Luxus v oblacích

Sdílej
 
Státníkům a bohatým lidem jsou určena proudová obchodní letadla, zvaná též anglicky biz-jety. Na jejich luxusně zařízených palubách je komfortní a rychlé cestování po světě skutečným zážitkem.

Svět zná proudová obchodní letadla prakticky již více než čtyři desetiletí. První typy, jako např. americký Rockwell Sabreliner nebo Lockheed JetStar, se na obloze objevily koncem padesátých let minulého století. V dalším desetiletí zažila tato kategorie letadel bouřlivý rozmach, když do ní vstoupili evropští výrobci - francouzský Dassault (nyní člen západoevropské korporace EADS) se svou populární modelovou řadou Mystére/Falcon a britský Hawker (dnes již neexistuje) se sérií strojů HS-125. V dalších letech se k nim přidaly americké firmy Cessna, Gulfstream, Raytheon a v neposlední řadě též Learjet a Canadair (dnes součásti obří mezinárodní korporace Bombardier).

SYMBOL ÚSPĚCHU

Biz-jety ovšem nejsou jen hračkou pro bohaté. Právě naopak. Od

Foto
padesátých let 20. století se začala prudce rozvíjet mezifiremní spolupráce na mezinárodní úrovni, a tak představitelé velkých korporací potřebovali vhodný dopravní prostředek pro spojení se svými obchodními partnery. Automobily ani vlaky nedokázaly vždy splnit jejich vysoké nároky na rychlost a pohodlí cestování. A nejen to, ani běžná dopravní letadla nebyla a dodnes nejsou vždy optimálním řešením. Proč? Mnohdy jsou letenky vyprodány, často do cíle nevede přímá linka, a je tedy nezbytné přestupovat. Cestování na dlouhé vzdálenosti je únavné a k tomu všemu se přiřadil další neblahý faktor - obava z teroristického útoku. Nic z toho majiteli proudového obchodního letadla nehrozí. Na cestách zbytečně nemarní čas, navíc může při letu odpočívat či pracovat. A co víc, používání či dokonce vlastnictví biz-jetu se dodnes považuje také za jeden z nejvýznamnějších symbolů úspěšnosti. Pořizovací ceny těchto letadel se pohybují mezi 5 až 50 miliony amerických dolarů a ani provozní náklady nejsou zanedbatelné. Proto v seznamu majitelů najdete zpravidla velké průmyslové korporace, které takové stroje používají k přepravě členů vrcholového managementu. Proudové obchodní stroje dále slouží vládním činitelům mnoha zemí včetně naší republiky. A také velmi movitým lidem, mezi kterými nechybějí známí herci, zpěváci a sportovci. Zoufat si však nemusí ani ti, kteří neoplývají velkým bohatstvím. Mohou si totiž biz-jet pronajmout u některé z malých specializovaných leteckých společností, byť zpravidla jen na pár dní.

POHODLÍ PŘEDEVŠÍM

Jak vypadá paluba proudového obchodního letadla? Odpověď vám zprostředkuje nahlédnutí na palubu jednoho z nejluxusnějších, nejvýkonnějších a samozřejmě také nejdražších biz-jetů dneška: Gulfstreamu V. Poté, co vystoupáte po schodech zabudovaných ve vstupních dveřích, ocitnete se v předsíni. Naleznete tam bufet, šatnu, toaletu a také místo pro odpočinek pilotů při dlouhých letech. Za přepážkou se pak rozkládá tzv. konferenční sekce vybavená stolky a pohodlnými klubovkami. Právě tam cestující za letu spřádají obchodní plány či jen tak odpočívají, přičemž jim jistě přijde vhod sklenka něčeho ostřejšího z dobře zásobeného palubního baru. Další sekce, oddělená přepážkou, je vyhrazena doprovodu - buď specialistům, či osobním strážcům. Zadní část kabiny obsahuje hlavní bufet a toaletu se sprchou, na které navazuje ještě objemný prostor pro zavazadla. Není snad nutné připomínat, že vše je luxusně provedeno, obložení ušlechtilým dřevem a čalounění vybranou jakostní kůží je u takového biz-jetu samozřejmostí. O perfektní architektonické ztvárnění interiéru se totiž starají specializovaná studia, která vše připraví podle vkusu a pochopitelně též konta zákazníka.

