km/h pomalu otáčí kolem svislé osy a umožňuje až osmdesáti cestujícím vychutnávat pohledy na horské hřebeny z několika stran.
Největší radost to dělá zejména těm, co fotografují nebo točí video. Čočkovitý tvar kabiny má tak příznivé aerodynamické vlastnosti, že dovoluje jízdu i při náporech vichru, kdy jiné lanovky musejí z bezpečnostních důvodů zastavit provoz. Za povšimnutí stojí i to, že Rotair, jak je lanovka v Titlisu pokřtěna, jezdí nikoliv po jednom, ale po páru souběžných nosných lan svými 36 malými koly v závěsu s automatickou havarijní brzdou. Ta by ji bezpečně udržela na prudkém sklonu lanových "kolejí" v případě, že by došlo k přetržení tažného lana.
iJT

MEDÚZY V JAPONSKU

U japonských břehů se v nebývalé míře objevily gigantické medúzy. Medúza Stomolophus nomurai je bezmála metr široká, váží sto padesát kilogramů a může vyrůst až do délky čtyř a půl metru. V japonských vodách jsou tyto medúzy známé od roku 1920, takové množství, jaké je jich ale k vidění nyní, rybáři nepamatují od roku 1958. Nikdo si není jistý, čím bylo nynější přemnožení medúz způsobeno, ale uvažuje se o tom, že by příčina mohla souviset s netradičně vysokými teplotami moře. Jed v jejich chapadlech není pro člověka smrtelný, nikoliv však pro mořské živočichy, jejichž počty by mohly být při abnormálním přemnožení medúz v japonských vodách ohroženy.
-daš

SPÍCÍ MIKROORGANISMY

Předlouhý zimní spánek měly bakterie, které vědci vydolovali z více než kilometr silné ledové vrstvy antarktického jezera. Bakterie staré 2800 let se po rozmrazení probudily znovu k životu, vědu ovšem zajímá něco jiného - podmínky v jezeře srovnávají s podmínkami na Marsu, pod jehož ledovou krustou by teoreticky mohly přežívat podobné organismy. Zajímavé je ale i to, že zmíněné pozemské jezero toho patrně ukrývá mnohem víc - vědci nicméně s průzkumy větší hloubky zatím váhají. Druhá zajímavost z miniaturního světa se týká mikrobů, kteří byli na rozdíl od antarktických bakterií nalezeni čtyřicet kilometrů nad povrchem Země. I oni byli v laboratoři přivedeni zpět k životu, ovšem po pouhých dvou letech. Z výšky na zem je přinesl meteorologický balon, který sbíral vzorky vysoko nad Indií. Jak se tyto mikroorganismy dostaly tak vysoko? Pocházejí ze Země, nebo z vesmíru? Druhá možnost souvisí s teorií, že drobné formy života mohou vesmírem cestovat na kometách či meteoritech, není ovšem vyloučeno, že mikroorganismy vklouzly mezi vzorky už na zemi.
-daš

MRTVÝ MOZEK

Naše staré kamarády nehodíme do smetí, zpívá se v jedné písničce. Pod stejným heslem se vědci rozhodli neházet do starého železa ani lidský mozek. Po smrti člověka se totiž snaží udržovat mozek "naživu", díky čemuž mohou prozkoumávat vliv chemických látek (jako jsou nové léky) nikoliv jen na samostatných buňkách, jako tomu bylo doposud, ale na celých neuronových sítích. Přesto stále převažuje testování samotných nervových buněk, jelikož je nemožné udržet větší část mozku naživu déle než několik hodin. Novinkou je vynález určitého "čipu", do něhož jsou vloženy desítky tisíc vzájemně propojených mozkových buněk, prozatím hlodavců - a takový čip už může fungovat i několik týdnů. Od tohoto troufalého experimentování vědci očekávají, že by mohli nalézt lék na nemoci, jako je Alzheimerova choroba nebo schizofrenie.
-daš

