Hip hop slaví

Hip hop slaví
Sdílej
 

Hip hop slaví

Československý hip hop vloni oslavil dvacet let oficiální existence. Tedy spíš doby, kdy se skutečně masivně rozvíjel. Jako dárek si nadělil dvoudiskovou kompilaci 20ERS.

Samozřejmě že dnes, kdy už i v Česku patří hip hop k mainstreamu, jen málokoho napadne vrátit se pár roků zpátky a podívat se, jak vypadaly začátky tohohle žánru u nás. Skutečným průkopníkem nebyl Chaozz, který v devadesátých letech dotáhl hip hop blíž střednímu proudu, ale něco se dělo už o desetiletí dřív. V roce 1981 se spojil hudebník Lesík Hajdovský a projekt Manželé, o tři roky později přezpívali skladbu New York, New York kapely Grandmaster Flash a Melle Mel. V češtině tak vznikla první hiphopová skladba Jižák. Manželé sice natočili hit, ale neprávem jsou považováni za první domácí "rappery". Ve stejné době totiž fungovali i královéhradečtí Piráti. Pak už šel vývoj podobně jako v Americe přes graffiti scénu - ze sprejerské komunity se vyčlenila řada lidí, kteří si začali dělat vlastní beaty a rýmy. A právě na tohle období odkazuje i výroční kompilace 20ERS. Její část Old Skool přináší remasterované skladby, na něž už byste asi těžko narazili. Kromě Jižáku je tu třeba nesmrtelný Karamel z dílny WWW či Tozmemi slovenských Trosek.
Část New Skool zase kombinuje současný hip hop s ostatními žánry - například rapper Vladimir 518 se tu spojil s Matějem Ruppertem z Monkey Business. Nejchytlavěji vyznívá netradiční kolaborace Jarka Nohavici a projektu PIO Squad. O její síle svědčí i to, že rappeři a zpěvák nyní připravují společnou koncertní podobu. Tohle je největší přínos almanachu 20ERS - ukázat hiphopery i v jiném světle než jen jako namachrované týpky v hokejových dresech a s budíky na krku.




ROZHOVOR S WICHEM
Na kompilaci 20ERS se objevil i zřejmě nejúspěšnější domácí hiphopový producent současnosti Wich.

Co znamená dvacet let československého hip hopu pro tebe?

Hip hop dělám od roku 1998, za tu dobu se změnila celá scéna. Natočil jsem šest desek, odehrál stovky koncertů, poznal zajímavý lidi a dostal se do povědomí.

20ERS dalo dohromady různorodé hudebníky. Není tohle cesta, jak oživit český hip hop?

Byl to určitě dobrej nápad, ale mám radši klasickou, čistší formu. Hip hop nakopávají jiné věci - vydávání sólových projektů, točení klipů.

Neměly by takové kompilace vznikat častěji než jednou za 20 let?

Mohly by, určitě by to bylo zpestření.

V jaké situaci je podle tebe český hip hop na začátku nové dvacetiletky?

Stále se mění a je lepší. Na druhou stranu je to móda, u které vydrží jen málokdo. Je potřeba nebrat to na lehkou váhu, věnovat tomu víc času a dělat to ze srdce, vzdělávat se a zlepšovat.

Vloni jsi bodoval sólovým albem Golden Touch, kde hostoval třeba i rapper Lil Wayne...

S deskou jsem velmi spokojen, dlouhé čekání stálo za to, baví mě. Na album jsem dostal spoustu amerických hostů, kterých si vážím a poslouchám je.
Do budoucna bych chtěl dělat víc podobných projektů.