Recenze - Byli při tom

To je název sbírky povídek pojednávajících o osudech československých letců, příslušníků našeho zahraničního odboje za druhé světové války. Povídky byly původně napsány pro časopis Letectví a kosmonautika, vlastně pro týž časopis, když měl ještě název Křídla vlasti. Vyšly v době hluboké totality a byly první vlaštovkou ve snaze rehabilitovat ponížené a zapomenuté československé letce.

Námětově jde o průřez leteckou částí druhé světové války, počínaje boji ve Francii, následnou bitvou o Británii, Slovenským národním povstáním a boji na východní frontě konče. Hlubší rozměr dávají této zdařilé knížce,

Foto
doplněné půvabnými kresbami dr. Helmicha, první dvě povídky. Ty se sice vymykají celkovému rámci, ale přibližují čtenáři postavu "otce" československého vojenského letectva, Milana Rastislava Štefánika. Zanedbatelný není ani hrdina druhé povídky Jan Hofman, který patřil ke stíhačům bojujícím na obloze za první světové války. Jan Hofman byl také jediným československým pilotem, který v první světové válce zahynul v leteckém souboji.Sečteno a podtrženo, publikace by neměla chybět nejen v knihovně každého českého vlastence, ale ani v knihovně příznivce českého a slovenského letectví.

Zdeněk Formánek, Karel Helmich, Jiří Kroulík

Vydalo nakladatelství Toužimský & Moravec