Celek a detail

Sdílej
 
K tomu, aby se z člověka s fotoaparátem stal fotograf hodný toho jména, nestačí pouze mačkat spoušť. Je nezbytné učit se dívat a snažit se rozpoznat, co je pro vaši fotografii podstatné a co naopak ruší a zbytečně odpoutává pozornost od vašeho záměru. Každému, kdo vážně usiluje o zlepšení svého fotografického vidění, se časem stane, že se na svět kolem sebe začne dívat jinak než ostatní.

K tomu, aby se z člověka s fotoaparátem stal fotograf hodný toho jména, nestačí pouze mačkat spoušť. Je nezbytné učit se dívat a snažit se rozpoznat, co je pro vaši fotografii podstatné a co naopak ruší a zbytečně odpoutává pozornost od vašeho záměru. Každému, kdo vážně usiluje o zlepšení svého fotografického vidění, se časem stane, že se na svět kolem sebe začne dívat jinak než ostatní.
Začne prostor před sebou "krájet" do obdélníků a nazírat ho jakoby skrz hledáček fotoaparátu. Činí-li tak i v okamžiku, kdy u sebe aparát nemá, lze říci, že nastoupil cestu, na jejímž konci by mohl být dobrý fotograf.

JDĚTE BLÍŽ

Foto
Zdánlivě nezajímavé prostředí vypadá mnohdy všedně jenom proto, že ho pozorujete z nevhodné vzdálenosti. Na okamžik se zastavte, rozhlédněte se, zvolte směr a udělejte si fotografii celkové scenérie. Poté se v oblasti vymezené hledáčkem vašeho fotoaparátu pokuste najít zajímavý detail a vyfotografovat ho zblízka. Možná jste ho viděli už z dálky, možná ho teprve objevíte při následném podrobnějším zkoumání. Druhá možnost je částečně skryta ve výroku fotografa Roberta Capy: "Nejsou-li vaše fotografie dobré, nebyl jste dost blízko." Zkuste si vzít své již hotové fotografie a snažte se v nich objevit zajímavý detail, který jste předtím neviděli. Když se vám to podaří, zakryjte pomocí proužků papíru zbytek fotografie a získáte tak výřez - přesnější představu o motivu, který byl před vámi, ale který jste na první pohled přehlédli.

DOPORUČENÍ

Při hledání vhodného záběru je dobré si uvědomit, že každý objektiv snímá scénu před sebou v jiném (v případě zoomů dokonce proměnlivém) úhlu. Vlastnit fotoaparát s pevným ohniskem se může paradoxně ukázat jako přednost, protože toto omezení vás přivede k pochopení některých zákonitostí přímočařeji než v případě ohniska proměnlivého. Musíte se zkrátka naučit počítat s tím, jaký výřez reality objektiv z místa, které jste si pro focení vybrali, zobrazí. Stejně užitečné je všímat si způsobu a kvality osvětlení, vnímat čas i roční období a umět si představit jejich případné změny. (Tatáž scenérie bude vypadat jinak v ranním světle, jinak za mlhy a jinak pod přímým poledním sluncem.) Přeji mnoho úspěchů v této nikdy nekončící hře.