Vědci objevili šest zrnek pradávného hvězdného prachu

Vědci poprvé identifikovali a následně analyzovali zrnka křemičitého prachu utvořeného v dávných hvězdách, ještě předtím, než byla vytvořena naše sluneční soustava. Tento objev nabízí nový způsob poznávání historie vesmíru.

Foto
Tato křemičitá zrnka byla nalezena vázaná v meziplanetárním prachu, který posbíral ve vysokých vrstvách zemské atmosféry speciálně upravený špionážní letoun U2 agentury NASA. Nalezená zrnka jsou podle Lindsaye Kellera, jednoho vědců podílejících se na tomto výzkumu, typickým hvězdným prachem, ze kterého se v době před vytvořením naší sluneční soustavy vytvořili hvězdy a planety.

Hvězdný prach pochází z mrtvých hvězd, které explodovaly. A protože se nové hvězdy a ostatní nebeská tělesa tvoří z těchto zbytků, dostal se v době formování našeho Slunce tento pradávný prach dovnitř asteroidů a komet. Přestože jsou tyto křemičitá zrnka ve vesmíru hojná, zatím nebyla nikdy nalezena v meteoritech, nejspíše proto, že když byla sluneční soustava mladá, byly lehce zničitelné. Nyní vědci objevili šest takových zrnek, které teď čeká podrobné pozorování a analýzy, které by mohly dát odpovědi na některé otázky spojené s počátkem vesmíru.

Filip Janovský