Svět 2005

Nenažraná černá díra
díry dlouho patřily mezi záhadné vesmírné objekty. Dnes astronomové dokážou pomocí velkých dalekohledů a astronomických družic studovat jejich projevy. Je již jasné, že se v centru naší Galaxie nachází jedna supermasivní černá díra o hmotnosti přibližně 4 milionů Sluncí. Nedávno byla v její blízkosti objevena ještě jedna černá díra, která je však mnohem menší - její hmotnost byla určena na 1400násobek hmotnosti Slunce. To není všechno. Pozorování naznačují, že kolem centrální černé díry může obíhat více než 10 000 malých černých děr hvězdného typu. Předpokládá se, že nejméně dalších 10 000 černých děr již skončilo na „jídelním lístku“ supermasivní černé díry, která je pohltila.

František Martinek

Tulák po oceánech

Už za tři roky by se mohla vydat na svou první plavbu výzkumná stanice SeaOrbiter, jejíž koncept před několika dny představil francouzský architekt Jacques Rougerie. Stanice s pozorovatelnou pod čarou ponoru bude zkoumat nejen mořský život, ale i chemické vztahy mezi oceánem a atmosférou. Většinu času se nechá volně unášet mořskými proudy, aby hluk motoru nerušil živočichy v okolí. Jednotlivé plavby by měly trvat až půl roku. Jacques Rougerie se mořím a oceánům věnuje dlouhodobě. Je autorem několika podmořských laboratoří, výzkumných lodí a obřích akvárií. Pracoval i pro americkou kosmickou agenturu NASA. V jím navržených objektech se astronauti připravují na pobyt ve stavu beztíže.

-von

Hitlerova bomba

Foto
Šedesát let po skončení druhé světové války objevili historikové náčrtek německé atomové bomby. Jednoduchá kresba není důkazem, že Němci bombu skutečně vyrobili, mohla by však znamenat, že ve vývoji pokročili dále, než se dosud soudilo. Kresba je součástí vědecké zprávy, které chybí titulní strana, takže přesné datum jejího vzniku i jméno autora zůstává neznámé. Zřejmě však byla sepsána bezprostředně po ukončení války v Evropě. Bomba je primitivnější než ta, kterou Američané v srpnu 1945 zničili Hirošimu. Podobá se "špinavým" bombám (malé množství radioaktivního materiálu přidané ke klasické výbušnině), jejichž zneužití teroristy děsí bezpečnostní služby na celém světě. Spoluautorem objevu je historik Rainer Karlsch, který v březnu vzbudil rozruch svou knihou Hitlerova bomba, v níž tvrdí, že Němci byli za války jen krůček od sestrojení atomové bomby, a dokonce uskutečnili jeden jaderný test. Některé součástky se údajně vyráběly i v plzeňské Škodovce. Většina historiků však Karlschovy závěry odmítá.

-von

Rybí utečenci

V Severním moři potkali britští vědci ryby na útěku. Nesnaží se uniknout před sítěmi či udicemi rybářů. Za posledních 25 let se teplota vody u dna Severního moře zvýšila o 1 °C a ryby prchají před "vedrem" do studenějších míst. Některé směřují dále na sever, jiné se uchylují do větších hloubek. Vědci prověřili 36 druhů ryb žijících při dně Severního moře a dvě třetiny z nich přistihli při úprku. Jsou mezi nimi druhy hojně lovené, ale i ryby, kterých si rybáři nevšímají. Do pohybu se daly především menší druhy, které dříve dospívají. Vědci nevylučují, že se na cestu za zimou už vydaly i větší druhy ryb, ale že se přesouvají pomaleji. Některé se však nemohou pohnout z místa, protože v severnějších oblastech či ve větších hloubkách nenajdou potravu. Ty asi čeká smutný osud.

Jaroslav Petr

Modrozubí piráti

Dva vědci z univerzity v izraelském Tel Avivu upozornili na bezpečnostní díru, kterou by se hackeři mohli nabourat do elektronických zařízení komunikujících s okolním světem pomocí technologie bluetooth, tedy "modrého zubu". Piráti se mohou napíchnout třeba na váš mobil a odposlouchávat hovory nebo telefonovat na váš účet. Už od loňského roku je znám způsob, jak prolomit ochranu bluetooth během párování, tj. při prvním setkání, během něhož si dva modrým zubem vybavené přístroje vytvářejí tajný přístupový kód, který budou využívat při své budoucí komunikaci. Izraelští vědci nyní přišli na jednoduchý způsob, jakým se může hacker vydávat za jeden ze spárovaných přístrojů a tvářit se, že tajný kód zapomněl. Tím druhý přístroj kdykoli donutí k novému párování. Získat přístup do cizího telefonu je potom pro výkonný počítač prací na 0,06 sekundy.
- von