Klasika i futurismus - Pařížský autosalon 2008

Klasika i futurismus - Pařížský autosalon 2008
Sdílej
 
Paříž je jednou z metropolí světové módy a designu. Ale nemusí jít vždycky jen o oblečení, jak letos znovu dokázal Mondial de l´Automobile neboli pařížský autosalon.


Určitě ne zbytečně se o téhle výstavě mluví jako o nejzásadnější evropské podzimní automobilové události. Letos se do osmi hal pařížského výstaviště vměstnalo 362 vystavovatelů z celkem 25 zemí a světu se představilo přes 90 premiér.

V takové změti je samozřejmě složité vybírat ty nejpovedenější kousky, ale přesto se dala vysledovat jedna společná věc. Většina automobilek jako kdyby si uvědomila nutnost snižování emisí, a proto představila ekologičtější inovace sériově vyráběných vozidel, kterým snížila spotřebu.

Podle Playstationu

Jenže do motoru se přece jen podívá málo festivalových návštěvníků a novinářů, a tak je hlavní design a vnější provedení vozů. Tady se zřejmě nejvýrazněji předvedl Citroën se svým GT Conceptem. Majitelé konzole Playstation 3 už zřejmě trochu tuší, o jakém modelu bude řeč. Jde totiž o koncept vyvinutý podle závoďáku ve hře Gran Turismo 5.

Glanc události dodala sama automobilka, když dva dny před pařížskou premiérou rozeslala světovým médiím šest fotek a jedno video zahaleného vozu, ze kterého pod plachtou vždy čouhal jen kousek karoserie.


Odhalení připravené na 2. října pak bylo velkolepé. GT Concept je spíše modelem z říše snů než automobilem ke každodennímu použití. Ale i tak (nebo možná spíše proto) připoutal tolik pozornosti a mnozí jej označovali jako hlavního maskota letošního autosalonu. Do sériové výroby se pravděpodobně nikdy nedostane, ale aspoň bombasticky šokoval.

Inovace


Vedle prototypů a nejrůznějších konceptů jsou divácky vděčným motivem i futuristické inovace už dnes používaných vozů. Jak už jsme v úvodu zmínili, ekologické zlepšováky představila většina výrobců, ale atraktivně působily především designové "upgradey".

Za jeden z těch inženýrsky zajímavějších by se dal označit Mini Crossover. Ano, myslíte správně, skutečně je to offroadová verze městského vozítka Mini. Jenže inovací se z myšky stal pořádný obr, který má dokonce širší rozvor kol než škodovácké Octavie. Do prodejů by se mělo auto dostat během dvou let.

Místo pro hvězdu


Ale tím, o čem si povídali i pověstní pařížští vrabci na střechách výstavních hal, nebyl ani domácí Citroën, ani Škodovka, ale italský vůz Lamborghini a jeho model Estoque.

Prototyp je prý reálnou možností, kam by se automobilka mohla do budoucna vydat. Vůz nezvykle disponuje čtyřmi dveřmi a celkově vypadá trochu usedle, ale v útrobách se skrývá pravé lamborghini. Náhon na všechny čtyři a motor tradičně umístěný mezi přední nápravou a řidičem.

Cílová rovinka

To je jen několik událostí, které si připravil Mondial de l´Automobile 2008. I když šlo většině výrobců především o co největší atraktivnost a některé modely byly vyrobeny prvoplánově jen pro pařížská mola (viz Renault Ondelios), nedá se autosalonu upřít punc vysoké kvality a originality. Vždyť i v automobilovém průmyslu je vnější krása mnohdy "až na prvním místě".


Mondial de l´Automobile 2008


Pařížský autosalon se na výstavišti v Porte de Versailles koná od roku 1898, kdy jej zahájil automobilový průkopník Albert de Dion, a vznikla tak první automobilová výstava na světě. Do roku 1986 se přehlídka jmenovala Salon de l´Auto, od roku 1988 se používá její současný název Mondial de l´Automobile.


Gran Turismo 5: Prologue


Série Gran Turismo pro Playstation je bez debat králem na poli konzolových závodních her. Přestože se její dominance otřásla po pravém háku konzole Xbox 360 s jejím titulem Forza Motorsport 2, stále se drží na vrcholu populárnosti. Poslední díl Gran Turismo 5: Prologue je jakýmsi zahřívacím kolem před plnou verzí GT. Ovšem i přesto má své kvality a fanouškům GT by neměl ujít. Proč? Třeba kvůli úžasné grafice, tunám tratí a skvělému jízdní modelu.

