HUMMER - Kladivo na kolech

HUMMER - Kladivo na kolech
Sdílej
 
Automobil HMMWV (High Mobility Multi-purpose Wheeled Vehicle) výrobce AM General, přezdívaný v americké armádě Humvee, zanedlouho oslaví čtvrt století existence.

Foto AM General, HUMMER a US Army

Za tu dobu vznikl v mnoha nejrůznějších verzích a své nevšední kvality prokázal přímo v boji.

Americká armáda získala za druhé světové války vynikající osobní terénní automobil Willys MB alias Jeep. Toto pojetí lehkého a technicky jednoduchého vozu s nosností 0,25 tuny měli i jeho nástupci M38 a M151 MUTT (Military Utility Tactical Truck).


US Army ale během 70. let zjistila, že do budoucna potřebuje kvalitativně vyšší náhradu nejen za ně, ale i za těžší vozidla, jako například M561 Gamma Goat. Nosnost nového off-roadu byla stanovena na 1,25 tuny a stala se jedním z hlavních požadavků programu HMMWV, vypsaného v červenci 1979.

Placka na kolech


Výběrové řízení na nový off-road HMMWV obeslaly svými návrhy firmy Chrysler, Teledyne Continental a AM General. Vítězství slavila v březnu 1983 ta poslední, když její prototyp XM998 v porovnávacích testech porazil své konkurenty. V čem byl lepší? Předně měl vynikající terénní jízdní vlastnosti s vysokou stabilitou. Připomínal totiž „placku na kolech“. V porovnání s jeepem byl delší o 1,22 m, širší o 0,9 m, ale jen o 8 cm vyšší. Zároveň s tím dostal do vínku silný dieselový vidlicový osmiválec 6,2 l/112 kW (150 k), spolehlivou třístupňovou samočinnou převodovku a technicky vyspělý pohon všech kol.

Modulové pojetí


Předností nového off-roadu značky AM General je i robustní konstrukce s příhradovým rámem a karoserií s ocelovým skeletem a hliníkovými panely. Modulová koncepce s 44 vyměnitelnými díly umožňuje sestavit až 17 účelových verzí. Ta základní nese v amerických ozbrojených silách označení M998, resp. M1038 s navijákem v přídi. Jde o čtyřdveřový vůz se čtyřmi sedadly, plátěnou střechou a ložnou plochou na zádi. Tu lze zvětšit vymontováním dvou míst, čímž vznikne pick-up. Kromě řidiče a velitele pojme dále 8 vojáků na dvou podélných lavicích nebo náklad. Tyto vozy se také nazývají Troop či Cargo Carrier.

Sanitka i nosič zbraní

V pestrém spektru verzí HMMWV nechybí kupříkladu sanitní vozidlo M997 Maxi Ambulance či M1042 Shelter Carrier se skříňovou nástavbou. Dělostřelci mají k dispozici verzi M1069 Prime Mover, která utáhne houfnici M119 ráže 105 mm. Vůz ale slouží i jako Armament Carrier, tedy nosič zbraňových systémů. Tyto verze M1025 a M1026 charakterizuje dozadu se svažující střecha Hard Top. Uprostřed má závěs pro kulomet M60 ráže 7,62 mm či 12,7mm M2HB, granátomet Mk.19 ráže 40 mm či protitankový řízený raketový systém TOW. Pro boj s obrněnci je určena i zbrusu nová varianta LOSAT s řízenými raketami MGM-166A KEM.

Proti letadlům


Americké armádě dlouho chyběl moderní prostředek pro boj s nepřátelskými letadly útočícími v malé výšce. Řešením se stal velmi účinný protivzdušný systém Avenger od firmy Boeing. Má otočnou věž, na jejíchž bocích jsou upevněny dva vypouštěcí kontejnery po čtyřech řízených raketách FIM-92 Stinger a kanon M3P ráže 12,7 mm. Komplet je namontován na zádi Humvee, a proto se vyznačuje i výbornou mobilitou. Nedávno vznikl další protivzdušný systém SLAMRAAM (Surface Launched AMRAAM) od firmy Raytheon, který má na zádi vypouštěcí zařízení pro pět leteckých řízených raket AIM-120 AMRAAM středního dosahu.


