Američtí vědci vytvořili zkamenělé dřevo za pouhých pár dní

Američtí vědci dokázali vytvořit v laboratorních podmínkách zkamenělé dřevo. Proces, který v přírodě normálně trvá miliony let, se jim zvláštní metodou podařilo urychlit na pouhých několik dní. Tento objev může přívést do praxe nové metody filtrování a vstřebávání škodlivých látek nebo oddělování různých chemikálií.

Týmu amerických vědců z Pacific Northwest National Laboratory se podařilo vyrobit v laboratorních podmínkách zkamenělé dřevo. Proces přeměny dřeva na minerál trvá v přírodě miliony let, v laboratoři se vše povedlo jen za pár dní.

Foto
Zkamenělý les se v přírodě vytvoří, když jsou stromy pohřbeny pod zeminou bez přístupu kyslíku - dřevo se louhuje a nasává minerály ze země po miliony let. Tento proces se snažil vědecký tým vedený Yongsoonem Shinem laboratorně napodobit a urychlit. Koupili dřevo z borovice a topolu, vyřezali z nich kostky o straně 1 cm a ty pak na dva dny vnořili do kyseliny a na další dva dny do křemičitého roztoku. Dále dřevo vysušili a vložili do pece naplněné plynem argonem - teplota postupně stoupala až k 1 400 stupňnům. Nakonec se kostka nechala v argonu vychladnout až na pokojovou teplotu.

Křemík zůstal ve dřevě trvale přítomný společně s uhlíkem, který zbyl v celulóze dřeva a vytvořily karbid křemíku - keramickou sloučeninu. Tento objev může podle zainteresovaných vědců přívést do praxe nové metody filtrování a vstřebávání škodlivých látek nebo oddělování různých chemikálií.

Filip Janovský