Dinosauři z Patagonie

Přestože již dlouhé desítky milionů let nežijí, patří k nejznámějším živočichům na Zemi. Známe je z obrazů, různých více či méně zdařilých rekonstrukcí, z filmů ať již dokumentárních nebo dobrodružných.

Dinosauři. Objevili se na Zemi před více než 230 miliony lety a jejich vládu ukončila přírodní katastrofa - vědci se nejčastěji přiklánějí k dopadu obřího meteoritu - před 65 miliony lety. Jejich pozůstatky jsou roztroušené po celém světě, ale nejznámější dinosauří naleziště jsou v poušti Gobi a v několika oblastech Severní Ameriky. Stejně bohatá na dinosauří kosti je však i jihoamerická Patagonie, kde dinosauři žili po celé období jejich existence. Vědci zde mohou sledovat jejich vývoj od nejstarších druhů z období triasu až po jejich zánik na konci období křídy.
Zatímco severoamerické a asijské druhy dinosaurů patří k nejznámějším, ti jihoameričtí zůstávají trošku stranou zájmu. Přestože na území dnešní Patagonie žili ještě podivnější obři, než byli např. diplodokus či apatosaurus, mnohem strašnější a mohutnější dravci než proslulý tyranosaurus... A právě tyto málo známé druhy teď můžete vidět u nás. Přesněji řečeno - jejich úplné kostry ve skutečné velikosti.

Dinosauři v bednách

Na výstavě samozřejmě neuvidíte originální nálezy, jsou totiž příliš těžké a jejich vědeckou hodnotu nelze vyčíslit. Pro výstavní účely proto byly vytvořeny přesné odlitky kostí ze speciální odlehčené hmoty, spojené do větších celků, se kterými se snadno manipuluje. Dinosauři k nám tak přicestovali rozložení a zabalení v bednách na dvou kamionech. Kostry lze z jednotlivých dílů přímo namístě snadno a rychle sestavit, přesto trvala instalace celé výstavy šest nocí. Je na ní 15 dinosaurů jedenácti druhů: největší dosahuje délky 13 m, nejmenší je velký asi jako slepice. Ke každému druhu přísluší zasklená vitrína, ve které je malý model skutečné podoby dinosaura, umístěný do prostředí, jaké asi obýval. A samozřejmě panel s informacemi o vystaveném jedinci, na nichž spolupracovali i odborníci z pražského Národního muzea.

O výstavě

Výstavu pořádá Paleontologické muzeum Egidia Feruglia z argentinského města Trelew a Česká republika je teprve třetí zemí na světě (po Argentině a Španělsku), kam tato putovní výstava patagonských dinosaurů dorazila. Od 1. února do 15. března tohoto roku ji můžete od 8 do 22 hodin navštívit v Nákupním centru Chodov v Praze 4. Denně a zdarma! A pokud budete mít štěstí, tak i s odborným výkladem - organizátoři totiž připravili programy pro školy a vyškolili odborné průvodce z řad studentů přírodovědecké fakulty. A protože je nákupní centrum přístupné všem, ke školní exkurzi se může připojit kdokoliv další.
Na prohlídku s průvodcem se skupiny a třídy mohou objednávat na e-mailové adrese info@miramis.cz

Patagonie

Toto jméno po dnes již vyhubených kočovných indiánských kmenech dostala rozlehlá (770 000 km2) kamenitá náhorní plošina, nalézající se v jižním cípu Jižní Ameriky. Větrná pustina leží převážně na území Argentiny, částečně zasahuje do Chile. Zachovalo se zde obrovské množství dinosauřích pozůstatků, které postupně odkrývá pokračující eroze. Fosilní kostry jsou neobvykle zachovalé a kompletní - většina zde nalezených koster je z 85 procent původní a jen 10 - 15 procent je nutno rekonstruovat a domodelovat.

Obři

Z Patagonie pocházejí vůbec největší dosud známí dinosauři. Dravý gigantosaurus se svými 14 metry délky a pěti metry výšky byl ještě donedávna považován za největší dravce všech dob. Vážil přes 9 tun a jeho 180 cm dlouhá lebka je o 55 cm delší než hlava tyranosaura. Z Argentiny pochází i vůbec největší živočich, jaký kdy kráčel po Zemi, býložravý argentinosaurus vážil asi 100 tun a byl vysoký 21,5 m (tohoto obra však na výstavě nenajdete).

Jedenáctý druh - český dinosaurus

Na výstavě nechybí ani jediný dosud známý český dinosaurus objevený na Kutnohorsku v roce 2003. Jde o stehenní kost (odlitek), která patřila asi 1,5 metru vysokému býložravému dinosaurovi rodu Iguanodon.