Hrdina Pouštní bouře

Americké ozbrojené síly si nejprve objednaly 55 tisíc vozů HMMWV. První sériový exemplář sjel z montážní linky závodu AM General v Mishawace (stát Indiana) dne 2. ledna 1985. V současnosti disponují US Army, námořní pěchota, námořnictvo i letectvo téměř 195 tisíci vozy. Křest ohněm Humvee absolvoval v prosinci 1989 při protidrogové akci v Panamě. Veřejnost se ale o něj začala zajímat o dva roky později při operaci Pouštní bouře proti Iráku. Tam tento off-road zřetelně prokázal, co všechno dovede. Proto se zaslouženě stal jednou z mediálních hvězd konfliktu v Perském zálivu.

Průběžné omlazování


Konstruktéři firmy AM General svůj špičkový off-road neustále zdokonalují. Po úvodní sérii A0 přišla v roce 1991 do výroby řada A1 a o tři roky později A2, která má silnější diesel V8 6,5 l/120 kW (160 k). Díky tomu se nosnost základní verze M1097A2 zvýšila na téměř dvě tuny a vzrostla i její maximální rychlost z 105 km/h na 113 km/h. Dále vznikla zlepšená verze M1113 ECV (Expanded Capacity Vehicle). V Iráku a Afghánistánu slouží vozy v provedení M1114 s přídavným pancéřováním od firmy O'Gara-Hess & Eisenhardt. Ještě lepší ochranu mají nosič zbraní M1151, pick-up M1152 či čtyřdveřová varianta M1165.

Základ obrněnců

Off-road Humvee se díky robustní konstrukci podvozku i výkonné pohonné soustavě stal dokonce základem obrněných vozidel. Jako první jej v polovině devadesátých let využila švýcarská zbrojovka MOWAG pro svůj lehký průzkumný obrněnec Eagle se čtyřčlennou posádkou a kulometnou výzbrojí. Slouží ve švýcarské i dánské armádě a nedávno byla vyvinuta jeho třetí generace. Další obrněné vozidlo na bázi HMMWV se vyrábí v Turecku u firmy Otokar. Nese jméno Cobra a v pancéřované kabině převáží 4 až 11 vojáků. Existuje ale také verze s otočnou věží opatřenou kulometem, kanonem či granátometem.

Svět má zájem


Terénní vozidla HMMWV vzbudila zájem armád mnoha dalších států, a tak byla po splnění hlavních dodávek americkým ozbrojeným silám uvolněna pro export. Dnes tento špičkový off-road značky AM General používají armády téměř třicítky států z celého světa. Hodně jeho exemplářů putovalo do Maroka, Mexika, Izraele. Humvee si dále vybraly armády kupříkladu Argentiny, Libanonu, Řecka, Portugalska, Kolumbie, Chile a dokonce též Albánie. Tento terénní vůz je ale k vidění také u našeho polského souseda, v Afghánistánu jej při svých akcích používá i 601. skupina speciálních sil Armády České republiky.

Nástupci se již rodí

Humvee má za sebou téměř pětadvacet let života, a tak je čas zabývat se jeho náhradou. US Army a námořní pěchota za tím účelem vypsaly program JLTV (Joint Light Tactical Vehicle), jehož úvodní studie měly nedávno premiéru. Na toto téma již vznikly dva zajímavé koncepty. Ten první, Shadow RST-V, se vyznačuje technicky pokrokovým hybridním pohonem, sestávajícím z turbodieselu a elektromotoru. Vyvíjejí jej od roku 1997 vojenská výzkumná střediska DARPA a ONR. Druhá studie, nazvaná svými tvůrci Ultra AP, staví na odiv futuristické tvary. Zrodila se v roce 2005 v Georgia Institute of Technology.