PO TECHNICKÉ STRÁNCE

Z technického pohledu je Gulfstream V, podobně jako drtivá většina biz-jetů, dolnoplošník se šípovým křídlem o rozpětí 28,5 m, opatřený na
Foto
koncích winglety. Poměrně štíhlý trup se zahrocenou přídí má délku 29,4 m. Jedním z dalších charakteristických znaků tohoto stroje jsou ocasní plochy ve tvaru T, ve výbavě nechybí ani hydraulicky zatahovaný podvozek příďového typu. A pohon? Pro špičkový Gulfstream V konstruktéři vybrali dva moderní výkonné a přitom úsporné i ekologicky velmi ohleduplné dvouproudové motory Rolls-Royce BR-710, vyvinuté ve spolupráci s německou firmou BMW. Jsou umístěny na pylonech po bocích zadní části trupu před ocasními plochami. Každý z agregátů poskytuje největší tah 65,5 kN. A tak není divu, že se letoun může pochlubit také vynikajícími letovými výkony. Poklonu si zaslouží především ultravelký dolet 12 050 km. Kokpit, v němž se v řízení střídají dva piloti, již neobsahuje klasické ručičkové "budíky", nýbrž barevné grafické displeje.

JE Z ČEHO VYBÍRAT

Gulfstream V je skutečným skvostem mezi biz-jety a vyrovná se mu pouze Bombardier Global Express. Oba typy dominují třídě Global, do které je vstupenkou dolet více než 8000 km. Dalšími členy této elitní společnosti jsou Dassault Falcon 900EX a Gulfstream IV-SP. Zájemci o kratší lety sáhnou po Canadairu Challenger 604 nebo Dassaultu Falcon 2000 z třídy velkých biz-jetů. Tyto stroje mají stejně jako "globály" kabinu až pro 19 cestujících. Hodně komfortu poskytují také letouny střední a vyšší střední třídy, jako jsou kupříkladu Cessna Citation X, Dassault Falcon 50EX či Learjet 60. Vyznačují se doletem 4500 km a přepravní kapacitou 8 či 14 osob. Menší firmy si mohou pořídit lehké biz-jety či stroje nižší střední třídy. Jsou samozřejmě levnější než jejich větší sourozenci a pohodlně přepraví 5 až 11 osob na vzdálenost 3500 km. Jejich představiteli jsou Cessna Citation Excel a Learjet 45.

KAM SMĚŘUJE VÝVOJ

Během devadesátých let se mezi proudovými obchodními letadly vytvořila další třída: obří biz-jety Business-Jetliner, odvozené z moderních dopravních letadel. Prvními "vlaštovkami" jsou Airbus Corporate Jetliner a Boeing Business Jet pro 50, respektive 63 cestujících. Časem se jistě objeví také nadzvuková obchodní letadla. V devadesátých letech spatřila světlo světa řada slibných projektů s cestovní rychlostí až M = 2. Tyto ambiciózní programy bohužel záhy "usnuly" pro nedostatečný počet zájemců.

BIZ-JET DO KAŽDÉ RODINY?
Na vzestupu je dnes vývoj nejlehčích biz-jetů, které mají být finančně přístupné co největšímu okruhu zájemců. V posledních letech se jimi zabývá řada výrobců, avšak technický vývoj takových strojů není jednoduchý. Proto jsou na trhu zatím typy Cessna CitationJet, Raytheon Premier 1 a SinoSwearingen SJ-30-2.