První trať Transrapid uvedena do provozu

Sdílej
 
Poslední den loňského roku byla v Číně uvedena do provozu první komerčně využívaná magnetická vysutá dráha Transrapid. Do této doby jezdil tato netradiční dopravní prostředek jen na testovacím okruhu v Německu, nyní již vozí první cestují mezi Šanghají a tamním letištěm.

Již více než dvacet let se němečtí inženýři věnují realizaci myšlenky nového způsobu přepravy cestujících a drobnějšího zboží pomocí bezdotykového vozidla při značně vysokých rychlostech. V roce 1979 předvedla firma Thyssen-Henschel v Hamburku první vozidlo Transrapid, pohybující se nad speciální dráhou, nadzvedávané elektromagnety a poháněno lineárním elektromotorem.

Foto
V březnu 2001 byla v čínské Šanghaji zahájena stavba trati a na přelomu loňského a letošního roku byla tato magnetická visutá dráha uvedena do provozu. Transrapid spojil 14milionovou metropoli s mezinárodním letištěm Pudong, které má být rozšířeno na největší leteckou křižovatku v Asii. Na zhruba 30 km potřebuje přibližně 8 minut. Transrapid není jen rychlý, ale dokáže také velmi rychle zrychlovat. Rychlosti 300 km/h dosáhne na trase pěti kilometrů. Moderní vysokorychlostní železnice na to potřebují více než 30 km a nejméně čtyřnásobnou dobu.

Foto
V Číně se již nyní intenzivně uvažuje o dalších tratích Transrapidu. Do začátku roku 2003 má být rozhodnuto o prodloužení trasy z Šanghaje do zhruba 200 km vzdáleného města Chang-čou. Ke stejnému termínu se má rozhodnout o stavbě magnetické visuté dráhy v délce asi 1 300 km mezi Pekingem a Šanghají. Na příslušné studii se již pracuje. Čínské plány rozvoje dopravy dlouhodobě předpokládají stavbu nových vysokorychlostních tratí v celkové délce 8 000 km.

Podobné rychlodráhy se plánují i v Evropě, kamenem úrazu jsou však obrovské investice, které jsou na výstavbu takto technologicky vyspělého projektu zapotřebí. Německo zatím upustilo od plánované trasy Berlín – Hamburg, nyní jsou ve hře levnější a kratší varianty jako z Mnichova na tamní mezinárodní letiště (37 km) a trasa Düsseldorf – Dortmund. Také v Nizozemsku a Spojených státech jsou v současnosti zvažovány další projekty vysutých magnetických drah.

 

Články odjinud