AERODYNAMICKÝ KAMION

Jako vystřižený z bondovky působí prototyp tahače návěsů Iveco, pod jehož designem je podepsán slavný italsko-německý návrhář Colani. V aerodynamickém tunelu vypiplané čelo a také úplné zakrytí kol návěsu zmenšilo odpor vzduchu proti klasickému tvaru kamionů téměř o 40 %. Automobil s převislým panoramatickým oknem, zaručujícím skvělý výhled při manévrování, je poháněn turbodieselem o obsahu 12,7 litru a výkonu 280 kW. Segmentový rám návěsu je protažen k vozovce a nechává mezeru sotva 30 cm vysokou. Kromě snížení odporu vzduchu to má několik dalších předností. Zvyšuje se bezpečnost osobních automobilů, které se při kolizích na dálnici často dostávají pod kamiony, a při dešti nevytvářejí kola neproniknutelnou spršku, ohrožující ostatní řidiče.
iJT

HŘBITOV MOBILŮ

Mobilních telefonů je na světě tolik, že už konečně někdo začal přemýšlet o jejich recyklaci. Výrobci mobilů, jako Nokia, Siemens a Ericsson, uzavřeli dohodu, která je zavazuje k uzpůsobení jejich výrobků tak, aby byly jednodušeji recyklovatelné a současně aby firmy informovaly své zákazníky o tom, jak naložit se starým mobilem. Podle propočtů Evropské unie se jen v anglických domácnostech povaluje patnáct milionů nefunkčních mobilů, protože lidé zkrátka nevědí, kam - a jestli vůbec - je mají vyhodit. Evropská unie uvedla v platnost nařízení, podle kterého se všichni výrobci spotřební elektroniky musejí postarat i o recyklaci svých produktů. V současné době se totiž v Evropě recykluje pouhých deset procent videopřehrávačů, televizorů, ledniček a dalších přístrojů. Zbytek končí na hromadách odpadků.
-daš

KOLIK ŘEČÍ UMÍŠ, TOLIKRÁT JSI OPICÍ

Už jste asi slyšeli o opicích, které s lidmi komunikují pomocí znakové řeči, šimpanz (konkrétně šimpanz trpasličí) Kanzi je ovšem první opice, která se začíná vyjadřovat ústně. Kanzi vyrostl v prostředí atlantské univerzity, a jelikož se mu vědci věnují už od mládí, rozumí dnes kromě symbolů i několika frázím mluvené angličtiny, jako "Chceš banán?" nebo "Vylez z klece". To, že se Kanzi nyní vyjadřuje ústně, sice neznamená, že by skutečně hovořil, vydává ale zvuky, jejichž smysl je v různých situacích stejný. Konkrétně se jedná o čtyři zvuky, které byly po desítkách hodin sledování definovány jako označující "banán", "hroznové víno", "džus" a "ano".
-daš

ARMÁDNÍ SENDVIČE

Představte si válečnou bitvu. Vidíte vojáky, explodující granáty, prázdné nábojnice svištící vzduchem, ale přemýšlíte o jídle? Jak se vlastně vojáci v takových situacích stravují? Obtížně. Usnadnit se jim to snaží vědci, kteří pro armádní účely vyrábějí nové koncentrované výživné pokrmy. Ty by měly ve velmi nehostinných podmínkách (ať už jde o pouštní vedro nebo tropické vlhko) vydržet až tři roky, a to bez chlazení. Výsledkem několikaletého, kulinářsky-chemického vývoje jsou zatím dva kapesní sendviče s kuřecí a feferonkovou příchutí. Tato vojenská přesnídávka se ale dostane na válečná pole nejdříve v roce 2006, jelikož je zapotřebí ještě mnoha testů, zaručujících její spolehlivost a stravitelnost. Ta je hlavní, protože kapesní sendvič rozhodně nevypadá jako ten na obrázku.
-daš