Posadíte se do mnoha bouráku - od nejspodnějších cestovních vozů po závodní špičky a exkluzivní prototypy. S právě vydaným novým updatem se do hry přiřítila tři nová auta - Ferrari California, Lotus Evora a Citroën GT. Pokud jste Citroën GT náhodou nazahlídli na Pařížském autosalonu, je nyní Gran Turismo 5: Prologue jedinou možností, jak se v něm alespoň virtuálně projet.




Citroën GT Concept


Koncept byl původně navržen automobilkou Citroën a firmou Polyphony pro páté pokračování legendární videohry Gran Turismo. Dvoumístnému sporťáku se dveře vyklápějí vzhůru a ve "světě playstationu" jej pohání elektrická soustava čerpající energii z vodíkových palivových článků.

Délka: 4960 mm
Šířka: 2080 mm
Výška: 1090 mm

Renault Ondelios

Tento model renaultu byl zkonstruován speciálně pro letošní autosalon. Dovnitř se vejde šest pasažérů, každý má k dispozici vlastní libovolně polohovatelné křeslo. Dveře se otevírají jako ptačí křídla, naftový motor využívá funkci start-stop – při zastavení se automaticky vypíná motor.

Délka: 4805 mm
Šířka: 1998 mm
Výška: 1605 mm


Lamborghini Estoque

Pod přední kapotou tohoto dlouhého monstra se můžou ukrývat dva motory. Buď desetiválec, nebo osmiválec napojený na elektromotor. Zřejmě poprvé v historii automobilky Lamborghini se uvažuje o dieselovém pohonu.

Délka: 5150 mm
Šířka: 1990 mm
Výška: 1350 mm

Peugeot HYmotion3

Nějak takhle by mohly vypadat dopravní prostředky do města v budoucnosti. Tříkolový HYmotion3 je chráněn hliníkovým obalem, "dovnitř" se vejdou dva pasažéři. Je založen na hybridní technologii - přední dvě kola jsou poháněna malými elektromotory, zadní roztáčí benzinový motor s obsahem 125 ccm.

Šířka: 820 mm
Max. rychlost: 110 km/hod.
Spotřeba v komb. cyklu: 2 l/100 km

Lotus Evora

V minulém ABC jsme se rozplývali nad Bondovým Lotusem Espritem, tato automobilka jde však pořád dál a současnost patří jinému stroji. Jmenuje se Evora a je tím největším, co teď Lotus vyrábí. Dokonce ve dvou verzích. Buď jako dvojmístný sporťák s kufrem, nebo jako čtyřmístné auto, ve kterém se na zadní sedadla vměstnají dvě děti.

Délka: 4 340 mm
Váha: 1 350 Kg
Max. rychlost: 250 km/hod.

Ferrari California

I když se tento model z Maranella se stahovací střechou dostane do obchodů až začátkem roku 2009, je na další dva roky totálně vyprodaný. Ročně jich přitom z výrobní linky sjede na tři tisíce. V základní verzi se jeho cena bude pohybovat kolem 179 tisíc eur.

Délka: 4 563 mm
Výška: 1 308 mm
Max. rychlost: 310 km/hod.

Renault Mégane Coupé

Třetí generace tohoto typu vozů na autosalonu opravdu překvapila. Už nevypadá jako subtilní rodinné auto na vesnici, ale působí mnohem mladším a dynamičtějším dojmem. Bude se vyrábět coby pětidvéřový standard, ale i jako třídveřový mladík (na obrázku), který byl zatím představen jen jako koncept.

Délka: 4 300 mm
Rozvor kol: 2 640 mm
Objem kufru: 405 l

Citroën Hypnos

Stánek francouzské automobilky byl letos atraktivní od začátku do konce. Vedle pozornost strhávajícího GT Conceptu se neztratil ani tento designově jedinečně řešený Hypnos. Kromě anatomicky tvarovaných sedadel nabízí i jeden zajímavý gadget: snímač, který rozpozná, jakou má řidič náladu a pro její zlepšení změní nasvětlení interiéru.

Délka: 4 900 mm
Šířka: 2 190 mm
Výška: 1 580 mm

Video: Salon mondial de l'automobile de Paris 2008