Cosmos 1 je pilotním projektem solárního plachtění

Od počátků vesmírných cest zná lidstvo jen jedinou možnost, jak vzlétnout ke hvězdám, a to pomocí raketových motorů. Projekt Cosmos 1, který má být otestován koncem roku, ale přichází se zcela odlišným, revolučním pojetím meziplanetárního cestování, které k pohonu využívá slunečního svitu.

Vesmírná loď Cosmos 1, která má být podle plánu vypuštěna v prosinci letošního roku z paluby ruské ponorky, má odstartovat éru solárního plachtění. Tato nová strategie vesmírných letů by mohla jednoho dne nahradit raketové motory především na dlouhých cestách, protože využívá téměř neomezeného paliva: slunečního svitu.

Foto
Světlo je tvořeno fotony, malými částicemi, které jsou jak vlnové, tak hmotné povahy. Solární "plachty" vesmírné lodě mají tyto fotony odrážet a tlačit je zpět, a protože každá akce má i svou reakci, tak, jak se foton odráží od kosmické lodi, tlačí ji lehce opačným směrem.

Cíl mise Cosmos 1, kterou založily soukromé společnosti The Planetary Society a Cosmos Studios, je ukázat, že Slunce může změnit trajektorii vesmírné lodi. Úspěch celého projektu se nebude měřit na množství kilometrů, které testovací loď zvládne uletět, jde zde o to, jak moc a zda vůbec může sluneční světlo změnit směr letu. Další projekt solárního plachtění vzniká v současné době v americkém Houstonu. Vesmírná loď, která by měla být vypuštěna v průběhu roku 2005, má mít rozměry fotbalového hřiště a po startu by měla pomalu směřovat do mezihvězdného prostoru naší galaxie.

Foto
I tato mise však vzniká v soukromém sektoru, oficiální vesmírné agentury jako NASA nebo ESA zatím s podobným projektem nepočítají. Potřebné finance na výzkum tedy společnost získává tak, že prodává možnost přidat na miniaturní optické disky, které budou na palubě lodi, svůj osobní vzkaz či fotografii pro případ, že by ji objevila nějaká mimozemská civilizace.