Nová verze letadla Hercules se představila v Praze

Sdílej
 
Koncem minulého týdne byl na pražském letišti ve Kbelích představen poslední model legendárního letadla Hercules C130-J. Na první pohled se od svých, dnes již i padesátiletých předchůdců, neliší, na palubě ale skrývá ty nejmodernější technologie. Výrobce o „Jéčku“ hovoří v superlativech a jedná se prý o technologicky nejvyspělejší transportní letadlo současnosti.

Letoun Hercules c130-J, který byl v pátek 4. února představen poprvé v České republice na armádním letišti ve Kbelích, je novým modelem této dnes již legendární řady univerzálních transportních letadel.


Foto
Foto
První Hercules s označením C-130A vzlétl již v roce 1955, od té doby se vyrobilo 2270 těchto letounů, a to ve více než 70 modifikacích – existují transportní varianty, verze pro palebnou podporu, řízení bezpilotních letadel, fotografický nebo meteorologický průzkum , létající nemocnice a mnoho dalších. Úhrnem mají letadla tohoto typu nalétáno přes 20 milionů letových hodin. Poslední model C-130J spatřil světlo světa v roce 2002.

Verze C-130J je ve srovnání se staršími modely rychlejší, má větší dolet a menší spotřebu, stoupá také výrazně rychleji a dosáhne i větších výšek. Jeho provoz i náklady na údržbu jsou výrazně levnější.

Čtyři motory Rolls-Royce pohánějí celokompozitové šestilisté vrtule. Ty nejzásadnější novinky se ale skrývají pod prakticky nezměněným pláštěm letadla. Oba piloti mají k dispozici průhledový HUD (head up display), kokpit s nočním viděním, systém GPS/INS s digitální mapou, meteorologický radar i radar pro mapování terénu. Vyspělá avionika nabízí nejrůznější „virtuální systémy“ jako automatické řízení tahu motorů a jejich neustálé sledování, varovný a výstražní systém nebo detekci chyb a jejich následné izolování.
FotoFoto

 

Články odjinud