Hurá do civilu


Po druhé světové válce vypukla v USA „jeepománie“, při které dychtil po legendárním Willysu MB civilní trh. Podobně, avšak s Humvee, tomu bylo po operaci Pouštní bouře. Když o tento vůz projevil zájem hrdina akčních filmů a nyní guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger, firma AM General se rozhodla uvést na trh jen mírně kultivovanou vojenskou verzi pod označením HUMMER H1. V modelovém roce 2003 obohatil nabídku menší vůz H2. Ale pozor - jeho základem je Chevrolet Tahoe. O tři roky později přišel do prodeje ještě komfortní off-road H3, jenž však se svým vojenským protějškem má společné jen stylistické rysy.

Vzor pro ostatní

Humvee se projevil jako natolik zdařilý, že ovlivnil vývoj vojenských terénních vozidel. Například automobilka Iveco připravila podobně koncipovaný model LMV. Ten oslovil italskou a britskou armádu, přestože ta druhá disponuje kvalitními off-roady Land Rover Defender. Pro německé ozbrojené síly vznikla verze LMV pojmenovaná Caracal a upravená firmou Rheinmetall. Na bázi vozu LMV se dokonce zrodil v Turíně koncept Oltre Fiat pro civilní zájemce. Těm ale jako první vyšla již v polovině devadesátých let vstříc japonská automobilka Toyota. Její Mega Cruiser, velmi podobný off-roadu Humvee, se však na trhu neuchytil.


Technické údaje vozidla M1097A2

délka 4,84 m
šířka 2,18 m
výška 1,88 m
rozvor náprav 3,30 m
rozchod kol 1,82 m
pohotovostní hmotnost 2676 kg
užitečná hmotnost 1996 kg
celková hmotnost 4672 kg
největší rychlost 113 km/h
stoupavost 60 %
boční náklon 40 %
brodivost 0,76 m
dojezd 443 km


HUMMER H1

Automobil Humvee se do civilu vydal pod jménem HUMMER a s modelovým označením H1. Příliš se od svého vojenského sourozence nelišil. Pohon zajišťuje vznětový osmiválec o objemu 6,5 l a výkonu 143 kW (195 k).

HUMMER H2

Prodejní úspěchy úvodního modelu H1 na trhu podnítily výrobce k rozšíření nabídky o komfortnější a elegantnější vůz. Nese označení H2, konstrukčně vychází z modelu Tahoe a pod kapotou má osmiválec 6,0 l/232 kW (316 k).

Cobra

Jedním z lehkých obrněnců, které používají komponenty off-roadu Humvee, je model Cobra od turecké firmy Otokar. Je určen zejména k průzkumu a hlídkování, přičemž jeho pancéřování odolá střelám do ráže 12,7 mm.

Fiat Oltre - koncept

Firma Iveco přišla v jakýmsi konkurentem Humvee, jemuž dala název LMV. Z něho pak vznikl koncept Oltre Fiat, který měl nabídnout zajímavou alternativu pro civilní zájemce o Hummer. Koncept bohužel nebyl uveden do seriové výroby.

Shadow RST-V

Toto vozidlo, které zkonstruovali specialisté DARPA a ONR, představuje pouze studii kvalitativně vyššího nástupce off-roadu Humvee. Kromě hybridního pohonu stojí za pozornost sofistikovaná optoelektronická výbava.

Ultra AP

Otázku, čím by bylo v budoucnu možno nahradit Humvee, si položil i studentský tým na Georgia Institute of Technology za podpory ONR. Jeho koncept Ultra AP klade důraz na co nejlepší bezpečí posádky a jízdní výkony.

Avenger chrání nebe

Běžnou součástí všech operací americké armády v Iráku, Afghánistánu a v neposlední řadě i v Kosovu je protivzdušný systém Avenger na vozidle M998. Slouží o obraně proti nepřátelským letounům, vrtulníkům a bezpilotním létajícím prostředkům. Jeho osvědčené řízené rakety FIM-92 Stinger v celkovém počtu osmi kusů jsou schopny zasáhnout cíl až na vzdálenost 5,5 kilometru. Součástí výzbroje je též kulomet M3P ráže 12,7 mm. Systém řízení palby zahrnuje optický zaměřovač i laserový dálkoměr a má dosah až 10 kilometrů.

 

Články odjinud